Abaküs Yazılım
13. Daire
Esas No: 2021/693
Karar No: 2021/2147
Karar Tarihi: 09.06.2021

Danıştay 13. Daire 2021/693 Esas 2021/2147 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2021/693
Karar No:2021/2147

TEMYİZ EDEN (DAVACI) : ... Bilgisayar ve Bilişim Sistemleri Ltd. Şti.
VEKİLİ : Av. ...
KARŞI TARAF (DAVALI) : ... Kurumu
VEKİLİ : Av. ...

İSTEMİN_KONUSU : ... İdare Mahkemesi'nin ... tarih ve E: ..., K: ... sayılı kararının temyizen
incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Mardin İl Sağlık Müdürlüğü'nce 08/09/2020 tarihinde açık ihale usûlüyle gerçekleştirilen "36 Aylık Sağlık Bilgi Yönetim Sistemi (Sbys) Hizmet Alımı'' ihalesine ilişkin olarak teklifi değerlendirme dışı bırakılan davacı şirket tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusunun reddine dair 16/12/2020 tarih ve 2020/UH.I-2073 sayılı Kamu İhale Kurulu (Kurul) kararının iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: ... İdare Mahkemesi'nce verilen kararda; kesinleşen ihale dokümanı uyarınca, isteklilerin ihaleye katılabilmeleri için Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü Kayıt ve Tescil Bilgi Sistemine kaydını yaptırmış ve gizlilik sözleşmesi imzalamış olan firmaların yer aldığı Sağlık Bakanlığı internet sitesinde ilan edilen liste içerisinde bulunduklarına dair belgenin ve ihale tarihi itibarıyla geçerli olan PACS, HBYS, KDS belgelerinin teklif dosyası kapsamında ayrı ayrı sunulması gerektiği, bu belgeleri sunmayan firmaların ihale dışı bırakılacağı, davacı şirketçe teklif dosyası ile birlikte PACS, HBYS ve KDS belgelerinin ilgili idareye sunulduğu, ancak Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü Kayıt ve Tescil Bilgi Sistemine kaydını yaptırmış ve gizlilik sözleşmesi imzalamış olan firmaların yer aldığı Sağlık Bakanlığı internet sitesinde ilan edilen liste içerisinde bulunduklarına dair belgenin sunulmadığı, bu nedenle davacı şirketin teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasına dair 12/11/2020 tarihli ihale komisyonu kararına yönelik olarak yapılan itirazen şikâyet başvurusunun reddine dair dava konusu işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlem hukuka uygun bulunarak davanın reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, PACS, HBYS, KDS kayıt ve tescil belgelerinin sunulduğu, bu belgelerin ancak Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü Kayıt ve Tescil Bilgi Sistemine kaydını yaptırmış ve gizlilik sözleşmesi imzalamış firmalarca sunabileceği, kayıt tescil belgelerinde yer alan Sağlık Bakanlığı onayının, belgenin hazırlandığı tarihin ve geçerlilik süresinin bulunması ihale komisyonunun bu bilgileri teyit etmesine imkân sağladığı ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, davacı şirket tarafından ihale şartnamesinde istenen belgelerin hiç sunulmadığı, bunların idarece tamamlatılabilecek bilgi eksikliğinden ziyade belge eksikliği olduğu, bu durumda söz konusu belgelerin idare tarafından tamamlatılabileceği yönündeki iddianın yersiz olduğu, belirtilerek istemin reddi gerektiği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...'IN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, dosya tekemmül ettiğinden yürütmenin durdurulması istemi hakkında ayrıca bir karar verilmeksizin gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY :
Mardin il Sağlık Müdürlüğü'nce 08/09/2020 tarihinde açık ihale usûlüyle "36 Aylık Sağlık Bilgi Yönetim Sistemi (Sbys) Hizmet Alımı" ihalesi gerçekleştirilmiştir.
İhaleye sekiz istekli tarafından teklif sunulmuştur. Yedi isteklinin teklifi geçerli bulunmuş, yapılan yeterlik değerlendirilmesi neticesinde davacı şirketin sunduğu teklif dosyasında İdarî Şartname'nin 7.1.h. maddesinde istenilen belgelerin sunulmadığının tespit edilmesi üzerine 12/11/2020 tarihli ihale komisyonu kararı ile teklifi değerlendirme dışı bırakılmıştır.
Bu kapsamda davacı tarafından 24/11/2020 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuş olup, başvurunun 16/12/2020 tarih ve 2020/UH.I-2073 sayılı Kamu İhale Kurulu (Kurul) kararı ile reddi üzerine bakılan dava açılmıştır.

İLGİLİ MEVZUAT:
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun ''Tekliflerin değerlendirilmesi" başlıklı 37. maddesinin 2. fıkrasında, ''Tekliflerin değerlendirilmesinde, öncelikle belgeleri eksik olduğu veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmadığı 36'ncı maddeye göre ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir. Ancak, teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla, belgelerde bilgi eksikliği bulunması hâlinde idarece belirlenen sürede isteklilerden bu eksik bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir. Belirlenen sürede bilgileri tamamlamayan istekliler değerlendirme dışı bırakılır ve geçici teminatları gelir kaydedilir. Bu ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda belgeleri eksiksiz ve teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olan isteklilerin tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir. Bu aşamada, isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen yeterlik kriterlerine ve tekliflerin ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığı ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı incelenir. Uygun olmadığı belirlenen isteklilerin teklifleri ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.'' kuralı yer almaktadır.
663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat Ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'nin "Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü" başlıklı 11. maddesinde, "(1) Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü'nün görevleri şunlardır:
a) Sağlık alanında kullanılan bilişim sistemleri ve iletişim teknolojileri ile ilgili ülke çapında politika, strateji ve standartları belirlemek.
b) Kişisel sağlık verileri ile ülke düzeyinde sağlık durumu ve sağlık hizmetlerine ilişkin veri ve bilgi akışını içeren her türden bilgi sistemleri ve projelerini yapmak ve yaptırmak.
c) Sağlık bilgi sistemleri ve teknolojileri alanında uluslararası gelişmeleri izlemek, ülke uygulamalarını ve tecrübelerini paylaşmak, gerektiğinde uluslararası kuruluşlarla işbirliği yapmak.
ç) Sağlık bilişimi ve teknolojisi alanında çalışacak kamu ve özel hukuk tüzel kişileri ile gerçek kişilerin uyacakları kuralları belirlemek, uygulamak, gerektiğinde bunların yazılım ve ürünlerinin uygunluğuna karar vermek ve müelliflerini yetkilendirmek.
d) Bakan tarafından verilen benzeri görevleri yapmak." kuralına yer verilmiştir.
Sağlık Bakanlığı Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü tarafından çıkarılan "Sağlık Bilgi Sistemleri Uygulamaları" başlıklı 2015/17 sayılı Genelge'nin 5.1.12. maddesinde, "Aktif listede bulunan SBYS üreticisinin istediği üzerine, KTS'de kayıtlı olduğunu gösteren yetki belgesi Genel Müdürlük tarafından düzenlenecektir. 01/09/2015 tarihinden itibaren üzerinde geçerlilik süresi bulunmayan herhangi bir belge verilmeyecektir. Aktif listede bulunan SBYS üreticisinin istediği üzerine, KTS'de kayıtlı olduğunu gösteren yetki belgesi Genel Müdürlük tarafından düzenlenecektir. 01/09/2015 tarihinden itibaren üzerinde geçerlilik süresi bulunmayan herhangi bir belge verilmeyecektir." düzenlemesi yer almaktadır.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Uyuşmazlığa konu ihaleye ait İdarî Şartname incelendiğinde, şartnamenin "İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri" başlıklı 7.1.h.1. maddesinde, "Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü Kayıt ve Tescil Bilgi Sistemine kaydını yaptırmış, gizlilik sözleşmesi imzalamış olan firmaların yer aldığı Sağlık Bakanlığı internet sitesinde ilan edilen liste içerisinde bulunduklarına dair belgeyi teklif dosyalarında sunmalıdırlar. Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü Kayıt ve Tescil Bilgi Sistemine kayıtlı olması gereken sistemler şunlardır; PACS, HBYS, KDS ihale tarihi itibarıyla bu belgeleri ihale dosyasında sunmaları gerekmektedir. Bu belgeleri sunmayan firmalar ihale dışı bırakılacaktır." düzenlemesine yer verildiği görülmektedir.
Davacı şirket tarafından bu kapsamda sunulan yetki belgeleri incelendiğinde, Sağlık Bakanlığı Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenmiş oldukları, her birisinin düzenleme tarihlerinin, geçerlilik tarihlerinin ve geçerliliklerinin teyit edilebilmeleri için gerekli olan doğrulama kodlarını içerdiği görülmektedir.
Öte yandan, söz konusu yetki belgelerinin 2015/17 sayılı Genelge'nin 5.1.12. maddesinde yer alan ve davacının sağlık alanında kullanılan söz konusu üç bilişim sistemi/iletişim teknolojilerini tedarik etmeye yetkin olduğunu gösteren ve Genel Müdürlük tarafından, davacının isteği üzerine kendisine verilen evraklar oldukları anlaşılmaktadır.
Başka bir anlatımla davacı tarafından sunulan söz konusu yetki belgeleri "Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü Kayıt ve Tescil Bilgi Sistemine kaydını yaptırmış olduğunu ve gizlilik sözleşmesi imzalamış olan firmaların yer aldığı Sağlık Bakanlığı internet sitesinde ilan edilen liste içerisinde bulunduğuna dair belge"ye karşılık gelmektedir.
Dava konusu Kurul kararında, davacı tarafından teklif dosyası kapsamında ihale konusu üç bilişim sistemini üreten firmaların bulunduğu aktif listelerin İnternet sayfası çıktılarının sunulmadığı belirtilmekte ise de, davacı tarafından sunulan yetki belgeleri, genelgede tanımlanan ve İdarî Şartname'nin 7.1.h.1. maddesinde istenen evraklar olup, İdarî Şartname'nin herhangi bir maddesinde Bakanlık sitesinde yer alan ve ihale konusu bilişim sistemlerinin üreticilerinin yer aldığı aktif listelerin internet sayfaları çıktılarının da ayrıca teklif ekinde sunulması gerektiğine ilişkin bir şartın bulunmadığı anlaşılmaktadır.
Bu itibarla, davacı tarafından Sağlık Bilgi Sistemleri Genel Müdürlüğü Kayıt ve Tescil Bilgi Sistemine kaydını yaptırmış, gizlilik sözleşmesi imzalamış olan firmaların yer aldığı Sağlık Bakanlığı internet sitesinde ilan edilen liste içerisinde bulunduğuna dair belgeler, teklifi ekinde sunulduğu hâlde aksi yönde değerlendirme yapılarak tesis edilen dava konusu Kurul kararında hukuka uygunluk bulunmadığından, davanın reddi yolundaki temyize konu İdare Mahkemesi kararında hukukî isabet bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin kabulüne;
2. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesi uyarınca ... İdare Mahkemesi'nin ... tarih ve E: ..., K: ... sayılı kararının BOZULMASINA,
3. DAVA KONUSU İŞLEMİN İPTALİNE,
4. Ayrıntısı aşağıda gösterilen ilk derece ve temyiz yargılama giderleri toplamı ... -TL ile Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca ...-TL vekâlet ücretinin davalı idareden alınarak davacıya verilmesine,
5. Posta giderleri avansından artan tutarın ve istemi hâlinde ilk derece ve temyiz aşamasında kullanılmayan toplam ... -TL yürütmeyi durdurma harcının davacıya iadesine,
6. Dosyanın anılan Mahkeme'ye gönderilmesine,
7. 2577 sayılı Kanun'un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 09/06/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.




Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi