Abaküs Yazılım
İdare Dava Daireleri Kurulu
Esas No: 2021/112
Karar No: 2021/109
Karar Tarihi: 02.12.2021

Danıştay İdare Dava Daireleri Kurulu 2021/112 Esas 2021/109 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU
Esas No : 2021/112
Karar No : 2021/109

BÖLGE İDARE MAHKEMESİ KARARLARI ARASINDAKİ AYKIRILIĞIN GİDERİLMESİ İSTEMİ HAKKINDA KARAR

İstanbul Bölge İdare Mahkemesi Başkanlar Kurulunun 05/10/2021 tarih ve E:2021/66, K:2021/66 sayılı kararıyla;
… adına … Sendikası vekili Av. … tarafından, İstanbul Bölge İdare Mahkemesi 1. İdari Dava Dairesinin 06/07/2021 tarih ve E:2021/714, K:2021/1204 sayılı kararı ile İzmir Bölge İdare Mahkemesi 1. İdari Dava Dairesinin 26/01/2021 tarih ve E:2020/884, K:2021/112 sayılı kararı arasındaki aykırılığın giderilmesinin istenmesi nedeniyle,
"Aykırılığın dava konusu işlemin iptali yolundaki İzmir Bölge İdare Mahkemesi 1. İdari Dava Dairesi kararı doğrultusunda giderilmesi gerektiği" görüşüyle, 2576 sayılı Bölge İdare Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin Kuruluşu ve Görevleri Hakkında Kanun'un 3/C maddesinin 5. fıkrası uyarınca karar verilmesi için dosyanın Danıştaya gönderilmesi üzerine,
Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca, Tetkik Hâkimi …'un açıklamaları dinlendikten sonra konu ile ilgili kararlar ve yasal düzenlemeler incelenerek gereği görüşüldü:

I- AYKIRILIĞIN GİDERİLMESİ İSTEMİNE KONU BÖLGE İDARE MAHKEMESİ KARARLARI :

