7. Ceza Dairesi 2021/11427 E. , 2021/12411 K.
"İçtihat Metni"
4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu"nun 26/a maddesine aykırılık eyleminden dolayı kabahatli ... Turizm İnşaat Temizlik San. ve Tic. Ltd. Şti. hakkında ..."nün 11/11/2017 tarihli ve 224051 sayılı idarî para cezası karar tutanağı ile uygulanan 1.253,00 Türk lirası idarî para cezasına yönelik başvurunun kabulü ile anılan kararının kaldırılmasına dair Manisa 2. Sulh Ceza Hâkimliği"nin 27/06/2018 tarihli ve 2017/5072 değişik iş sayılı kararı aleyhine Yüksek Adalet Bakanlığından verilen 07/02/2020 tarihli kanun yararına bozma istemini içeren dava dosyası Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının 20.02.2020 tarihli ve KYB. 2020-23563 sayılı ihbarnamesi ile daireye verilmekle okundu.
Mezkür ihbarnamede;
Manisa 2. Sulh Ceza Hâkimliğince, ... plaka sayılı aracın, Karayolu Taşıma Yönetmeliği uyarınca alınması zorunlu olan D2 yetki belgesine sahip olduğu gerekçesiyle, muteriz hakkındaki idarî yaptırım kararının kaldırılmasına karar verilmiş ise de,
5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu"nun 9. maddesi uyarınca kurulan UKOME Başkanlığının, bu Kanuna göre il içinde ulaşımla ilgili her türlü düzenleyici tedbirleri alma yetkisinin bulunduğu, Manisa il sınırları içerisinde yapılmakta olan servis ve yolcu taşımacılığı işinde kullanılacak araçlar için Manisa UKOME Başkanlığının "J" plakası kullanma zorunluluğu getirdiği ve D2 yetki belgeli araçlara özel izin belgesi verilmesi taleplerinin de reddedildiği, adı geçen muterizin bu kararlara rağmen "J" plakası almadan ve D4 yetki belgesine sahip olmadan yolcu taşımacılığı yaptığı gözetilmeden, itirazın reddi yerine yazılı şekilde kabulüne karar verilmesinde isabet görülmemiş ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 309. maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu kanun yararına bozmaya atfen ihbar olunmuş bulunmakla Türk Milleti adına gereği görüşülüp düşünüldü;
Muterizin, İzmir ve Manisa illeri arasında yapmış olduğu servis taşımacılığının, belediye sınırları içerisinde yapılan taşımacılık faaliyeti olarak kabul edilemeyeceği, anılan taşımacılığın, yurt içi ticari yolcu taşımacılığı kapsamında değerlendirilmesi gerektiği anlaşıldığından, UKOME kararında belirtilen J plakalı araç ile taşımacılık yapma zorunluluğu bulunmamakla birlikte; servis taşımacılığının, ücret tarifesi belirlenmeksizin yapılan taşımacılık faaliyeti olduğu, bu bakımdan tarifeli yolcu taşımacılığı olarak kabul edilemeyeceği, Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü"nün 21.05.2018 tarih, E.37660 sayılı yazısı içeriğinden servis taşımalarına münhasıran düzenlenmiş bir yetki belgesi bulunmadığının belirtildiği, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Karayolu Düzenleme Müdürlüğünün 22/12/2016 tarihli ve 2016/KDGM20 sayılı ve bir il ile komşu iller arasında sadece personel servisi veya okul servisi taşımacılığı yapmak üzerere D4(S) rumuzlu karayolu taşıma yetki belgesi verilmesine ilişkin Genelgesi hakkında, Danıştay 15. Dairesi"nin 2017/3854 Esas sayılı ve 15.03.2018 tarihli kararı ile yürütmenin durdurulmasına ilişkin karar
verildiği, Karayolu Taşıma Yönetmeliğine eklene Geçici 3/5. Maddesinin "(5) (Ek:G- 15/11/2019-30949) Bu fıkranın yürürlüğe girdiği tarihten önce servis taşımacılığı faaliyetinde bulunan D2 yetki belgesi sahipleri, durumlarını 31/12/2021 tarihine kadar bu Yönetmeliğe uygun hale getirmek zorundadır." hükmünü amir olduğu, anılan hükmün yürütmesinin durdurulması istemi ile yapılan başvurunun Danıştay 8. Dairesi"nin 2020/629 Esas sayılı ve 18.06.2020 tarihli kararı ile reddedildiği, tüm bu hususlar birlikte değerlendirilmekle, muterizin sahip olduğu yetki belgesinin, gerçekleştirilmiş olduğu taşımacılık faaliyeti için yeterli olduğu anlaşıldığından;
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının yerinde görülmeyen kanun yararına bozma isteğinin REDDİNE, 24.09.2021 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.