
Esas No: 2019/15424
Karar No: 2021/5539
Karar Tarihi: 14.04.2021
Danıştay 6. Daire 2019/15424 Esas 2021/5539 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
ALTINCI DAİRE
Esas No : 2019/15424
Karar No : 2021/5539
DAVACI : …
VEKİLİ : Av. …
DAVALILAR : 1- … - …
VEKİLİ : …, Hukuk ve Mevzuat …
2- … Bakanlığı - …
VEKİLİ : Av. …
DAVANIN KONUSU : 23/06/2014 tarih ve 2014/6552 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının eki I sayılı listenin 7. sırasında yer alan Kars ili, Merkez ilçesi, Ani Ören yerinde Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Pamukkale Üniversitesi adına Prof. Dr. … başkanlığında arkeolojik kazı yapılmasına ilişkin hükmün yürürlükten kaldırılmasına ilişkin 10/04/2019 tarih ve 880 sayılı Cumhurbaşkanı kararının iptali istenilmektedir.
DAVACININ İDDİALARI :
Davacı, 1986 yılında Hacettepe Ünviveristesi, Arkeoloji ve Sanat Tarihi bölümünden mezun olduğunu, 1987 ile 2009 yılları arası Kültür ve Turizm Bakanlığında arkeolog olarak çalıştığını, Ankara Üniversitesinde gerçekleştirdiği yüksek lisans ve doktora çalışmaları sonrasında 2009 yılında Doçent unvanı alarak Pamukkale Ünviversitesi Sanat Tarihi ve Arkeoloji Bölümünde Öğretim üyesi olarak atandığını, Artvin, Ardahan ve Erzurum illerinde Gürcü Mimarisi başlıklı Yüzey Araştırmasında 1996 yılı itibarıyla ekip üyesi, 2005-2011 yılları arasında başkan olarak çalıştığını, doktora çalışmalarına kadar Selçuklu, Osmanlı, doktora sonrası ise Gürcü ve Ermeni sanatı üzerinde uzmanlaştığını, Kars, Ani Ören yerinde 2011 yılı itibarıyla Kars Müze Müdürlüğü başkanlığında yürüyen kazı çalışmalarında bilimsel danışman, 23/06/2014 tarihli, 6552 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile de kazı başkanı olarak görevlendirildiğini, Türkiye’de Ermeni sanatı üzerine çalışan üç akademisyenden biri ve tek Profesör olduğunu, Ani Ören yerinde bulunan tüm kültürlere hakim olduğunu belirterek, Kültür ve Tabiat Varlıklarıyla İlgili Yapılacak Yüzey Araştırması, Sondaj ve Kazı Çalışmalarının Yürütülmesi Hakkında Yönerge uyarınca görevinin gereklerini yerine getirdiğini, kazı başkanlığını yürüttüğü 2014-2018 yılları arasında mevzuata uygun olarak her yıl için İzin Belgesi yenileme başvurusunda bulunduğunu, bu süreçlere ilişkin bildirdiği zaman ve program içinde yapılacağı belirtilen çalışmaların tamamlanıp tamamlanmadığı, tamamlanmadı ise gerekçelerinin, çalışmaya katılan ekip üyelerini, planlanan ve gerçekleşen bütçe harcamaları arasındaki ilişkiyi, yapılan çalışmaların yayınlanıp yayınlanmadığı hususlarını içerir biçimde hazırladığı raporlarını Bakanlığa sunduğunu, Ani Kentinin UNESCO Dünya Mirası olarak kabul edilmesi için aktif görev aldıklarını, başvuru dosyasını hazırladıklarını, sonuç raporlarında da belirtildiği üzere kazı çalışmalarının hızlı ilerlemesini engelleyen en önemli unsurun, kazı evinin olmayışı, ödeneklerin yetersizliği ve hava koşullarının olduğunu, 2018 yılı dahil kazı evi olarak sağlıklı koşullar içermeyen köydeki eski karakol binasının kullanıldığını,8 yıllık çalışma sezonunda çıkarılan toplam 400.000 TL ödeneğin, işçi yevmiyeleri, Kars Öğretmen Evi'ndeki konaklama bedeli, kazı alanına gitmek için kiralanan servis aracı, kazı malzemelerinin temini için kullanıldığını, her sezon 15-20 arasında işçi çalıştığını, kazı sezonlarının en fazla 2 ay sürdüğünü, bölgede yaz mevsiminin kısa olmasıyla arazide en fazla 4 ay çalışabilineceğini, kendi imkanları ile pek çok kez Denizli'den Kars'a gelerek, kazı çalışmalarını sürdürdüğünü, genel olarak kazı çalışma programlarının kazı başkanlıkları tarafından