A-İSTANBUL BÖLGE İDARE MAHKEMESİ 1. İDARİ DAVA DAİRESİNİN E:2021/714 SAYILI DOSYASINA KONU YARGILAMA SÜRECİ:
Dava konusu istemin özeti: Türk Silahlı Kuvvetlerine bağlı Gülhane Askeri Tıp Akademisi ve Asker Hastanelerinde sağlık teknisyeni (anestezi) kadrosunda görev yapmakta iken, 669 sayılı KHK'nın 107. maddesi uyarınca kadrosu Sağlık Bakanlığına devrolan ve halen sağlık memuru (toplum sağlığı) branşında görev yapmakta olan davacı tarafından, branşının anestezi teknisyeni olarak değiştirilmesi istemiyle yapmış olduğu başvurusunun reddine dair … tarih ve … sayılı işlemin iptali istenilmiştir.
Bursa 4. İdare Mahkemesinin 24/03/2020 tarih ve E:2019/319, K:2020/270 sayılı kararının özeti:
Davacının 30/08/2001 tarihinde Sağlık Astsubay Hazırlama Okulundan mezun olarak göreve başladığı, görev yapmaktayken Gülhane Askeri Tıp Akademisi tarafından açılan …A.D. Başkanlığında 07/04/2008-20/03/2009 tarihleri arasında teorik ve pratik kurs eğitimi aldığı, eğitim sonrasında kendisine kurs bitirme sertifikası verildiği, Türk Silahlı Kuvvetlerinde görev yapmakta iken 6756 sayılı Kanun ile değiştirilerek kabul edilen 669 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin 107. maddesi kapsamında Sağlık Bakanlığına sağlık memuru (Anestezi) unvanıyla devredildiği, devir sonrasında, davacının devir esnasındaki unvan ve branşının mezuniyeti ile ilgili olmadığının tespit edildiğinden bahisle unvan ve branşının sağlık memuru (toplum sağlığı) olarak değiştirildiği, davacı tarafından 25/12/2018 tarihinde unvanının sağlık memuru branşının ise anestezi teknisyeni olarak işleme alınması talebiyle davalı idareye başvuruda bulunulduğu, başvurusunun … tarih ve … sayılı işlemle reddedildiği, bunun üzerine davacının 16/03/2019 tarihinde Kamu Denetçiliği Kurumuna başvuruda bulunduğu; anılan kurum tarafından davacı başvurusunun iki kez usulden reddedilmesi üzerine bakılan davanın açıldığı;
Dava konusu olayda,6756 sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Bazı Tedbirler Alınması ve Milli Savunma Üniversitesi Kurulması İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabul Edilmesi Hakkında Kanun'un "Devredilecek personel" başlıklı 107. maddesi gereğince, devredilen personelin atanacağı kadroların, atama işleminin yapıldığı tarih itibarıyla, başka bir işleme gerek kalmaksızın atandığı kurumlarda ihdas edildiği hususu ile anestezi teknisyenlerinin branşlarında çalışabilmeleri için gerekli kursları görmüş, bilgi ve beceri kazanmış yardımcı sağlık personeli olduğu ve 1219 sayılı Tababet ve Şuabatı San'atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun'un Geçici 7. maddesiyle gerekli eğitimleri alan anestezi teknisyenlerinin, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce ilgili mevzuatına göre yürütmekte oldukları görevleriyle ilgili haklarının saklı olduğu hususu birlikte değerlendirildiğinde; davacının anestezi alanında 07/04/2008-20/03/2009 tarihleri arasında teorik ve pratik kurs eğitimi aldığı, kurs sonrasında kendisine kurs bitirme sertifikası verildiği ve bu branşa ilişkin iş ve işlemleri yürüttüğü, dolayısıyla 1219 sayılı Kanun'un Geçici 7. maddesi kapsamında kazanılmış hakkı olduğu anlaşıldığından, unvanın sağlık memuru ve branşının ise anestezi teknisyeni olarak değiştirilmesi yönündeki talebinin reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı gerekçesiyle, dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
İstanbul Bölge İdare Mahkemesi 1. İdari Dava Dairesinin 06/07/2021 tarih ve E:2021/714, K:2021/1204 sayılı kararının özeti:
Davacının Gülhane Askeri Tıp Akademisi Sağlık Astsubay Hazırlama ve Sınıf Okulunu bitirdiği, daha sonra da Gülhane Askeri Tıp Akademisi Komutanlığı tarafından gerçekleştirilen Anestezi Teknisyen Astsubay Kursunu bitirdiği, bunun dışında "Sağlık Memuru Anestezi Teknisyeni" unvanına atanmasını gerektirecek diplomayı ibraz edemediği, keza 1219 sayılı Kanun'un Geçici 7. maddesinde düzenlenen saklı tutulan haklardan yararlanmasını haklı kılacak ilgili mevzuata göre gerekli eğitimleri almak suretiyle sağlık memuru (anestezi teknisyeni) mesleğine ait iş ve işlemleri yaptığını ortaya koyamadığının anlaşıldığı;
Bu durumda, davacının, mezuniyet durumu nedeniyle sağlık memurluğuna (anestezi teknisyeni) atanması için öngörülen şartları taşımadığı ve hizmet içi kurstan aldığı sertifikanın öğrenim durumunun değiştirici etkisi olmadığı açık olup, bu noktada uzun süre fiilen anestezi teknisyeni olarak görev yapmış olmasının kazanılmış hak oluşturmayacağı, davacının mezuniyetine uygun bir kadroya atandığı da dikkate alındığında, davacı tarafından sağlık memurluğuna (anestezi teknisyeni) geçirilmesi istemiyle yapılan başvurunun reddine ilişkin dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle,
Davalı idarenin istinaf başvurusunun kabulüne, başvuruya konu Mahkeme kararının kaldırılmasına ve davanın reddine kesin olarak karar verilmiştir.

