Abaküs Yazılım
13. Daire
Esas No: 2019/1205
Karar No: 2021/1572
Karar Tarihi: 27.04.2021

Danıştay 13. Daire 2019/1205 Esas 2021/1572 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No : 2019/1205
Karar No : 2021/1572

DAVACI : … Derneği (…)
VEKİLLERİ : Av. …

Av. …
DAVALI : … A.Ş. (…) Genel Müdürlüğü
VEKİLİ : Av. …

DAVANIN KONUSU :
TEDAŞ Genel Müdürlüğü'nün … tarih ve … sayılı işleminin, anılan işlemin ekinde yer alan Otomatik Sayaç Okuma Sistemi (OSOS) Verilerinin Toplanmasına ve Ödemeye İlişkin Usul ve Esaslar ile OSOS İzleme Sistem Altyapısının iptali istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI :
İşletme hakkının devralınması yoluyla faaliyet gösterilen dağıtım bölgelerinde kurulan ve işletilmekte olan sistemlerin tekrar TEDAŞ’a verildiği, 2011 yılından itibaren dağıtım şirketleri tarafından OSOS’un kurulduğu ve işletildiği, TEDAŞ’ın talep ettiği sistemin kurulması hâlinde yapılan yatırımların atıl bırakılmasına neden olacağı, yeni kurulacak sunucuların temini için gerekli veri tabanı yapısının ve yedekleme sistemlerinin yüksek maliyetli olduğu, dağıtım faaliyetiyle ilişkilendirilemeyen bu maliyetin tarifelere yansıtılamayacağı, 6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu'nun Geçici 6. maddesinin mevcut sistemin kaldırılarak TEDAŞ nezdinde yeni bir sistem kurulmasına yönelik yetki vermediği, mevcut sistemde TEDAŞ personeli adına kullanıcı adı ve şifre tanımlaması yoluyla ham veriler de dâhil olmak üzere genel aydınlatmayla ilgili sayaç, tüketim, abonelik ve tüketici bilgisine zaman sınırlaması olmaksızın erişilebildiği, elektrik piyasası mevzuatı doğrultusunda yerine getirilmekte olan hizmet ve yükümlülüklerin yerine getirilmemiş gibi gösterilerek ödeme yapılmamasının ölçülülük ilkesine aykırılık teşkil ettiği, OSOS sisteminin hâlihazırda yüksek standartlarda tesis edilmiş sistem, network ve veri tabanı altyapısı desteğinde çalıştığı, aynı sistemin TEDAŞ ekipleri ile hızlı ve eş zamanlı çalışamama riskinin yüksek olduğu, aydınlatma kontrol fonksiyonu bulunan aydınlatma sistemleri üzerinden uzaktan açma/kapama yapılması hâlinde söz konusu sistemin işletme ve bakımı sırasında personel ve üçüncü kişiler bakımından iş sağlığı ve güvenliği riskinin ortaya çıkacağı, sistemin TEDAŞ veri merkezinde kurulması için disk alanı ile lisans ihtiyacının olacağı, ayrıca bakım ve lisans yenileme hizmetlerinin alınmasının gerekeceği, işletme trafolarının mevcut düzenlemeyle ilgisinin bulunmadığı ileri sürülmüştür.

DAVALININ SAVUNMASI :
Öncelikle, usule ilişkin olarak, davacının işbu davayı açma ehliyeti bulunmadığından davanın ehliyet yönünden reddi gerektiği; davanın süresinde açılmadığının tespiti hâlinde süre aşımı yönünden reddi gerektiği ileri sürülmüştür.
Esasa ilişkin olarak ise, Genel Aydınlatma Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik çerçevesinde dava konusu Usul ve Esaslar ile OSOS İzleme Sistem Altyapısının düzenlendiği, fatura verileri aydınlatma sayaçları üzerinden doğrudan raporlanacağından tüketim bilgilerinin ham veriler olarak kayıt altına alınacağı, faturalardaki fark ya da hataların anlık ve/veya çevrimiçi izleme suretiyle ortadan kaldırılacağı, denetim yetkisinin daha az maliyet ve personelle yerine getirileceği, dağıtım şirketlerinin görevlerini yeterince yerine getirmemelerinden kaynaklanan kullanım zamanı dışındaki aydınlatmalar ile aydınlatma tesisleri üzerinden gerçekleşen kaçak kullanımların tespit edilebileceği, hâlihazırda kullanılmakta olan OSOS altyapısından temin edilen sayaç verilerinin Genel Aydınlatma Yönetmeliğinde yer alan kriterleri karşılamadığı, kendilerine iletilen ham verilerin sadece izlendiği, işletmeye yönelik herhangi bir operasyonel uygulamanın yapılmadığı, mevcut sistemin toplu hâlde veri incelemesine izin vermediği, öngörülen yeni sistemin Yönetmelik çerçevesinde verilen yetkinin yerine getirilmesini amaçladığı, transformatör sayaçlarının izlenmesine yönelik hususların zorunluluk arz etmediği savunulmuştur.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …'IN DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI …'IN DÜŞÜNCESİ : Dava; TEDAŞ Genel Müdürlüğü'nün … tarih ve … sayılı işlemi ile bildirilen "Otomatik Sayaç Okuma Sistemi (OSOS) Verilerinin Toplanmasına ve Ödemeye İlişkin Usul ve Esaslar" ile ekinde yer alan "OSOS İzleme Sistem Altyapısı"nın iptali istemiyle açılmıştır.
Davalı idarenin usule ilişkin itirazları yerinde görülmemiştir.
6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu'nun "Tanımlar ve kısaltmalar" başlıklı 3. maddesinin 1. fıkrasının (ı) bendinde, "genel aydınlatma; Otoyollar ve özelleştirilmiş erişme kontrollü karayolları hariç, kamunun genel kullanımına yönelik bulvar, cadde, sokak, alt-üst geçit, köprü, meydan ve yaya geçidi gibi yerler ile halkın ücretsiz kullanımına açık ve kamuya ait park, bahçe, tarihî ve ören yerlerinin aydınlatılması ile trafik sinyalizasyonu (...)" şeklinde tanımlanmış; "Dağıtım faaliyeti" başlıklı 9. maddesinin 1. fıkrasında, "(...) Dağıtım şirketi, lisansında belirlenen bölgede sayaçların okunması, bakımı ve işletilmesi hizmetlerinin yerine getirilmesinden sorumludur. (...)" cümlesine yer verilirken aynı fıkrada, "(...) Dağıtım faaliyetiyle birlikte yürütülmesi verimlilik artışı sağlayacak nitelikteki piyasa dışı bir faaliyetin yürütülmesine ilişkin usul ve esaslar Kurum tarafından çıkarılan yönetmelikle düzenlenir. Genel aydınlatma, dağıtım sistemi teknik ve teknik olmayan kayıplarını karşılamak amacıyla kullanılmak üzere elektrik enerjisi satın alınması ile sistem teknik ve teknik olmayan kayıplarını karşılamak için sözleşmeye bağlanan enerjinin gerçekleşmeler nedeniyle fazlasının satışı bu hükmün istisnasıdır." şeklindeki düzenlemeye yer verilmiş; maddenin 11. fıkrasında, "Dağıtım şirketi dağıtım bölgesinde, genel aydınlatmadan ve bunlara ait gerekli ölçüm sistemlerinin tesis edilmesi ve işletilmesinden sorumludur." kuralına; "Denetim" başlıklı 15. maddesinin 1. fıkrasında, "(...) dağıtım şirketleri hariç elektrik piyasası faaliyetleri ile lisanssız faaliyet gösteren kişilerin bu Kanun kapsamındaki inceleme ve denetimi Kurum tarafından; elektrik dağıtım şirketlerinin denetimi ise Bakanlık tarafından yapılır. Ancak Bakanlık, elektrik dağıtım şirketlerinin denetimini, Kurum da dâhil olmak üzere bu konuda ihtisas sahibi olan kamu kurum ve kuruluşlarıyla birlikte yapabileceği gibi bu kurum ve kuruluşlara kısmen veya tamamen yetki devretmek suretiyle yaptırmaya da yetkilidir. Bakanlığın ihtisas sahibi kamu kurum ve kuruluşlarından bu konuya ilişkin olarak yapacağı talepler süresinde karşılanır. Yetki devri yapılması hâlinde kendisine yetki devredilen veya birlikte yapılacak kurum veya kuruluşun denetim işlemleri için yapacağı her türlü masraf Bakanlık bütçesine konulan ödenekten karşılanır. Bakanlık tarafından düzenlenen veya karara bağlanan denetim raporları Kuruma bildirilir. Denetim raporu sonucuna göre gerekli yaptırım ve işlemler Kurul tarafından karara bağlanır." yönündeki düzenlemeye; "Genel aydınlatma" başlıklı Geçici 6. maddesinin 1. fıkrasında, "31/12/2015 (not: 25/11/2020 tarihli ve 7257 sayılı Kanunun 43'üncü maddesiyle bu fıkrada yer alan "31/12/2015" ibaresi "31/12/2025" şeklinde değiştirilmiştir) tarihine kadar, genel aydınlatma kapsamında aydınlatılan yerlerde gerçekleşen aydınlatma giderleri Bakanlık bütçesine konulacak ödenekten ve ilgili belediyeler ile il özel idarelerinin genel bütçe vergi gelirleri payından karşılanır. Cumhurbaşkanı bu süreyi beş yıla kadar uzatmaya yetkilidir. Belediyelerin genel bütçe vergi gelirleri payından yapılacak kesinti, büyükşehir belediyeleri ve mücavir alanlarındaki belediyelerde aydınlatma giderlerinin yüzde onu, diğer belediyelerde yüzde beşi olarak uygulanır. Bu sınırlar dışında ise aydınlatma giderlerinin yüzde onu ilgili il özel idaresi payından kesinti yapılmak suretiyle karşılanır. Cumhurbaşkanı bu fıkra kapsamındaki oranları iki katına kadar artırmaya yetkilidir." hükmüne; 4. fıkrasında, "TEDAŞ, belirli dönemler itibarıyla dağıtım şirketleri tarafından gönderilen faturalardaki tüketim miktarı ve bedellerinin gerçek durumu gösterip göstermediğine ilişkin olarak dağıtım şirketleri nezdinde gerekli denetimleri yapar. Yapılan denetimler sonucunda dağıtım şirketine fazla ödeme yapıldığının tespit edilmesi hâlinde, fazla yapılan ödeme tutarının, ödemenin yapıldığı tarih ile geri alındığı tarih arasında geçen süreye 21/07/1953 tarihli ve 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanunun 51'inci maddesine göre belirlenen gecikme zammı oranı dikkate alınarak hesaplanan faiz ile birlikte bir ay içinde ödenmesi ilgili dağıtım şirketinden istenir. Bu süre içerisinde ödeme yapılmaması hâlinde söz konusu ödeme tutarı dağıtım şirketinin cari dönem alacaklarından mahsup edilir. Bu suretle de tahsil edilemeyen alacaklar Bakanlığın bildirimi üzerine vergi daireleri tarafından 6183 sayılı Kanun hükümlerine göre takip ve tahsil edilir. Fazla ödemeler nedeniyle yapılan tahsilatların yüzde sekseni genel bütçeye gelir kaydedilir, geriye kalan yüzde yirmilik kısmı ise ilgili mahalli idarelere aktarılır. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin tereddütleri gidermeye ve gerektiğinde usul ve esas belirlemeye Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Bakanlık yetkilidir." hükmüne; 6. fıkrasında ise, "Aydınlatmayla ilgili ölçüme ilişkin teknik esaslar ile ödemeye, kesinti yapılmasına, uygulamaya ve denetime ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından yürürlüğe konulan yönetmelikle düzenlenir." kuralına yer verilmiştir.
Söz konusu mevzuat hükümlerine dayalı olarak düzenlenerek Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığınca 27/07/2013 tarih ve 28720 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmak suretiyle yürürlüğe giren Genel Aydınlatma Yönetmeliği'nin dava tarihi itibarıyla uyuşmazlıkla ilgili hükümleri ise şu şekildedir;
İnceleme ve denetim
MADDE 13 – (Değişik:RG-20/04/2018-30397)
(1) TEDAŞ tarafından; dağıtım şirketlerince gönderilen faturalardaki tüketim miktarı ve bedellerinin gerçek durumu gösterip göstermediğine, aydınlatılan bölgenin 6446 sayılı Kanunda belirtilen genel aydınlatma bölgelerine dâhil olup olmadığına ilişkin dağıtım şirketleri nezdinde gerekli inceleme ve denetimler yapılır.
(2) İnceleme ve denetimler, 02/12/2017 tarihli ve 30258 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Elektrik Dağıtım Şirketleri Denetim Yönetmeliği, bu Yönetmelik ile 02/08/2013 tarihli ve 28726 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Genel Aydınlatma Tebliği kapsamında gerçekleştirilir.