belirlenerek Bakanlığa sunulduğunu, ancak Ani Ören yerinin özel durumu (Bakanlık ile Dünya Anıtlar Fonu arasındaki protokol ve Bakanlığın UNESCO’ya verdiği taahhüt) nedeniyle kazı programının Bakanlığın talimatları doğrultusunda belirlendiğini, bu bağlamda program dışı işler de yapıldığını, ödenek yetersizliği nedeniyle sponsor arandığını, bu amaçla Serhat Kalkınma Ajansına proje sunulduğunu, web sitesi oluşturulduğunu, kentteki tüm kültürlere ilişkin arşiv dijital oluşturulduğunu, tanıtım için gazetelere röportajlar verildiğini, belgeseller yapıldığını, kongrelerde sunumlar bildiriler sunulduğunu, kitabının tamamlanma aşamasında olduğunu, kazı alanında yürüme yolları ve bilgilendirme panolarına ait çalışmaların gerçekleştirildiğini, kısa ve uzun iki güzergah belirlendiğini, Bakanlıkça kullanılacak malzemeye karar verilemediğinden gerçekleştirilemediğini, Kültür ve Turizm Bakanının 24 Şubat 2019 tarihinde planladığı Ani Antik Kenti ziyaretinin kazı başkanı olan kendisine bildirilmediğini, esasen 2 hafta önceden bildirilmesi gerektiğini, davacının Serhat Ajansı ile yapacağı görüşmeler esnasında Kars'ta bulunuyor olması nedeniyle tesadüfen Kültür Müdürü'nden öğrendiğini, Bakanın programında gerçekleşen değişikliklerle, programa sonradan Ani kentinin de dahil edildiği ve bu durumun davacı tarafından gece gelen mesaj ile öğrenildiğini, davacının Bakanı karşıladığını, Bakanın ısrarı ile çalışma süresinin altı aya çıkmasını kabul ettiğini, yürüme yolları ile ilgili basında çıkan olumsuz haberlerin kendileriyle ilgisinin olmadığını, çalışma programının tamamen Bakanlık talepleri doğrultusunda gerçekleştirildiğini, Bakanlık dışında bir kurum ve lobi ile ilişkisinin olmadığını belirterek, dava konusu işlemin iptalini istemiştir.
DAVALI …NIN SAVUNMASI :
2863 sayılı Kanun ile Kültür ve Tabiat Varlıklarıyla İlgili Yapılacak Yüzey Araştırması, Sondaj ve Kazı Çalışmalarının Yürütülmesi Hakkında Yönerge kapsamında kültür ve tabiat varlıkları ile ilgili olarak yapılacak yüzey araştırması, sondaj ve kazı çalışmalarındaki usul ve esasların belirlendiğini, Yönergenin 4/ğ hükmü uyarınca, kazı evi, kazı alanının kamulaştırılması için kaynağın sağlanması, korumaya yönelik projelerin hazırlanması ve yeterli teknik elemanın heyette bulundurulmasının, kazı başkanının görevi olduğu, Bakanlığın, Türk kazılarına teknik ve mali yardımda bulunabileceği, 9/e hükmü uyarınca, kazıların fiilî olarak yılda iki (2) aydan az olmamak üzere programlandığı, “Ruhsatname ve izin belgesinin yenilenmeyeceği ve iptal edileceği haller” başlıklı 12. maddesinde, kazı alanı için kazı evi ve bekçi sağlanmaması ve bilimsel kriterlere aykırı veya yetersiz kazı yapıldığının tespit edilmesinin, ruhsatname ve izin belgesinin yenilenmeyeceği ve/veya iptal edileceği haller arasında sayıldığı, dava dilekçesinde de belirtildiği üzere 2014 yılından beri devam eden kazı çalışmalarında kazı evi sorunu giderilemediğinden, kazıların her yıl 2 aydan daha kısa sürdüğü, UNESCO Dünya Mirası Listesinde yer alan Ani Ören yerinde yürütülen çalışmaların yeterli sürede yapılmaması üzerine, dava konusu kararın alındığı, Bakanın ziyareti sırasında davacıdan kazı çalışmalarının yıl boyunca sürdürülmesi ya da sürenin uzatılmasına yönelik proje dosyası hazırlanması için gerekli özenin gösterilmesinin talep edildiği, davacının çalışma süresinin uzatılması talebine olumlu yaklaşmadığı belirtilerek dava konusu işlemin, kazı çalışmalarının yetersiz sürede, verimsiz yürütülmüş olması nedeniyle tesis edildiği belirtilerek, dava konusu işlemin hukuka uygun olduğu savunulmuştur.
DAVALI BAKANLIĞIN SAVUNMASI :
Kültür ve Turizm Bakanın Ani Ören yerini ziyareti sırasında, davacıdan kazı çalışmalarının yıl boyunca sürdürülmesi veya sürenin uzatılmasına yönelik proje dosyası hazırlanması için gerekli özenin gösterilmesinin talep edildiği, davacının çalışma süresinin uzatılması talebine olumlu yaklaşmadığı, Yönergenin 4/ğ, 9/e ve 12. maddelerine dayanılarak kazı evi sorununun çözülemeyişi, kazı çalışmalarının her yıl iki aydan daha kısa sürmesi, kazı evinin ancak yeni tamamlanması, kazı programı, kazı panosu restorasyon çalışmaları gibi davacının dilekçesinde belirttiği hususların dava konusu işlem ile ilgisinin olmadığı, dava konusu işleme sebep olan konunun, kazı çalışmalarının yetersiz sürelerde yani verimsiz yürütülmesinin olduğu, her yıl kazı ruhsatnamelerinde yer alan kazı ve sondaj izni isteyenlere ilişkin taahhütname imzalandığı, Bakanlığın belirli bir görevlendirme yapabilmesi konusunda yapılabilecek tercihlerde takdir yetkisinin bulunduğu, takdir yetkisinin geri alma noktasında da kullanabileceği, Bakanlık tarafından yeterli kamusal, mali ve ekonomik desteğin sağlandığı, ancak Bakanlığın hassasiyetine rağmen davacı başkanlığında kazı çalışmalarının yeterli sürelerde yapılmadığı belirtilerek, dava konusu işlemin hukuka uygun olduğu savunulmuştur.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ …'IN DÜŞÜNCESİ:
…nın ve … Bakanlığının savunmalarından, dava konusu işlemin; genel olarak Ani Ören yerinde yürütülen çalışmaların yeterli sürede yapılmaması, davacı tarafından kazı evi sorununun çözülemeyişi ve kazı sezonunun her yıl iki aydan kısa süre sürmesi gibi nedenlere dayalı olarak tesis edildiği belirtilmiş olmakla birlikte, Kars Ani Ören yerinde, 2014 yılından dava konusu işlemin tesis edildiği 2019 yılına kadar davacı başkanlığında yürütülen kazı çalışmaları esnasında, Kültür ve Tabiat Varlıklarıyla İlgili Yapılacak Yüzey Araştırması, Sondaj ve Kazı Çalışmalarının Yürütülmesi Hakkında Yönergenin ilgili hükümleri uyarınca, her çalışma yılında ayrı ayrı düzenlenen ve davacı kazı başkanınca Bakanlığa sunulan; bir önceki yıla ait çalışmalara ilişkin "Kazı/Yüzey Araştırması Başkanı Sonuç Raporu" ve her yıl kazı izninin yenilenmesi esnasında bir sonraki yıla ilişkin çalışmaları içerir "Kazı/Yüzey Araştırması Başkanı Başvuru Raporu"nda, çalışma süresinin planlanandan az sürmesinin nedenlerine yer verildiği, bu nedenlerin başında genel olarak kazı ödeneğinin yetersizliği nedeniyle çalışmaların planlanan sürede gerçekleştirilemediğinin belirtildiği, eksik gün ve yetersiz ödenek ile çalışmanın 2014 yılından 2019 yılına kadar idarenin bilgisi ve onayı dahilinde gerçekleştiği ve bu süre içerisinde gerek; Kültür ve Tabiat Varlıklarıyla İlgili Yapılacak Yüzey Araştırması, Sondaj ve Kazı Çalışmalarının Yürütülmesi Hakkında Yönergenin 7. maddesi uyarınca kazı/yüzey araştırmalarının iptalini değerlendirmekle görevlendirilen Danışma ve Değerlendirme Kurulunca, gerekse Bakanlık Makamınca sürece ilişkin olumsuz bir değerlendirme yapıldığına ilişkin bir bilgi ve belgenin dosyaya sunulmadığı ve davacı başkanlığında yürüyen kazı çalışmalarının yetersizliği ve kazı başkanının görev ve sorumluluklarını yerine getirmediğine ilişkin somut bir tespitin bulunmadığı görüldüğünden sebep unsuru yönünden hukuka aykırı olan dava konusu işlemin iptaline karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
DANIŞTAY SAVCISI …'IN DÜŞÜNCESİ :
Dava, 23/06/2014 tarih ve 2014/6552 sayılı Bakanlar Kurulu kararının eki I sayılı listenin 7. sırasında yer alan Kars ili, Merkez ilçesi, Ani Örenyerinde Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Pamukkale Üniversitesi adına Prof. Dr. … başkanlığında arkeolojik kazı yapılmasına ilişkin hükmün yürürlükten kaldırılmasına ilişkin 10/04/2019 tarih ve 880 sayılı Cumhurbaşkanlığı kararının iptali istemiyle açılmıştır.
2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununun "Araştırma, sondaj ve kazı izni" başlıklı 35. maddesinde, "Bu kanun hükümlerine tabi, taşınır ve taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarını meydana çıkarmak üzere, araştırma, sondaj ve kazı yapma hakkı, sadece Kültür ve Turizm Bakanlığına aittir. Bilimsel ve mali yeterliği Kültür ve Turizm Bakanlığınca takdir ve kabul olunan Türk ve yabancı heyet ve kurumlara araştırma izni, Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından; sondaj ve kazı yapma izni Cumhurbaşkanı kararı ile verilir, Kültür ve Turizm Bakanlığı elemanları veya bu Bakanlıkça görevlendirilecek Türk bilim adamları tarafından yapılacak araştırma, sondaj ve kazılar, Kültür ve Turizm Bakanlığının iznine bağlıdır..."; "Araştırma, Sondaj ve Kazı İzninin Hükümsüzlüğü" başlıklı 39. maddesinde, "...bu Kanun hükümlerine aykırı hareket edenlerin ruhsatnameleri iptal edilir ve bu gibilere, daha sonra izin ve ruhsat verilmez." hükümlerine yer verilmiştir.
10/08/1984 tarih ve 18485 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Kültür ve Tabiat Varlıklarıyla İlgili Olarak Yapılacak Araştırma, Sondaj ve Kazılar Hakkında Yönetmelik ile; 2863 sayılı Kanun'a tabi taşınır ve taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarını meydana çıkarmak üzere araştırma, sondaj ve kazı yapılması için izin verilmesine, elde edilecek varlıkların muhafaza şartlarına, eserler üzerinde araştırma yapılmasına, ilgililerin görev, yetki, sorumluluk ve hakları ile giderlerine ait esaslar belirlenmiştir.
Dosyanın incelenmesinden; 23/06/2014 tarih ve 2014/6552 sayılı Bakanlar Kurulu kararı ile UNESCO Dünya Miras Listesinde yer alan Kars ili, Merkez ilçesi, Ani Örenyerinde Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Pamukkale Üniversitesi adına Prof. Dr. … başkanlığında kazı yapılmasına izin verildiği, Kültür ve Turizm Bakanı tarafından 24/02/2019 tarihinde Örenyerine gerçekleştirilen ziyarette yürütülen kazı çalışmalarının yetersiz sürede, verimsiz yürütüldüğünün gözlemlenmesi nedeniyle davacının kazı izninin yürürlükten kaldırılmasına ilişkin dava konusu işlemin tesis edildiği anlaşılmaktadır.
Geçmiş tarihsel kültürlerin gün ışığına çıkarılması amacıyla yapılan arkeolojik çalışmaların bilimsel ilkeler ve hukuk kurallarına uyum sağlanarak yürütülmesi ve uzman kişiler tarafından kazı yapılması gerektiği açıktır.
Davalı idarelerin savunma dilekçelerinde dava konusu işlemin, kazı çalışmalarının yetersiz sürelerde yani verimsiz yürütülmüş olması, Kültür ve Turizm Bakanının kazı çalışmalarının yıl boyunca sürdürülmesi veya süresinin uzatılmasına yönelik olarak bir proje dosyası hazırlanması için gerekli özenin gösterilmesi yönündeki talimatına davacının olumlu yaklaşım göstermemesi, kazı çalışmalarının her yıl fiilen iki aydan daha az sürdürülmesi sebepleriyle tesis edildiğinin belirtildiği görüldüğünden dava konusu işlemde takdir yetkisinin hukuka uygun şekilde kullanıldığı sonucuna varılmıştır.
Açıklanan nedenlerle davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY:
23/06/2014 tarih ve 2014/6552 sayılı Bakanlar Kurulu Kararının eki I sayılı listesinin 7. sırasında yer alan; Kars ili, Merkez ilçesi, Ani Ören yerinde Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Pamukkale Üniversitesi adına Prof. Dr. … başkanlığında arkeolojik kazı yapılmasına ilişkin karar; 10/04/2019 tarih ve 880 sayılı Cumhurbaşkanı kararı ile yürürlükten kaldırılmıştır.
Bakılan dava, 10/04/2019 tarih ve 880 sayılı Cumhurbaşkanı kararının hukuka aykırı olduğu iddiasıyla açılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT ve HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın "Tarih, Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması" başlıklı 63. maddesinde; "Devlet, tarih, kültür ve tabiat varlıklarının ve değerlerinin korunmasını sağlar, bu amaçla destekleyici ve teşvik edici tedbirleri alır." hükmü yer almaktadır.
2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu'nun "Araştırma, Sondaj ve Kazı İzni" başlıklı 35. maddesinde; "Bu Kanun hükümlerine tabi, taşınır ve taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarını meydana çıkarmak üzere, araştırma, sondaj ve kazı yapma hakkı, sadece Kültür ve Turizm Bakanlığına aittir. Bilimsel ve mali yeterliği Kültür ve Turizm Bakanlığınca takdir ve kabul olunan Türk ve yabancı heyet ve kurumlara araştırma izni, Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından; sondaj ve kazı yapma izni Cumhurbaşkanı kararı ile verilir. Kültür ve Turizm Bakanlığı elemanları veya bu Bakanlıkça görevlendirilecek Türk bilim adamları tarafından yapılacak araştırma sondaj ve kazılar, Kültür ve Turizm Bakanlığının iznine bağlıdır..." hükmü, "Korunma ve Çevre Düzenlemesi" başlıklı 45. maddesinde, " Kültür ve Turizm Bakanlığının izni ile yapılan kazılarda ortaya çıkan taşınmaz kültür ve tabiat varlıklarının bakım, onarım ve çevre düzenlemeleri ile taşınır kültür ve tabiat varlıklarının bakım ve onarımları kazı başkanlığınca yapılır." hükmü, "Araştırma, Sondaj ve Kazı İzninin Hükümsüzlüğü" başlıklı 39. maddesinde; bu Kanun hükümlerine aykırı hareket edenlerin ruhsatnamelerinin iptal edileceği ve bu gibilere daha sonra izin ve ruhsat verilmeyeceğii, hükmüne yer verilmiştir.
Dava konusu işlemin tesis edildiği tarihte yürürlükte bulunan Bakanlık Makamının 17/02/2016 tarih ve 94949537-10.04-32178 sayılı Onayı ile yürürlüğe giren ve 2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu kapsamındaki kültür ve tabiat varlıkları ile ilgili olarak yapılacak yüzey araştırması, sondaj ve kazı çalışmalarındaki usul ve esasları belirleyen Kültür ve Tabiat Varlıklarıyla İlgili Olarak Yapılacak Yüzey Araştırması, Sondaj ve Kazı Çalışmalarının Yürütülmesi Hakkında Yönergenin "Başvurular ve Genel Kurallar" üst başlıklı "Bakanlar Kurulu Kararlı kazı başvurusu" başlıklı 4. maddesinin (ğ) bendinde; kazı evi, kazı alanının kamulaştırılması için kaynağın sağlanması, korumaya yönelik projelerin hazırlanması ve yeterli teknik elemanın heyette bulundurulmasının kazı başkanının görevi olduğu, Bakanlığın Türk kazılarına teknik ve mali yardımda bulunabileceği düzenlemesine; "Kazı ve yüzey araştırmaları çalışmalarına ilişkin genel kurallar" başlıklı 9. maddesinin (e) bendinde; kazıların fiili olarak yılda iki (2) aydan az olmamak üzere programlanacağı, "Ruhsatname ve izin belgesinin yenilenmeyeceği ve iptal edileceği haller" başlıklı 12. maddesinde; Kanun, Yönetmelik, ruhsatname, izin belgesi ve bu yönerge hükümlerine aykırı hareket eden kazı/yüzey araştırması başkanı ve heyet üyelerine çalışma izni verilmeyeceği, ayrıca; ...(4) kazı alanı için kazı evi ve bekçi sağlanmaması,...(9) bilimsel kriterlere aykırı veya yetersiz kazı yapıldığının tespit edilmesi halinde, ruhsatname ve izin belgesinin yenilemeyeceği ve/veya iptal edileceği düzenlemesine yer verilmiştir.
Dava dosyasının incelenmesinden; 23/06/2014 tarih ve 2014/6552 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile Kars ili, Merkez ilçesi, Ani Ören yerinde Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Pamukkale Üniversitesi adına davacı Prof. Dr. … başkanlığında arkeolojik kazı yapılmasına karar verildiği, öncesinde, 2012 yılından kazı başkanı olarak çalıştığı tarihe kadar da Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğünün uygun görmesi ile Ani Ören yerinde bilimsel danışman olarak çalıştığı, davacının kazı başkanlığını yürüttüğü 2014- 2018 yılları arasında, davacı tarafından dosyaya sunulan Kazı/Yüzey Araştırması Başkanı Başvuru Raporlarında planlandığı belirtilen çalışma sürelerinin Kazı/Yüzey Araştırması Başkanı Sonuç Raporlarında yerine getirilemeyerek, planlanan sürelerin altında çalışıldığı, davacı kazı başkanının sorumluluğunda olan kazı evinin tamamlanamadığı, kazı evinin olmaması ve çalışılması gereken zamanın kazı yerine ulaşımda geçiyor olması nedeniyle kazı çalışmalarının yetersiz sürelerde yerine getirilmeye çalışıldığı anlaşılmakta olup, davacının iddiaları ve davalı idarelerin savunmalarında da yer verildiği üzere, Kültür ve Turizm Bakanının Ani Ören yerini ziyareti sırasında davacıdan kazı çalışmalarının yıl boyunca sürdürülmesi ya da sürenin uzatılmasına yönelik proje dosyası hazırlanması ve bu konuda gerekli özenin gösterilmesinin talep edildiği, davacının çalışma süresinin uzatılması talebine olumlu yaklaşmadığının anlaşılması üzerine, Kars ili, Merkez ilçesi, Ani Ören yerinde Kültür ve Turizm Bakanlığı ile Pamukkale Üniversitesi adına Prof. Dr. … başkanlığında arkeolojik kazı yapılmasına ilişkin hükmün yürürlükten kaldırılmasına ilişkin 10/04/2019 tarih ve 880 sayılı Cumhurbaşkanı kararının tesis edildiği anlaşılmaktadır.
Toplumların gizli hazinesi niteliğini taşıyan kültür ve tabiat varlıklarının, gerek ulusal gerekse uluslararası mevzuat gereği korunması ve gelecek kuşaklara aktarılması Devletlerin görevleri arasında yer almakta olup geçmiş tarihi ve kültürel değerlerin gün ışığına çıkarılması amacıyla yapılan arkeolojik çalışmaların, bilimsel ilkeler ve hukuk kurallarına uygun bir şekilde yürütülmesi esastır.
Bu itibarla, UNESCO Dünya Miras Listesi'nde yer alan, tarihi ve kültürel açıdan son derece önemli bir arkeolojik yerleşim yeri olan Ani'de yürütülen kazı çalışmalarının mevzuatta yer verildiği şekliyle gerekli özen ve ilgi gösterilerek yürütülmesi kamu yararı gereği olup, kazı başkanının görev ve sorumluluğunda olan kazı evinin hazır edilmemesi, kazı evinin olmayışı nedeniyle, mevsimsel şartlardan dolayı kısa olan çalışma süresinin daha da kısa tutuluyor olması nedeniyle çalışmalara yeterli önem ve özenin gösterilmediği hususları birlikte değerlendirildiğinde; dava konusu işlemin mevzuat hükümlerine, kamu yararına ve hizmet gereklerine uygun olarak tesis edildiği sonucuna varıldığından, 10/04/2019 tarih ve 880 sayılı Cumhurbaşkanı kararında hukuka aykırılık görülmemiştir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVANIN REDDİNE,
2. Yargılama giderlerinin davacı üzerinde bırakılmasına,
3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca …- TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idarelere verilmesine,
4. Varsa posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra davacıya iadesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 gün içerisinde Danıştay Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere, 14/04/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.