B-İZMİR BÖLGE İDARE MAHKEMESİ 1. İDARİ DAVA DAİRESİNİN E:2020/884 SAYILI DOSYASINA KONU YARGILAMA SÜRECİ:
Dava konusu istemin özeti: Türk Silahlı Kuvvetlerinde Röntgen Teknisyeni olarak görev yapmakta iken 669 ve 670 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameler ile 28/08/2016 tarihinde Sağlık Bakanlığına devrolan ve halen sağlık memuru (toplum sağlığı) branşında görev yapmakta olan davacı tarafından, branşının röntgen teknisyeni olarak değiştirilmesi istemiyle yapmış olduğu başvurusunun reddine dair … tarih ve … sayılı işlemin iptali istenilmiştir.
İzmir 2. İdare Mahkemesinin 11/06/2020 tarih ve E:2019/1142, K:2020/580 sayılı kararının özeti:
1219 sayılı Kanun'un Ek 13. ve Geçici 7. maddelerinden söz edilerek,
Davacının 2003 yılında Türk Silahlı Kuvvetlerinde sağlık memuru olarak göreve başladığı, devam eden süreçte 2010 yılında Türk Silahlı Kuvvetleri tarafından düzenlenen kursa katılarak "Röntgen Teknisyenliği" kursunu tamamladığı ve sağlık teknikeri (röntgen teknikeri) unvanıyla çalışmaya başladığı, 669 sayılı KHK uyarınca davacının sağlık memuru (röntgen) kadrosu ile davalı idareye devrinin gerçekleştiği, davalı idarece davacının mezuniyetinin sağlık memurluğu olduğundan bahisle kadrosunu "sağlık memuru/toplum sağlığı" olarak değiştirildiği, davacı tarafından unvanının röntgen teknisyenliği olarak değiştirilmesi maksadıyla 16/05/2019 tarihinde davalı idareye başvurulduğu, anılan başvurunun dava konusu işlemle reddedilmesi üzerine bakılmakta olan davanın açıldığı;
Uyuşmazlıkta; davacının, "sağlık memuru" olarak 2003 yılında atandığı ve hizmet içi eğitimler ile eğitimlerini tamamlayarak 2010 yılında "sağlık memurluğu" yerine "röntgen teknisyenliği" unvanına geçirildiği (mevzuat değişikliğinden önce), röntgen teknisyeni olarak Türk Silahlı Kuvvetlerinde görev yapmaya devam ettiği, 6756 Sayılı Kanun ile 2016/9190 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı sonucunda Sağlık Bakanlığına atanarak aynı görevi yapmayı sürdürdüğü, atama işlemleri yapılırken özlük hakları ile kadro ve unvanlarının korunduğu, davacı için bu durumun kazanılmış hak niteliğinde olduğu, daha sonra davacının mezuniyetinin gerekli şartı sağlamadığından bahisle unvanının "toplum sağlığı" olarak değiştirilmesinin kazanılmış hak ve hukuki güvenlik ilkesi yönünden hukuka aykırı olduğu gerekçesiyle, dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
İzmir Bölge İdare Mahkemesi 1. İdari Dava Dairesinin 26/01/2021 tarih ve E:2020/884, K:2021/112 sayılı kararının özeti:
Her ne kadar Mahkeme kararında, davacının mevzuat değişikliğinden önce (2010 yılında) unvanının röntgen teknisyeni olarak değiştiğinden bahisle 1219 sayılı Kanun'un Geçici 7.maddesi uyarınca bu unvana ilişkin kazanılmış hakkı bulunduğu belirtilmekteyse de, dosyadaki bilgi ve belgelerden davacının branş değişikliğinin 22/11/2011 tarihinde yapıldığı, ilgili mevzuatın ise bu tarihten önce 26/04/2011 tarihinde yürürlüğe girdiğinin görüldüğü;
Diğer yandan davacının 2010 yılının 12.ayı ile 2011 yılının 9.ayı arasında röntgen teknisyenliği kursuna devam ettiği, kurs belgesinin Sağlık Bakanlığı tarafından "tıbbi görüntüleme teknisyenliği alanındaki iş ve işlemleri yapmaya yetkilidir" ibaresiyle imzalandığı ayrıca davacının Sağlık Bakanlığına devri yapılırken röntgen teknikeri unvanıyla atandığı, dolayısıyla röntgen teknikeri olarak çalışması hususunda davacıda haklı beklenti oluştuğunun açık olduğu;
Bu durumda, davacının hukuk güvenliği ilkesi gereği sağlık memuru (röntgen) unvanıyla çalıştırılması gerektiği açık olup, unvanının bu yönde değiştirilmesi istemiyle yaptığı başvurunun reddine yönelik dava konusu işlemde hukuka uyarlık, sonucu itibarıyla Mahkeme kararında yasal isabetsizlik bulunmadığı sonucuna varılarak, istinaf başvurusunun belirtilen gerekçeyle reddine kesin olarak karar verilmiştir.

II-İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY:
Uyuşmazlıklarda, Sağlık Astsubay Hazırlama Okulundan mezun olarak göreve başlayan davacılar, görev yapmaktayken Gülhane Askeri Tıp Akademisi tarafından çeşitli branşlarda açılan teorik ve pratik kurs eğitimine katılarak, aldıkları eğitim sonrasında kendilerine verilen kurs bitirme sertifikaları ile eğitimini tamamladıkları branşlardaki teknisyenlik durumuna uygun olarak Türk Silahlı Kuvvetlerinde görev yapmakta iken 6756 sayılı Kanun ile değiştirilerek kabul edilen 669 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin 107. maddesi kapsamında Sağlık Bakanlığına sağlık memuru (anestezi, röntgen, laboratuvar....vs) unvanıyla devredilmişlerdir. Devirden sonra davacıların devir esnasındaki unvan ve branşının mezuniyetleri ile ilgili olmadığının tespit edildiğinden bahisle unvan ve branşları sağlık memuru (toplum sağlığı) olarak değiştirilmiş, davacıların branşlarının aldıkları eğitime uygun olarak anestezi, röntgen, laboratuvar....vs olarak değiştirilmesi talebiyle yaptıkları başvuruların, idare tarafından reddedilmesi üzerine açılan davalarda aynı konuda verilen farklı nitelikteki kararların kesinleşmesi üzerine incelenen aykırılığın oluştuğu görülmüştür.

İLGİLİ MEVZUAT :
1-1219 sayılı Tababet ve Şuabatı San'atlarının Tarzı İcrasına Dair Kanun:
Ek Madde 13 – (Ek: 6/4/2011-6225/9 md.)
...
g) Anestezi teknisyeni/teknikeri; sağlık meslek liselerinin ve ön lisans seviyesindeki anestezi programlarından mezun; anesteziyoloji ve reanimasyon uzmanı tabibin sorumluluğunda ve yönlendirmesi doğrultusunda anestezi işlemlerinin güvenli bir şekilde başlatılması, sürdürülmesi ve sonlandırılması için gerekenleri yapan sağlık teknisyeni/teknikeridir.
...
h) Tıbbi görüntüleme teknisyeni/teknikeri; sağlık meslek liselerinin ve ön lisans seviyesindeki tıbbi görüntüleme programlarından mezun; tıbbi görüntüleme yöntemleri ile görüntü elde eden ve kullanıma hazır hale getiren sağlık teknisyeni/teknikeridir.

Geçici Madde 7 – (Ek: 6/4/2011-6225/11 md.)
Bu maddenin yayımı tarihi itibarıyla, psikolojinin sertifikalı tıbbi uygulamalarında Sağlık Bakanlığınca belirlenen sürelerde çalıştığını ve yeterli tecrübeyi kazandığını belgeleyen psikologlara, Sağlık Bakanlığınca yapılacak sınavlarda başarılı olmak kaydıyla çalıştığı ve tecrübe kazandığı tıbbi uygulamalarda görev alma yetkisi verilir. Bu yetkinin verilmesine ilişkin usul ve esaslar Sağlık Bakanlığınca belirlenir.
(Değişik ikinci fıkra: 4/7/2012-6354/ 22 md.) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla;
a) Kalp akciğer makinesini kullanarak beden dışı kan dolaşımı işlemini son beş yıl içinde en az toplam bir yıl süre ile yaptığını belgeleyen ve en az lise seviyesinde eğitimi bulunanlar,
b) Üniversitelerin perfüzyon teknikerliği bölümünden mezun olanlar (öğrenim görmekte olanlar mezun olduklarında),
usul ve esasları Sağlık Bakanlığınca belirlenen eğitimleri alarak açılacak sınavlarda başarılı olmaları hâlinde, perfüzyonist yetkisiyle çalışabilirler.
3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu çerçevesinde eczanede çalışan destek personeli eğitimini tamamlamış olanlar eczane teknikeri yetkisiyle çalışabilir.
(Değişik dördüncü fıkra: 4/7/2012-6354/ 22 md.) Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla ağız ve diş teknikerliğine ilişkin iş ve işlemleri son beş yıl içinde en az toplam bir yıl süre ile yaptığını belgeleyen ve en az lise seviyesinde eğitimi bulunanlardan, usul ve esasları Sağlık Bakanlığınca belirlenen eğitimleri alarak açılacak sınavlarda başarılı olanlar, ağız ve diş sağlığı teknikeri yetkisiyle çalışabilir.
Bu maddenin yayımı tarihi itibarıyla elde edilmiş olan meslek unvanları ve ilgili alanlarda mesleki eğitimlerine başlamış olanların hakları saklıdır. Bunların görev, yetki ve sorumlulukları Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir.
Bu Kanunun ek 13 üncü maddesinde ve bu maddede öngörülen yönetmelikler bir yıl içerisinde yürürlüğe konulur. Bu yönetmelikler yürürlüğe girinceye kadar, mevcut ikincil düzenlemelerin bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam edilir.
Bu Kanunun ek 13 üncü maddesi ile tanımlanan sağlık teknisyeni ve sağlık teknikeri mesleklerinden herhangi birine ait iş ve işlemleri, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce ilgili mevzuatına göre gerekli eğitimleri alarak yürütmekte olanların bu hakları saklıdır.
(Değişik sekizinci fıkra: 4/7/2012-6354/ 22 md.) Bu madde gereğince Sağlık Bakanlığınca yapılacak eğitimler ve sınavlar en geç 31/12/2012 tarihine kadar yapılır ve bu süre içerisinde ilgililer çalışmalarına devam edebilir.
(Ek fıkra: 4/7/2012-6354/22 md.) Bu fıkranın yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla en az bir yıldan beri eczanede çalışanlardan 5/6/1986 tarihli ve 3308 sayılı Mesleki Eğitim Kanunu çerçevesinde eczanede çalışan destek personeli eğitimini tamamlamış olanlar ve Sağlık Bakanlığı tarafından yapılacak düzenlemeye göre eğitim alacak olanlar eczane teknikeri yetkisiyle çalışabilir.
Geçici Madde 11-(Ek:2/1/2014-6514/29 md.)
Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren, sağlık meslek liselerinin hemşire yardımcılığı, ebe yardımcılığı ve sağlık bakım teknisyenliği haricindeki programlarına öğrenci kaydedilmez. Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 25/2/1954 tarihli ve 6283 sayılı Hemşirelik Kanununun geçici 3 üncü maddesinin ikinci fıkrası kapsamında sağlık meslek liselerinin hemşirelik programına da öğrenci kaydı yapılmaz. Bu tarihe kadar kaydı yapılmış olan öğrenciler eğitimlerini kayıtları yapılan programlarda tamamlarlar ve bitirdikleri programların meslek unvanını kullanırlar. Sağlık meslek liselerinin kapatılan programlarından bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihe kadar mezun olanlar da meslek unvanlarını kullanmaya devam ederler.
2-Olağanüstü Hal Kapsamında Bazı Tedbirler Alınması ve Milli Savunma Üniversitesi Kurulması ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnamenin Değiştirilerek Kabul Edilmesi Hakkında 6756 sayılı Kanun:
Devredilecek personel
MADDE 107-
...
(2) Devredilen personelin atanacağı kadrolar, başka bir işleme gerek kalmaksızın atama işleminin yapıldığı tarih itibarıyla ihdas edilerek 78 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararname eki cetvellerin ilgili kurumlara ait bölümlerine eklenmiş sayılır.

3-13/01/1983 tarih ve 17927 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği:
VI – Tıbbi Teknisyenlerin Görev ve Yetkileri :
Madde 136 – Tıbbi teknisyenler sağlık meslek lisesi mezunu olup, branşlarında çalışabilmeleri için gerekli kursları görmüş, bilgi ve beceri kazanmış yardımcı sağlık personelidir...

4-2576 sayılı Bölge İdare Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin Kuruluşu ve Görevleri Hakkında Kanun:
Bölge idare mahkemesi başkanlar kurulu:
Madde 3/C- (Ek: 18/6/2014-6545/6 md.)
...
4. Bölge idare mahkemesi başkanlar kurulunun görevleri şunlardır:
...
c) Benzer olaylarda, bölge idare mahkemesi dairelerince verilen kesin nitelikteki kararlar arasında veya farklı bölge idare mahkemeleri dairelerince verilen kesin nitelikteki kararlar arasında aykırılık veya uyuşmazlık bulunması hâlinde; resen veya ilgili bölge idare mahkemesi dairelerinin ya da istinaf yoluna başvurma hakkı bulunanların bu aykırılığın veya uyuşmazlığın giderilmesini gerekçeli olarak istemeleri üzerine, istemin uygun görülmesi hâlinde kendi görüşlerini de ekleyerek Danıştaydan bu konuda karar verilmesini istemek.
...
5. (Değişik:17/10/2019-7188/7 md.) Dördüncü fıkranın (c) bendine göre yapılacak istemler, konusuna göre İdari veya Vergi Dava Daireleri Kuruluna iletilir. İlgili dava daireleri kurulunca üç ay içinde karar verilir. Aykırılık veya uyuşmazlığın giderilmesine ilişkin olarak bu fıkra uyarınca verilen kararlar kesindir.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
Başvuruya konu olan kararlar arasındaki aykırılığı, Sağlık Astsubay Hazırlama Okulundan mezun olarak göreve başlayan davacıların, Gülhane Askeri Tıp Akademisi tarafından çeşitli branşlarda açılan teorik ve pratik kurs eğitimi sonrasında kendilerine verilen kurs bitirme sertifikaları ile devredildikleri Sağlık Bakanlığına bağlı hastanelerde, eğitimini aldıkları teknisyenlik branşında çalışıp çalışamayacakları hususu oluşturmaktadır.
Uyuşmazlıklarda, davacılar 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu'nun 4861 sayılı Kanun'un 2. maddesiyle değiştirilmeden önceki haliyle, Sağlık Meslek Lisesine muadil olan Sağlık Astsubay Hazırlama Okulundan mezun olmuşlar, sağlık astsubayı olarak görev yapmaktayken sicil durumuna göre seçilerek, Gülhane Askeri Tıp Akademisi tarafından çeşitli branşlarda (anestezi, röntgen, laboratuvar...) açılan teorik ve pratik eğitimlerden oluşan "Teknisyen Astsubay Kursu"na katılarak, aldıkları eğitim sonrasında kurs bitirme sertifikaları almaya hak kazanmışlardır. Bu sertifikalar, Sağlık Bakanlığınca da, "1219 sayılı Kanun'un Geçici 7. maddesi uyarınca (anestezi teknisyenliği/tıbbi görüntüleme teknisyenliği/laboratuvar teknisyenliği) alanındaki iş ve işlemleri yapmaya yetkilidir" ibaresiyle onaylanmıştır.
6756 sayılı Kanun ile değiştirilerek kabul edilen 669 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin 107. maddesi kapsamında Sağlık Bakanlığına sağlık memuru (anestezi, röntgen, laboratuvar....vs) unvanıyla devirleri yapılan personelin atamalarının, 1219 sayılı Kanun'un Ek 13. ve Geçici 7. maddelerine uygun yapılıp yapılmadığı hususunda davalı idarece sorulan görüş üzerine, Devlet Personel Başkanlığınca, "...sağlık teknisyeni ve teknikeri unvanlarının, görev yapılan alana göre adlandırılarak (anestezi teknisyeni/teknikeri gibi) teknisyen unvanları için sağlık meslek lisesi mezuniyeti şartı, tekniker unvanı için ise önlisans seviyesindeki programlardan mezuniyet şartı belirlendiği, dolayısıyla astsubay hazırlama ve sınıf okullarının ortaöğretim düzeyinde olması ve hizmet içi kursların öğrenim niteliğini değiştirici etkisi bulunmaması sebebiyle, Sağlık Bakanlığına devredilen personelin "sağlık teknikeri" kadrosuna atanmalarının hukuken mümkün olmadığı"nın belirtilmesi üzerine, davalı idarece, Devlet Personel Başkanlığı görüş yazısı uyarınca, davacıların özlük dosyalarının incelenmesi neticesinde devir esnasında unvan ve branşının mezuniyeti ile ilgili olmadığının tespit edildiğinden bahisle unvan ve branşları "sağlık memuru (toplum sağlığı)" olarak değiştirilmiştir.
Davalı idarece dava konusu işlemlere dayanak olarak gösterilen görüş yazısında, ön lisans mezuniyetini gerektiren "tekniker" kadrosuna atanmalarının hukuken mümkün olmadığı belirtilen personelin "sağlık memuru (anestezi/röntgen/laboratuvar)" branşıyla atanıp atanamayacağı ile ilgili herhangi bir değerlendirme yapılmadığı görülmüştür.
Diğer taraftan, davacıların bitirmiş oldukları Sağlık Astsubay Hazırlama ve Sınıf Okullarının, sağlık meslek lisesine muadil olduğu ve mezuniyetlerine istinaden "sağlık memuru" unvanını kullanabildikleri (ki bu husus Sağlık Bakanlığı onaylı diplomasında da mevcuttur), açık olup, 17/08/2016 tarih ve 29804 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 2016/9109 sayılı Gülhane Askeri Tıp Akademisi ve Asker Hastanelerinin Devrine İlişkin Bakanlar Kurulu Kararı'nın eki 3 sayılı listede de, branşlara ilişkin bir belirlemenin yapılmadığı görülmekteyse de, 669 sayılı KHK'nın 107. maddesindeki devredilen personelin atanacağı kadroların başka bir işleme gerek kalmaksızın atama işleminin yapıldığı tarih itibarıyla ihdas edilerek 78 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararname eki cetvellerin ilgili kurumlara ait bölümlerine eklenmiş sayılacağı hükmü mevcuttur.
Bu itibarla, Yataklı Tedavi Kurumları İşletme Yönetmeliği'nin 136. maddesindeki, tıbbi teknisyenlerin, sağlık meslek lisesi mezunu olup, branşlarında çalışabilmeleri için gerekli kursları görmüş, bilgi ve beceri kazanmış sağlık personeli olarak tanımlandığı hususu ile 1219 sayılı Kanun'un Geçici 7. maddesinin 5. fıkrasındaki, bu maddenin yayımı tarihi itibarıyla elde edilmiş olan meslek unvanları ve ilgili alanlarda mesleki eğitimlerine başlamış olanların haklarının saklı olduğu ve 7. fıkrasındaki, bu Kanun'un ek 13. maddesi ile tanımlanan sağlık teknisyeni ve sağlık teknikeri mesleklerinden herhangi birine ait iş ve işlemleri, bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten önce ilgili mevzuatına göre gerekli eğitimleri alarak yürütmekte olanların bu haklarının saklı olduğu yolundaki hükümler karşısında, sağlık astsubayı olarak görev yapmakta iken, sicil durumuna göre seçilen ve belirli branşlarda (anestezi, röntgen, laboratuvar...) "Teknisyen Astsubay Kursu" verilmek suretiyle, astsubay statüsünde "sağlık teknisyeni" olarak istihdam edilen ve sertifika belgesi Sağlık Bakanlığınca "1219 sayılı Kanun'un Geçici 7. maddesi uyarınca (anestezi teknisyenliği/tıbbi görüntüleme teknisyenliği/laboratuvar teknisyenliği) alanındaki iş ve işlemleri yapmaya yetkilidir" ibaresiyle tescil edilerek kayıt altına alınan davacıların, devir esnasında branşına uygun olarak "sağlık memuru (anetezi/röntgen/laboratuvar....)" kadrosuna yapılan atamalarının, daha sonra anılan teknisyenlik branşına dair herhangi bir diploma bulunmadığı ve konuyla ilgili olmayan Devlet Personel Başkanlığının görüş yazısına istinaden iptal edilerek, iş ve görev tanımları ile sorumlulukları birbirinden farklı olan, "sağlık memuru (toplum sağlığı)" olarak değiştirilmesi işleminde hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna varılmaktadır.

III- SONUÇ :
Açıklanan nedenlerle; Bölge İdare Mahkemesi kararları arasındaki aykırılığın, yukarıda belirtilen gerekçe ile dava konusu işlemin iptali doğrultusunda giderilmesine kesin olarak, 02/12/2021 tarihinde oyçokluğu ile karar verildi.


KARŞI OY
X- Aykırılığın, davanın reddi yolundaki İstanbul Bölge İdare Mahkemesi 1. İdari Dava Dairesinin 06/07/2021 tarih ve E:2021/714, K:2021/1204 sayılı kararı doğrultusunda giderilmesi gerektiği oyuyla, karara katılmıyoruz.



Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi