
Esas No: 2016/11329
Karar No: 2021/3287
Karar Tarihi: 10.06.2021
Danıştay 10. Daire 2016/11329 Esas 2021/3287 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONUNCU DAİRE
Esas No : 2016/11329
Karar No : 2021/3287
TEMYİZ EDEN (DAVALI) : … Belediye Başkanlığı / …
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVACI) : … Tur. Gayrimenkul Yatırım San. Tic. Ltd. Şti
VEKİLİ : Av. …
DİĞER DAVALI : … Kaymakamlığı / …
İSTEMİN_KONUSU : ... İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: İstanbul İli, Kadıköy İlçesi, … Mahallesi, … Sokak, No:… adresinde bulunan ve davacı Şirket tarafından işletilen "…" unvanlı işyerinin mühürlenerek kapatılmasına ilişkin olarak davalı idarelerce tesis edilen işlemlerin iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararıyla; fuhuş için kadının görevli polis tarafından temin edildiği, otelin kadın tarafından değil polis tarafından önerildiği, pansiyon olarak işletilen işyerinde kadınla polis memurunun usulüne uygun kayıtlarının yapıldığı ve faturanın kesildiği görüldüğünden söz konusu işyerinde fuhuşa aracılık yapıldığı, fuhuşa yer temin edildiğinin kanıtlanamadığı sonucuna ulaşıldığı gerekçesiyle dava konusu işlemler iptal edilmiştir.
TEMYİZ_EDENİN_İDDİALARI : Davalı idare tarafından; kadının polis tarafından temin edildiğine ve otelin polis tarafından seçildiğine dair bir bulgu bulunmadığı, Komisyon kararı üzerine otelin idarelerince mühürlenmesine ilişkin işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı ileri sürülmektedir.
KARŞI_TARAFIN_SAVUNMASI : Davacı tarafından savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onuncu Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
Genel Kadınlar ve Genelevlerin Tabi Olacakları Hükümler ve Fuhuş Yüzünden Bulaşan Zührevi Hastalıklarla Mücadele Tüzüğü'nün "İcra kısmı" başlıklı 8. maddesinde, "Komisyonun icra kısmı; genel kadınlarla, fuhuşu sanat ve geçim vasıtası yapan 23 üncü maddedeki kadınların ve genel evlerin tesbit ve tescili, gizli fahişelerle gizli fuhuş yapılan yerlerin meydana çıkarılması, muayenesine lüzum görülen şahısların getirilmesi, kapanması gereken yerlerin kapatılması ve zührevi hastalıklar ve fuhuşla mücadele komisyonları tarafından alınan kararların uygulanması ve yürütülmesi için mahallin en yüksek polis amirinin gözetim ve sorumluluğu altında yeteri kadar ahlak zabıtası memuru veya sivil polisle, katip ve dosya memurlarından ibarettir." hükmü yer almaktadır.
Dosyanın incelenmesinden, davaya konu işyerinin Kadıköy Kaymakamlığı Genel Kadınlar ve Genelevlerin Tabi Olacakları Hükümler ve Fuhuş Yüzünden Bulaşan Zührevi Hastalıklarla Mücadele Komisyon Başkanlığı'nın … tarih ve … sayılı kararıyla doksan gün süreyle kapatılmasına karar verildiği, daha sonra Kadıköy Kaymakamlığı'nın … tarih ve … sayılı yazısıyla bahsi geçen karara istinaden anılan işyerinin faaliyetten men edilmesinin Kadıköy Belediye Başkanlığı'ndan istenildiği, bunun üzerine Kadıköy Belediye Başkanlığı'nın Zabıta Müdürlüğü'ne gönderdiği … tarih ve … sayılı yazı ile işyerinin kapatılmasının istenildiği, bu hususun 11/03/2015 tarihli tutanakla davacıya tebliğ edilmesi üzerine bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
Yukarıda yer verilen mevzuat hükmünde de görüleceği üzere Genel Kadınlar ve Genelevlerin Tabi Olacakları Hükümler ve Fuhuş Yüzünden Bulaşan Zührevi Hastalıklarla Mücadele Tüzüğü uyarınca tesis edilen işlemlerin icrasının mahallin en yüksek polis amirinin gözetim ve sorumluluğu altında yeteri kadar ahlak zabıtası memuru veya sivil polisle, katip ve dosya memurları eliyle yürütüleceğinin düzenlendiği, dolayısıyla belediye zabıtasının bu yönde karar alma noktasında yetkisinin bulunmadığı açıktır.
Uyuşmazlıkta; davaya konu işyerinin kapatılmasına ilişkin asıl işlemin Zührevi Hastalıklarla Mücadele Komisyon Başkanlığı'nın … tarih ve … sayılı işlemi olduğu, Kadıköy Belediye Başkanlığının mühürlemeye ilişkin işlemlerinin ise anılan Komisyon kararının uygulanmasına yönelik olduğu anlaşılmakla ve İdare Mahkemesince Komisyon kararının iptal edilmiş olması nedeniyle mühürleme işlemlerinin de iptal edilmesi yerinde olmakla birlikte; Kadıköy Belediye Başkanlığı'nın işyerinin mühürlenmesine yönelik işlemlerinin yetki yönünden de hukuka uygun olmadığı sonucuna varılmıştır.
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davalı Kadıköy Belediye Başkanlığının temyiz isteminin reddine,
2. Dava konusu işlemlerin iptali yolundaki ... İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının yukarıda belirtilen açıklamayla ONANMASINA,
3. 2577 sayılı Kanun'un (Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen) 54. maddesinin 1. fıkrası uyarınca bu kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren 15 (on beş) gün içinde karar düzeltme yolu açık olmak üzere, 10/06/2021 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.