
Esas No: 2016/29879
Karar No: 2016/29879
Karar Tarihi: 22/2/2017
Anayasa Mahkemesinin bu kararı bireysel başvuru kararı olup kişisel veri içerme ihtimali bulunmaktadır. Her ne kadar yayınlamakta yasal bir sakınca bulunmasa da bunun kişilere zarar verme ihtimali karşısında bu kararı yayınlamıyoruz.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ |
ANAYASA MAHKEMESİ |
|
|
BİRİNCİ BÖLÜM |
|
KARAR |
|
B. A. BAŞVURUSU |
(Başvuru Numarası: 2016/29879) |
|
Karar Tarihi: 22/2/2017 |
|
BİRİNCİ BÖLÜM |
|
KARAR |
|
GİZLİLİK TALEBİ KABUL
Başkan |
: |
Burhan ÜSTÜN |
Üyeler |
: |
Serruh KALELİ |
|
|
Nuri
NECİPOĞLU |
|
|
Hicabi DURSUN |
|
|
Hasan Tahsin
GÖKCAN |
Raportör |
: |
M. Serhat
MAHMUTOĞLU |
Başvurucu |
: |
B. A. |
Vekili |
: |
Av. Şefika
Şebnem AYATA KAPLAN |
I. BAŞVURUNUN KONUSU
1. Başvuru, öldürülme veya kötü muameleye maruz kalma riski
bulunan ülkeye sınır dışı kararı verilmesi nedeniyle kötü muamele yasağının
ihlal edildiği iddiasına ilişkindir.
II. BAŞVURU SÜRECİ
2. Başvuru 29/11/2016 tarihinde yapılmıştır.
3. Başvurucu, Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü’nün
(İçtüzük) 73. maddesi uyarınca sınır dışı işleminin yürütmesinin tedbiren durdurulmasına karar verilmesini talep etmiştir.
4. Birinci Bölüm İkinci Komisyonunca tedbir talebinin Bölüm
tarafından karara bağlanması gerekli görüldüğünden İçtüzük"ün
73. maddesinin (2) numaralı fıkrası uyarınca başvurunun kabul edilebilirlik
incelemesinin Bölüm tarafından yapılmasına karar verilmiştir.
5. Bölüm tarafından 1/12/2016 tarihinde tedbir talebinin
kabulüne ve sınır dışı işleminin durdurulmasına karar verilmiştir.
6. Başvurucu tarafından 4/1/2017 tarihinde başvurudan feragat
edilmiştir.
7. Bölüm tarafından 10/1/2017 tarihinde başvurudan feragat
nedeniyle tedbirin sonlandırılmasına karar verilmiştir.
III. OLAY VE OLGULAR
8. Başvuru formu ve eklerinde ifade edildiği şekliyle ilgili
olaylar özetle şöyledir:
9. Başvurucu, 1980 doğumlu olup Suriye vatandaşıdır.
10. Başvurucu, belirlenemeyen bir tarihte Türkiye"ye giriş
yapmış ve sonrasında Suriye vatandaşı olması nedeniyle geçici koruma altına
alınmıştır.
11. Gaziantep Valiliği Göç İdaresi Müdürlüğünün 16/11/2016
tarihli kararıyla başvurucunun idari gözetim altına alınmasına ve sınır dışı
edilmesine karar verilmiştir.
12. Başvurucu tarafından anılan sınır dışı kararının iptali
istemiyle Gaziantep İdare Mahkemesinde açılan dava devam etmektedir.
13. Başvurucu; İdare Mahkemesinde sınır dışı kararının iptali
için açılan davanın, kararın uygulanmasını otomatik olarak durdurmadığını
belirterek 29/11/2016 tarihindebireysel başvuruda
bulunulmuştur.
14. Başvurucu, 4/1/2017 tarihli dilekçesiyle bireysel
başvurusundan feragat ettiğini belirterek başvurunun düşürülmesine karar
verilmesini talep etmiştir.
IV. İNCELEME VE GEREKÇE
15. Mahkemenin 22/2/2017 tarihinde yapmış olduğu toplantıda
başvuru incelenip gereği düşünüldü:
A. Başvurucunun İddiaları
16. Başvurucu, sınır dışı edilmesi hâlinde ülkesi Suriye"de
yaşamı ile maddi ve manevi varlığının tehlikeye düşebileceğini belirterek yaşam
hakkı ile kötü muamele yasağının ihlal edileceğini ileri sürmüş; adli yardım,
kamuya açık belgelerde kimliğinin gizli tutulması ve sınır dışı işleminin
yürütmesinin tedbiren durdurulması taleplerinde
bulunmuştur.
B. Değerlendirme
1. Adli Yardım Talebi
17. Anayasa Mahkemesinin Mehmet
Şerif Ay (B. No: 2012/1181, 17/9/2013) kararında belirtilen ilkeler
dikkate alınarak geçimini önemli ölçüde güçleştirmeksizin yargılama giderlerini
ödeme gücünden yoksun olduğu anlaşılan başvurucunun açıkça dayanaktan yoksun
olmayan adli yardım talebinin kabulüne karar verilmesi gerekir.
2. Sınır Dışı İşlemi
18. 30/3/2011 tarihli ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin
Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun"un “Kararlar” kenar başlıklı 50. maddesinin (5) numaralı fıkrası
şöyledir:
“Davadan
feragat hâlinde, düşme kararı verilir.”
19. İçtüzük"ün “Düşme kararı” başlıklı 80. maddesinin (1)
ve (2) numaralı fıkraları şöyledir:
“(1) Bölümler ya da
komisyonlarca yargılamanın her aşamasında aşağıdaki hallerde düşme kararı
verilebilir:
a) Başvurucunun davadan açıkça feragat etmesi
…
(2) Bölümler ya da Komisyonlar; yukarıdaki
fıkrada belirtilen nitelikteki bir başvuruyu, Anayasanın uygulanması ve
yorumlanması veya temel hakların kapsamının ve sınırlarının belirlenmesi ya da
insan haklarına saygının gerekli kıldığı hâllerde incelemeye devam
edebilir."
20. Başvurucu, 4/1/2017 tarihinde Anayasa Mahkemesine yaptığı
bireysel başvurudan herhangi bir gerekçe göstermeksizin feragat etmiştir. Somut
olayda başvurudan feragat edilmesine rağmen başvurunun incelenmesinin
sürdürülmesini haklı kılan bir neden de bulunmamaktadır.
21. Açıklanan nedenlerle başvurucunun başvurudan feragat ettiği
anlaşıldığından başvurunun kabul edilebilirlik şartları yönünden
incelenmeksizin feragat nedeniyle
düşmesine karar verilmesi gerekir.
V.HÜKÜM
Açıklanan gerekçelerle,
A. Adli yardım talebinin KABULÜNE,
B. Başvurucunun kamuya açık belgelerde kimliğinin gizli
tutulması talebinin KABULÜNE,
C. Başvurunun feragat nedeniyle
DÜŞMESİNE,
D. Yargılama giderlerinin tahsilinin başvurucunun mağduriyetine
neden olacağı anlaşıldığından 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk
Muhakemeleri Kanunu’nun 339. maddesinin (2) numaralı fıkrası uyarınca
başvurucunun yargılama giderlerini ödemekten tamamen MUAF TUTULMASINA,
E. Kararın bir örneğinin İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel
Müdürlüğüne GÖNDERİLMESİNE 22/2/2017 tarihinde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.