Yapılacak ödemeler
MADDE 18 –(1) Genel aydınlatma kapsamında tanımlanan yerlere ilişkin tüketim giderlerinin ödemesi, 6446 sayılı Kanunun Geçici 6'ncı maddesinin birinci fıkrasına göre yapılır. Bakanlık tarafından ödenmesi gereken tutar her yıl Bütçe Kanununa bu amaç için konulan ödenekten karşılanır.
(2) TEDAŞ, dağıtım şirketleri tarafından genel aydınlatma kapsamında kendisine gönderilen fatura icmallerinin aylık bazda kontrollerini yaparak Bakanlığa bildirir. Bakanlık; genel aydınlatma giderleri için büyükşehir belediyeleri, diğer belediyeler ile il özel idarelerinin genel bütçe vergi gelirlerinden aldıkları paylardan yapılacak kesintileri, Bakanlığa hizmet veren Merkez Saymanlığına yatırılmak üzere ilgisine göre (Değişik ibare:RG-03/12/2019-30967) Hazine ve Maliye Bakanlığına veya İller Bankası Genel Müdürlüğüne bildirir.
(3) Genel aydınlatma kapsamında yapılacak ödemelere ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından tebliğ ile düzenlenir. Bakanlık; gerekli durumlarda genelgeler yayımlayarak, tebliğin uygulanmasında ortaya çıkabilecek tereddütleri giderir ya da uygulamanın gerektirdiği ilave usul ve esaslar belirleyebilir.
(4) (Ek:RG-20/04/2018-30397) Genel aydınlatma sayaçlarına ilişkin olarak TEDAŞ tarafından anlık ve/veya çevrimiçi izlenemeyen sayaçların tüketim giderlerinin ödemesi yapılmaz.
Uzaktan okuma
MADDE 20 – (Değişik:RG-20/04/2018-30397)
(1) Genel aydınlatma tesislerine ilişkin olarak otomatik sayaç okuma sistemi (OSOS), dağıtım şirketlerince tesis edilir ve işletilir. Kullanılacak sayaçlar, yük profili alma özelliğine sahip ve OSOS uyumlu aktif-reaktif (kombi) olmalıdır. Bu işlemler ile genel aydınlatma sayaçlarının tamamının uzaktan okuma kapsamına alınması, dağıtım şirketlerince gerçekleştirilir.
(2) OSOS kapsamında tesis edilecek sayaçlara TEDAŞ’a uzaktan erişim yetkisi verilir. Bu kapsamda dağıtım şirketleri, sayaç üzerinden alınan verilerin (yük profili, tüketim değerleri, kesinti bilgileri, sayaç bilgileri ve benzeri) anlık ve/veya çevrimiçi olarak izlenmesinden sorumludur.
OSOS kapsamına alınacak sayaçlar
GEÇİCİ MADDE 7 – (1) TEDAŞ tarafından iletişim altyapısı bakımından yapılacak değerlendirmeler sonucunda OSOS kapsamına uygun olmadığı tespit edilen sayaçlar haricinde, genel aydınlatma sayaçlarının tamamının OSOS kapsamına alınması işlemi 31/12/2018 tarihine kadar tamamlanır. OSOS kapsamına uygun olduğu hâlde bu kapsama alınmayan sayaçların tüketim değerlerine ilişkin olarak bir ödeme yapılmaz ve söz konusu sayaçların tüketim değerlerinin TEDAŞ tarafından gerçek zamanlı izlenmesine ilişkin altyapı ilgili dağıtım şirketleri tarafından oluşturulur. Bu Yönetmeliğin 18'inci maddesinin dördüncü fıkrası 01/01/2019 tarihi itibarıyla uygulanır.
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığınca 02/08/2013 tarih ve 28726 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Genel Aydınlatma Tebliği'nin "Faturaların kontrolü" başlıklı 7. maddesinin birinci fıkrasında ise; "TEDAŞ; Bakanlığa bildirilmek üzere dağıtım şirketleri tarafından kendisine iletilen fatura bilgilerine ve fatura icmallerine ilişkin olarak gerekli fiyat ve miktar kontrolünü, dağıtım şirketinin önceki dönem faturalarını, dağıtım şirketlerince gönderilen EK-5 tablo bilgilerini, yapılan inceleme ve denetim sonucu oluşturulan dağıtım şirketine ait sayaç ve güç bilgilerini içeren abone bilgilerini göz önünde bulundurmak suretiyle gerçekleştirir. Genel aydınlatma tesislerinin denetimi sonucunda hazırlanan raporda kesinleşen güç değerleri, ilgili abonenin fatura kontrolünde esas alınır. Kesinleşen güç değerleri; dağıtım şirketinin talebi üzerine TEDAŞ tarafından tespit edilerek uygun görülmesi hâlinde değiştirilir." hükmüne ve ikinci fıkrasında; "Birinci fıkra kapsamında yapılan kontrol sonucunda eksik, hatalı veya usulsüz bildirim tespit edilmesi hâlinde TEDAŞ; eksik, hatalı veya usulsüz bildirime esas bilgi ve belgedeki tutarı ödemeye esas tutardan düşer ve durumun açıklığa kavuşturulması için eksik, hatalı ve usulsüz bildirim tespit edilen belgeleri ilgili dağıtım şirketine gerekçesi ile birlikte bildirir." şeklindeki düzenlemeye yer verilmiştir.
Dava dosyasının incelenmesinden, davacı dernek tarafından; öncelikle TEDAŞ'ın düzenleme yapma yetkisinin bulunmadığı; dava konusu usul ve esaslar doğrultusunda kurulacak sistemin TEDAŞ bünyesinde oluşturulmasının bir nevi dağıtım sisteminin devri anlamına geldiği, bu durumun ise Yasa'nın, dağıtım tesisi kurma ve işletme hakkının dağıtım şirketlerinde olduğuna ilişkin hükümleri yanında, işletme hakkı devir sözleşmeleri hükümlerine de aykırılık taşıdığı; EPDK tarafından zorunlu tutulan OSOS sistemi kurulmuş ve hâlihazırda mevcut sisteme TEDAŞ'ın ulaşımı mümkün iken, bu sistemin atıl, kullanılamaz hâle getirilmesine yol açıldığı gibi, ayrıca yeni bir altyapı sistemi kurulmasını zorunlu kılarak ağır mali yük getirildiği; düzenlemeler ile kurulacak sistemin dağıtım şirketlerinin veri güvenliğini ve uzaktan açma kapama yapılması hâlinde bakım faaliyeti yürüten personelin iş güvenliğini tehlikeye sokacağı; ödeme yapılmamasına ilişkin düzenleme yapma yetkisi bulunmadığı hâlde ölçülülük ilkesine de aykırı düzenlemeler içerdiği, usul ve esasların dâhi amaç ve kapsamı dışında olmasına rağmen trafo sayaçlarına ilişkin ibareye yer verildiği yönündeki iddialar ileri sürülerek iptal isteminde bulunulduğu görülmektedir.
Davacının iddialarının değerlendirilmesi bakımından öncelikle genel aydınlatmanın hukukî niteliği irdelenmelidir.
Genel aydınlatma, kamu hizmeti niteliğinin yanı sıra, kamu güvenliğini de ilgilendirmesi sebebiyle kamu düzenine de ilişkindir. Kamunun genel kullanımına yönelik bir alanın yeterince ve/veya hiç aydınlatılmaması hırsızlık, gasp, trafik kazası ve benzeri durumlarda can ve mal güvenliğini tehlikeye düşürebilir. Şüphesiz, bu durum kamu zararına da neden olur. Başka bir anlatımla, genel aydınlatma hizmetinin hiç yapılmaması, geç yapılması veya kötü bir şekilde yapılması kamu düzenini bozmaktadır. Bu kapsamda, dağıtım tesisi niteliğindeki aydınlatma tesislerinin ilgili dağıtım şirketi tarafından işletilmesi amaçlanmış, kamu düzenini ilgilendirir yönü nedeniyle de tüketim bedelinin yukarıda yer verilen yasa hükümlerinde belirtilen paylara bölünmek suretiyle yerel ve merkezi idare tarafından ödeneceği hükme bağlanmıştır.
Bu özelliği nedeniyle genel aydınlatma tesisleri ilgili dağıtım şirketlerince işletilecek olsa da, kamunun sıkı denetim ve gözetimi altında bulunacaktır.
Burada netleştirilmesi gereken bir başka husus yetki hususudur. Nitekim davacı şirketçe ağırlıklı olarak yetki yönünden itirazlarda bulunulmaktadır.
Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu'nun enerji piyasasında faaliyette bulunacak dağıtım şirketlerinin lisanslarının verilmesinden, lisans süresince yürüttükleri tüm faaliyetlerden asli olarak sorumlu olduğu ve bu nedenle yasalarla düzenleme yetkisi verildiği kuşkusuzdur. Ancak iş genel aydınlatmaya yönelik düzenlemelere geldiğinde burada Bakanlığın (Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı) asıl yetkili olduğu tartışmasızdır.
Nitekim 6446 sayılı Yasa'nın yukarıda yer verilen 9. maddesinin birinci fıkrasında, dağıtım faaliyetiyle birlikte yürütülmesi verimlilik artışı sağlayacak nitelikteki piyasa dışı bir faaliyetin yürütülmesine ilişkin usul ve esasların Kurum tarafından çıkarılan yönetmelikle düzenleneceği belirtilirken, genel aydınlatma, dağıtım sistemi teknik ve teknik olmayan kayıplarını karşılamak amacıyla kullanılmak üzere elektrik enerjisi satın alınması ile sistem teknik ve teknik olmayan kayıplarını karşılamak için sözleşmeye bağlanan enerjinin gerçekleşmeler nedeniyle fazlasının satışı bu hükmün istisnası olarak belirtilmiştir.
Kurul'un … tarih ve … sayılı kararıyla kabul edilen Otomatik Sayaç Okuma Sistemlerinin Kapsamına ve Sayaç Değerlerinin Belirlenmesine İlişkin Usul ve Esasların 4. maddesinin 1-j fıkrasında, öncesinde EPDK tarafından düzenlenerek Resmî Gazete'de yayımlanan Aydınlatma Yönetmeliği uyarınca dağıtım şirketlerinin aydınlatma yükümlülüğü olarak belirtilen aydınlatma sistemlerine ait sayaçlara yer verilirken, 6446 sayılı Yasa'nın yürürlük tarihi olan 30/03/2013 tarihinden sonra bu hususta asli yetkili olan Bakanlık tarafından Genel Aydınlatma Yönetmeliği hazırlanarak 27/07/2013 tarih ve 28720 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiş, Kurul'un … tarih ve … sayılı kararıyla da belirtilen usul ve esaslar kaldırılmış, yürürlüğe konulan yeni usul ve esaslarda ise genel aydınlatmaya ilişkin sayaçlar kapsam dışında tutulmuştur.
Bu nedenledir ki genel aydınlatmaya ilişkin olarak yetki hususu değerlendirilirken 6446 sayılı Yasa'nın yukarıda hükümlerine yer verilen "Denetim" başlıklı 15. maddesinin 1. fıkrasındaki; "(...) elektrik dağıtım şirketlerinin denetimi ise Bakanlık tarafından yapılır. Ancak Bakanlık, elektrik dağıtım şirketlerinin denetimini, Kurum da dâhil olmak üzere bu konuda ihtisas sahibi olan kamu kurum ve kuruluşlarıyla birlikte yapabileceği gibi bu kurum ve kuruluşlara kısmen veya tamamen yetki devretmek suretiyle yaptırmaya da yetkilidir. (...)" şeklinde; "Genel aydınlatma" başlıklı Geçici 6. maddesinin 4. fıkrasındaki "TEDAŞ, belirli dönemler itibarıyla dağıtım şirketleri tarafından gönderilen faturalardaki tüketim miktarı ve bedellerinin gerçek durumu gösterip göstermediğine ilişkin olarak dağıtım şirketleri nezdinde gerekli denetimleri yapar. (...)" ve 6. fıkrasındaki, "Aydınlatmayla ilgili ölçüme ilişkin teknik esaslar ile ödemeye, kesinti yapılmasına, uygulamaya ve denetime ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından yürürlüğe konulan yönetmelikle düzenlenir." şeklinde yer verilen hükümler ile davalı idare tarafından, dağıtım şirketlerinin faaliyetlerinin incelenmesine ve denetimine ilişkin olarak 31/05/2017 tarihli olur ile TEDAŞ’a yetki devri yapıldığı hususu birarada değerlendirildiğinde; Yasa hükmü ile Bakanlığa tanınan yetkinin yine yasa hükmü ile tamamen devrinin yapılabileceği belirtildiğinden ve Yasa'nın Geçici 6/6. maddesinde bizzat TEDAŞ'a denetim yetkisi verildiği açık olup; Bakanlıkça yukarıda hükümlerine yer verilen Yönetmelik ve Tebliğ yayımlanarak ana kurallara yer verildikten sonra daha alt düzeyde bazı düzenleyici işlemlerin TEDAŞ tarafından tesis edilmesinde yetki yönünden hukuka ve mevzuata aykırılık bulunmadığı açıktır.
Davacı tarafın diğer iddialarına gelince, dava konusu edilen düzenleyici işlemlerin Genel Aydınlatma Yönetmeliği'nin 18/4, 20/2 ve Geçici 7. maddesi hükümleri ile TEDAŞ'a verilen genel aydınlatma tesislerine ilişkin otomatik sayaç okuma sisteminin uzaktan anlık ve/veya çevrimiçi olarak izlenmesine olanak verecek sistem altyapısının kurulmasına ilişkin görev sorumluluklarının belirlenmesine ilişkin olduğu ve davacı tarafça ileri sürülen iddiaların büyük kısmının kaynağının anılan Yönetmelik ve Tebliğ hükümleri olduğu açık olup, bu Yönetmelik hükümlerinin iptali istemiyle yine davacı dernek tarafından Danıştay Onüçüncü Dairesi'nin E:2018/2222 sayısına kayden açılan dava dosyasının Savcılığımızca incelenmesi neticesinde iptali istenilen Yönetmelik hükümlerinde hukuka ve mevzuata aykırılık görülmeyerek davanın reddi yönünde görüş bildirilmiştir.
Yukarıda da yer verdiğimiz üzere, genel aydınlatma sayaçları Kurul'un 2011 yılındaki kararı ile OSOS kapsamına alınmış ve gerekli değişikliklerin yapılması yükümlülüğü dağıtım şirketlerine getirilmiş olup, hâlihazırda bu dönüşüm büyük ölçüde tamamlanmış olmakla birlikte genel aydınlatma giderlerinin kamu bütçesinden ödeniyor olması ve kamu düzeni ile yakın ilgisi nedeniyle 6446 sayılı Yasa yürürlüğe girdikten sonra düzenleme yetkisi ağırlıklı olarak Bakanlığa geçmiş, EPDK tarafından belirlenen usul ve esaslar yenilenerek genel aydınlatmayla ilgili sayaçlar kapsamdan çıkarılırken, Bakanlıkça çıkarılan Genel Aydınlatma Yönetmeliği ile belirtilen hususlar dikkate alınarak bu sayaçlarla ilgili denetim görevinin etkinliğinin arttırılmasına yönelik düzenlemeler yapılmıştır.
Burada hatırdan çıkarılmaması gereken husus; genel aydınlatma kapsamı dışındaki tüm sayaçların bir abone ile ilişkili olduğu, sayaçtan geçen elektriğin kullanımının tamamen bedelini ödeyen abonenin inisiyatifinde bulunduğu ve sayacın düzgün çalışıp çalışmadığının anlık olarak abonesi tarafından kontrol edilebileceği; buna karşılık, genel aydınlatmaya ilişkin sayaçların tüm ülkeye yayılmış bir sistemde yer aldığı, kullanımının dağıtım şirketlerinin inisiyatifinde olduğu gibi farklı amaçlarla kaçak elektrik kullanımına da açık hâlde bulunduğudur.
Dava dosyası içeriği ve ara kararına verilen cevapların birlikte incelenmesi neticesinde; genel aydınlatma ile ilgili belirtilen farklılıkların etkin fiziki denetimi son derece zorlaştırdığı, önceki uygulamada uzaktan erişim yetkisi verilse dâhi bunun ilgili sayaca belli komutların gönderilmesi sonucu ancak sağlanabildiği ve ham bilgilerin değil dağıtım şirketlerince işlenmiş bilgilere ulaşılabildiği, bu şekildeki bir denetimin ise etkin olmaktan uzak olduğu, ciddi istihdam ve kaynak aktarımını gerektirdiği, etkin denetimin sağlanamaması nedeniyle oluşan fazla elektrik giderinin ödenmesine yol açıldığı, bunun ise kamu zararına sebebiyet verdiği anlaşılmakta olup, davacı taraf iddialarının aksine düzenlemenin genel aydınlatmanın kendine has özellikleri dikkate alınarak yasa koyucu tarafından Yasa'da yer verilen hükümlerin ve Bakanlıkça yürürlüğe konulan Yönetmelik hükümlerinin uygulamaya geçirilmesi için yapılacak zorunlu teknik düzenlemeleri ve sorumlulukların belirlenmesi amacıyla kamu yararı gözetilerek hizmetin etkin bir şekilde gerçekleştirilebilmesi amacıyla tesis edildiği sonucuna varılmıştır.
Buradan hareketle davacı tarafın diğer iddiaları değerlendirildiğinde; OSOS kapsamında tamamlanmış sistemin tümünün değiştirilmesinin gerekmediği, bu nedenle sağlıklı çalışan sistemin atıl kalmasının söz konusu olmadığı, ilave aparatlar ile iddia edilen maliyetin oldukça altında bir bedelle dönüşümün tamamlanabileceği anlaşılmakla aksi yöndeki iddia geçerli görülmediği gibi, veri güvenliği ve iş güvenliği konusundaki iddialar da ara kararına cevaben verilen bilgiler karşısında geçerli görülmemiştir.
Her ne kadar davacı tarafça düzenlemelerin işletme hakkı devir sözleşmelerinin hükümlerine de aykırı olduğu belirtilmiş ise de; belirtilen sözleşmelerin 18/2 maddesinde, "(...) dağıtım sistemlerinin güvenliğinin sağlanması yatırımlar ve hizmet kalitesi konuları yürürlükteki mevzuata tâbidir.(...)" şeklinde yer verilen hüküm ve yukarıda yer verdiğimiz mevzuat hükümleri karşısında bu iddia da geçerli görülmemiştir.
Dava konusu edilen usul ve esasların 7. maddesinin 1., 3. ve 4. fıkralarının ödemelere ilişkin olması nedeniyle TEDAŞ'ın yetkisi dışında olduğu ve ölçülülük ilkesine aykırı olduğu yönündeki iddia bakımından ise; dayanak Yönetmelik ve Tebliğ hükümleri incelendiğinde anlık ve/veya çevrimiçi izlenemeyen sayaçların tüketim giderlerinin ödemesinin yapılmayacağına ilişkin kuralın belirtilen üst hukuk normlarıyla getirildiği ve Tebliğ'in anılan faturaların kontrolüne ilişkin 7/2 maddesinde; eksik, hatalı ya da usulsüz bildirime esas tutarın TEDAŞ tarafından düşürüleceği yönünde yer verilen hüküm de dikkate alındığında bu yöndeki iddialar da geçerli görülmemiş olup, üç günlük sürenin ise mâkul olduğu ve özellikle Yönetmeliğin 25/3 maddesinde armatürlerle ilgili olarak belirlenen azami 72 saatlik süreyle eşdeğer olduğu görüldüğünden bu iddia da geçerli görülmemiştir.
Davacı tarafın dava konusu usul ve esaslarda kapsam dışı olan transformatör sayaçlarına da yer verilmiş olmasına ilişkin itirazlarına karşılık olarak davalı idarece bu hususun opsiyonel bir seçenek olduğu, zorunluluk arz etmediği yönündeki savunması yeterli ve geçerli görülmemiş olup, yukarıda ayrıntısıyla yer verdiğimiz şekilde genel aydınlatma kapsamındaki sayaçlar bakımından TEDAŞ'a tanınmış yetkiyi aşar şekilde, üst normlarda da yer almayan bir sayaca düzenleme kapsamında yer verilmesi nedeniyle bu yöndeki ibare hukuka ve mevzuata aykırı bulunmuştur.
Açıklanan nedenlerle, dava konusu edilen Usul ve Esaslar'ın 4/1-d maddesinde yer verilen "ve transformatör" ibaresinin iptali; bunun dışında kalan hükümleri ile ekinde yer alan OSOS İzleme Sistem Altyapısı'nın iptali isteminin ise reddine karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce duruşma için taraflara önceden bildirilen 27/04/2021 tarihinde, davacı vekilinin gelmediği, davalı idare vekili Av. …'nın geldiği, Danıştay Savcısının hazır olduğu görülmekle, açık duruşmaya başlandı. Gelen tarafa usulüne uygun olarak söz verilerek dinlendikten ve Danıştay Savcısının düşüncesi alındıktan sonra gelen tarafa son kez söz verilip, duruşma tamamlandı. Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

MADDİ OLAY VE HUKUKİ SÜREÇ :
TEDAŞ Genel Müdürlüğü'nün … tarih ve … sayılı işleminin, anılan işlemin ekinde yer alan OSOS Verilerinin Toplanmasına ve Ödemeye İlişkin Usul ve Esaslar ile OSOS İzleme Sistem Altyapısının iptali istemiyle bakılan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.

İNCELEME VE GEREKÇE:

USUL YÖNÜNDEN:
Davalı tarafından, davacının işbu davayı açma ehliyeti bulunmadığından davanın ehliyet yönünden reddi gerektiği; davanın süresinde açılmadığının tespiti hâlinde süre aşımı yönünden reddi gerektiği ileri sürülmüştür.
Davalı idarenin usule yönelik itirazları geçerli görülmeyerek esasın incelenmesine geçildi.

ESAS YÖNÜNDEN:

İLGİLİ MEVZUAT:
6446 sayılı Elektrik Piyasası Kanunu'nun 3. maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde, "Genel aydınlatma: Otoyollar ve özelleştirilmiş erişme kontrollü karayolları hariç, kamunun genel kullanımına yönelik bulvar, cadde, sokak, alt-üst geçit, köprü, meydan ve yaya geçidi gibi yerler ile halkın ücretsiz kullanımına açık ve kamuya ait park, bahçe, tarihî ve ören yerlerinin aydınlatılması ile trafik sinyalizasyonunu (...) ifade eder."; Geçici 6. maddesinin altıncı fıkrasında, "Aydınlatmayla ilgili ölçüme ilişkin teknik esaslar ile ödemeye, kesinti yapılmasına, uygulamaya ve denetime ilişkin usul ve esaslar Bakanlık tarafından yürürlüğe konulan yönetmelikle düzenlenir." kuralına yer verilmiştir.
Genel Aydınlatma Yönetmeliği'nin 18. maddesinin dördüncü fıkrasında, genel aydınlatma sayaçlarına ilişkin olarak TEDAŞ tarafından anlık ve/veya çevrimiçi izlenemeyen sayaçların tüketim giderlerinin ödemesinin yapılmayacağı; 20. maddesinin ikinci fıkrasında, (...) dağıtım şirketlerinin, sayaç üzerinden alınan verilerin (yük profili, tüketim değerleri, kesinti bilgileri, sayaç bilgileri ve benzeri) anlık ve/veya çevrimiçi olarak izlenmesinden sorumlu olduğu; Geçici 7. maddesinde, TEDAŞ tarafından iletişim altyapısı bakımından yapılacak değerlendirmeler sonucunda OSOS kapsamına uygun olmadığı tespit edilen sayaçlar haricinde, genel aydınlatma sayaçlarının tamamının OSOS kapsamına alınması işleminin 31/12/2021 tarihine kadar tamamlanacağı, OSOS kapsamına uygun olduğu hâlde bu kapsama alınmayan sayaçların tüketim değerlerine ilişkin olarak bir ödeme yapılmayacağı ve söz konusu sayaçların tüketim değerlerinin TEDAŞ tarafından gerçek zamanlı izlenmesine ilişkin altyapının ilgili dağıtım şirketleri tarafından oluşturulacağı, bu Yönetmeliğin 18. maddesinin dördüncü fıkrasının 01/01/2022 tarihi itibarıyla uygulanacağı kurala bağlanmıştır.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Dava dosyasının, Dairemizin 2018/2222 sayılı esasına kayıtlı dosyayla birlikte incelenmesinden; 20/04/2018 tarih ve 30397 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Genel Aydınlatma Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 10. maddesinin, 11. maddesiyle değiştirilen aynı Yönetmeliğin 20. maddesinin 2. fıkrasındaki, "Bu kapsamda dağıtım şirketleri, sayaç üzerinden alınan verilerin (yük profili, tüketim değerleri, kesinti bilgileri, sayaç bilgileri ve benzeri) anlık ve/veya çevrimiçi olarak izlenmesinden sorumludur." ibaresinin ve 18. maddesinin de aralarında bulunduğu Yönetmelik değişikliğinin dava konusu Usul ve Esasların dayanağı olduğu anlaşılmaktadır. Bu kapsamda, söz konusu Yönetmelik maddelerinin incelenmesi gerekmektedir.
Yönetmelik maddelerine göre, TEDAŞ tarafından anlık ve/veya çevrimiçi izlenemeyen genel aydınlatma sayaçlarının tüketim giderleri ödemesi yapılmayacaktır. Dağıtım şirketleri bu sayaçlar üzerinden alınan verilerin anlık ve/veya çevrimiçi izlenmesinden sorumlu olacaktır. TEDAŞ tarafından OSOS kapsamına uygun olmadığı tespit edilen sayaçlar dışında, genel aydınlatma sayaçlarının tamamı OSOS kapsamına alınacaktır. OSOS kapsamına alınması gerektiği hâlde, alınmayan sayaçların ise tüketim değerlerine ilişkin ödeme yapılmayacak ve bu sayaçların tüketim değerlerinin TEDAŞ tarafından gerçek zamanlı izlenmesine ilişkin altyapı dağıtım şirketleri tarafından oluşturulacaktır.
Dairemizin 2018/2222 sayılı esasına kayıtlı dosyada verilen 04/02/2019 tarihli ara kararıyla, Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı'ndan, Genel Aydınlatma Yönetmeliği'nin 18. maddesine, "Genel aydınlatma sayaçlarına ilişkin olarak TEDAŞ tarafından anlık ve/veya çevrimiçi izlenemeyen sayaçların tüketim giderlerinin ödemesi yapılmaz." şeklinde yeni bir fıkra eklenmesinin gerekçeleri ile bu düzenleme öncesinde genel aydınlatma kapsamında tanımlanan yerlere yönelik tüketim ödemelerinin yapılmasında genel aydınlatma sayaçlarına ilişkin nasıl bir sistem olduğunun yeni sistemle karşılaştırılması; Genel Aydınlatma Yönetmeliği'nin 20. maddesinin 2. fıkrasında yapılan değişiklikle, OSOS kapsamında dağıtım şirketlerinin sayaç üzerinden alınan verilerin anlık ve/veya çevrimiçi olarak izlenmesinden sorumlu tutulmasının gerekçelerinin; Genel Aydınlatma Yönetmeliği'nin Geçici 7. maddesinin 1. fıkrasında, TEDAŞ tarafından iletişim altyapısı bakımından yapılacak değerlendirmeler sonucunda OSOS kapsamına uygun olmadığı tespit edilen sayaçlar haricinde, genel aydınlatma sayaçlarının tamamının OSOS kapsamına alınması işleminin 31/12/2018 tarihine kadar tamamlanacağı; aynı Yönetmeliğin 20. maddesinin 1. fıkrasında ise, genel aydınlatma sayaçlarının tamamının uzaktan okuma kapsamına alınmasının dağıtım şirketlerince gerçekleştirileceğinin belirtildiği görüldüğünden, her iki madde arasındaki farklılığın açıklanması istenilmiştir.
Ara kararına cevaben alınan yazıda, mevcut durumda, TEDAŞ'ın kendisine iletilen faturaları, sadece sistemine kayıtlı güç bilgisi değerleri ile karşılaştırarak kontrolünü gerçekleştirebildiği, bu güç bilgisinin de dağıtım şirketlerince belirlenip TEDAŞ’a beyan edilen bilgiler olduğu, söz konusu beyanların usulüne uygun tüketimler açısından doğruluğunun ise ancak sahada yapılan denetimler ile teyit edilebildiği, saha denetimlerinin, denetimin yapıldığı zaman dilimindeki verilerin tespitine yönelik olduğu, ülke geneline yayılmış yüzbinlerce genel aydınlatma abonesi olduğu düşünüldüğünde, sahadaki fiili denetimlerin zaman, personel, araç-gereç ve benzeri açılardan zorluğu hususunun açık olduğu, sayaç üzerindeki bilgileri almak için "okuma komutu" gönderilmesi ve gönderilen bu komut ile sayaç üzerindeki bazı bilgilerin alınabildiği, sistemde yaklaşık 216.000 genel aydınlatma sayacı bulunduğundan her sayaca ayrı ayrı "bilgi gönder komutu" gönderilmesinin işletme açısından mümkün olamayacağı; yeni düzenlemeyle ise, TEDAŞ'ın genel aydınlatma abonelerine ilişkin sayaç verilerini sürekli alabilecek imkâna kavuşacağı, beyan ile fiili tüketimlerin teyidinin yapılmasının anlık olarak sağlanabileceği, böylece kamu kaynaklarının etkin ve verimli kullanımı ile genel aydınlatma bütçesinin doğruluğunun daha yüksek oranda teyit edilmiş tüketim için kullanılmasının sağlanacağı, ayrıca, mevcut durumda genel aydınlatma tesislerinin aydınlatmaya ihtiyaç olmayan zamanlarda da yanıyor olması ihtimali ve/veya genel aydınlatma tesislerinden usulsüz kullanımların olması ihtimali de göz önüne alındığında, yeni düzenleme ile anlık izleme gerçekleştirilebilecek olduğundan söz konusu durumların tespitinin de daha kolay olacağı; dava konusu Yönetmelik değişikliği öncesinde de, Yönetmeliğin "Uzaktan Okuma" başlıklı 20. maddesi var olmasına rağmen, dağıtım şirketlerince aydınlatma sayaçlarının bir kısmının OSOS kapsamına alındığı, OSOS kapsamına alınan sayaçlara da kendileri tarafından yeterli erişimin sağlanamadığı, uzaktan erişim için herhangi bir ilerleme kaydedilmediğinin yapılan denetimlerde görüldüğü, bu nedenle dava konusu Yönetmelik değişikliği ile dağıtım şirketlerinin yükümlülüklerini gereğince yerine getirmesinin amaçlandığı; Yönetmeliğin 20. maddesinde yapılan değişiklik ile sayaçların tamamının OSOS kapsamına alınması gerektiği hususunun düzenlendiği, ancak OSOS kapsamına alınan sayaçların uzaktan erişimi için çoğunlukla GSM haberleşmesi kullanılması ve ülkemizin bazı coğrafi bölgelerinde GSM haberleşmesinin sağlanamaması ya da haberleşmenin sık sık kesintiye uğradığı yerlerin bulunmasından dolayı Yönetmeliğe Geçici 7. maddenin eklendiği, anılan madde ile OSOS sistemi kurulumunun tamamlanması gereken süre belirtilerek bu süre zarfında OSOS kurulumu uygun olmasına rağmen gerekli sistemleri kurulmayan sayaçlara ait tüketimlerin ödenmeyeceğinin kurala bağlandığı, ayrıca söz konusu kuraldan muaf olunacak duruma açıklık getirildiği belirtilmiştir.
Yine, aynı ara kararla, Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu'ndan (Kurum), elektrik dağıtım şirketlerinin genel aydınlatma sayaçları dâhil olmak üzere, sayaçların okunması ve veri aktarımına ilişkin OSOS ve/veya benzeri yükümlülüklerinin neler olduğunun, Genel Aydınlatma Yönetmeliği'nin 14., 18. ve 20. maddelerinde yer alan "anlık ve/veya çevrimiçi izlenmenin" mevcut sistem içerisinde mümkün olup olmadığının, mümkün değilse "anlık ve/veya çevrimiçi izlenmenin" ne şekilde sağlanabileceğinin ayrıntılı olarak açıklanması istenilmiştir.
Ara kararına cevaben alınan yazıda, sayaçların uzaktan okunmasına ilişkin genel aydınlatma ve genel aydınlatma dışında diğer tesisler bazında olmak üzere dağıtım şirketlerinde sistem olarak tek bir OSOS sisteminin bulunduğu, Kurum tarafından çıkarılan OSOS Usul ve Esaslarında veya OSOS’a Dair Asgarî Teknik Özelliklerde, OSOS sistemiyle üretim ve tüketim tesislerinin üretimlerini ve tüketimlerini anlık ve/veya çevrimiçi izlenmesini öngören bir düzenleme bulunmadığı gibi, mevcut piyasa koşullarında teknik bakımdan da ihtiyaç bulunmadığı, OSOS’ların yük profilini 15, 30 ve 60’ar dakikalık periyotlarla verebilecek ve her 15 dakikalık ölçümleri içeren yük profili değerlerini 90 gün süreyle saklayabilecek özellikte olmasının yeterli görüldüğü, mevcut sistem vasıtasıyla anlık ve/veya çevrimiçi izlemenin mümkün olmadığı, sistemin tasarımı bu minvalde yapıldığından mevcut sistemle anlık ve/veya çevrimiçi izlemenin yapılabilmesi için ilave altyapı yatırımı yapılmasının gerekeceği, bu masrafların da elektrik tarifelerinden karşılanacağından tüketicilere maliyet olarak yansıyacağının değerlendirildiği belirtilmiştir.
Ancak, 2011 yılında genel aydınlatma sayaçlarının OSOS kapsamına alındığı, OSOS kapsamında yer alacak bu sayaçlar ile sayaç üzerinde yer alacak uzaktan haberleşme donanımının ve/veya portu ve OSOS ile iletişim kurulması için gerekli teçhizatın ve altyapının temini ve kurulmasının ilgili dağıtım şirketlerinin sorumluluğunda olduğu, OSOS kapsamında yer alan aydınlatma sistemlerine ait sayaçların tüketim verilerinin, ilgili mevzuat çerçevesinde denetim yetkisini haiz taraflara dağıtım şirketlerince temin edileceği açıktır.
Bununla birlikte, bu sayaçların, haberleşme ünitesi vasıtasıyla sayaçlardaki verilerin tamamının veya tercihe göre bir kısmının (tahakkuka esas veriler, günlük yük profili, olay kayıtlar, aktif-reaktif tüketimler, vb) kontrol merkezine transfer edilebilmesine ilişkin asgarî teknik özelliğe sahip olması da zorunlu kılınmıştır.
Bu çerçevede, Yönetmelik değişikliğiyle öngörülen "anlık ve/veya çevrimiçi izlenmenin", aslında 2011 yılından itibaren dağıtım şirketlerinin OSOS kapsamına dâhil edecekleri genel aydınlatma sayaçlarına erişimin sağlanması için zorunlu bir unsur olduğu, fakat dağıtım şirketlerinin bu sorumluluklarını yerine getirmediği anlaşılmaktadır.
Her ne kadar, genel aydınlatma tesislerine ilişkin sayaçların anlık ve/veya çevrimiçi izlenmesinin dağıtım şirketlerince ilave yatırım yapılmasını gerektirdiği ve söz konusu yatırım harcamalarının elektrik tarifelerine yansıtılacağı belirtilmiş ise de; dava konusu OSOS Verilerinin Toplanmasına ve Ödemeye İlişkin Usul ve Esasların Geçici 1. maddesinde, dağıtım şirketleri tarafından hâlihazırda kullanılmakta olan sayaçların, anılan Usul ve Esaslar'ın 6. maddesinde belirtilen verilerin (yük profili, tüketim değerleri, kesinti bilgileri, sayaç bilgileri ve benzeri) anlık ve/veya çevrimiçi olarak izlenmesi için gerekli altyapıya sahipse kullanımına devam edilebileceği kurala bağlandığından, bu hususa itibar edilmemiştir.
Bu itibarla, dava konusu Usul ve Esasların dayanağı olan maddelerin yer aldığı Yönetmelik değişikliğinin iptali istemiyle açılan davada, Dairemizin 27/04/2021 tarih ve E:2018/2222, K:2021/1573 sayılı kararıyla kısmen ret, kısmen karar verilmesine yer olmadığına karar verildiği anlaşıldığından, dava konusu işlemlerde de hukuka aykırılık bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVANIN REDDİNE,
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam …-TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
3. Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca …-TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu'na temyiz yolu açık olmak üzere, 27/04/2021 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.

(X) KARŞI OY :
Dava konusu Usul ve Esasların dayanağı olan 20/04/2018 tarih ve 30397 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Genel Aydınlatma Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 10. maddesinin, 11. maddesiyle değiştirilen aynı Yönetmeliğin 20. maddesinin 2. fıkrasındaki, "Bu kapsamda dağıtım şirketleri, sayaç üzerinden alınan verilerin (yük profili, tüketim değerleri, kesinti bilgileri, sayaç bilgileri ve benzeri) anlık ve/veya çevrimiçi olarak izlenmesinden sorumludur." ibaresinin ve 18. maddesinin de aralarında bulunduğu Yönetmelik değişikliğinin iptali istemiyle açılan davada, söz konusu maddeler yönünden davanın reddine ilişkin kısmının karşı oyunda belirttiğim gerekçelerle dava konusu işlemlerde de hukuka uygunluk bulunmamaktadır.
Açıklanan nedenle, dava konusu TEDAŞ Genel Müdürlüğü'nün … tarih ve … sayılı işleminin, anılan işlemin ekinde yer alan OSOS Verilerinin Toplanmasına ve Ödemeye İlişkin Usul ve Esaslar ile OSOS İzleme Sistem Altyapısının iptaline karar verilmesi gerektiği oyuyla karara katılmıyorum.



Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi