Abaküs Yazılım
8. Daire
Esas No: 2020/5368
Karar No: 2021/1847
Karar Tarihi: 25.03.2021

Danıştay 8. Daire 2020/5368 Esas 2021/1847 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
SEKİZİNCİ DAİRE
Esas No : 2020/5368
Karar No : 2021/1847

DAVACI : …'a Vesayeten Vasi …

DAVALILAR : 1- … Kurulu Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …
2- … Merkezi Başkanlığı
VEKİLİ : Av …

DAVANIN KONUSU :
09/06/2020 tarihinde ÖSYM Başkanlığı'nın resmi web sitesinden yayımlanan 2020 Dikey Geçiş Sınavı (DGS) Kılavuzu'nun "2. Başvuru" bölümünün "2.3. Aday Başvuru Formunun Doldurulması" alt bölümünün "14. Ön Lisans Eğitim Bilgisi" başlığı altında yer alan (Kılavuzun 8. sayfası) 5. paragrafta belirtilen "...ancak...", "...sadece bir alanı..." ibareleri ile "Diploma notu bilgisi de adayın seçmiş olduğu alana bağlı olarak işleme alınacaktır." cümlesinin; ve Kılavuza ek "Tablo-2 Ön Lisans Mezuniyet Alanlarına Göre Dikey Geçiş Yapılabilecek Lisans Programları" listesinin 58. sayfasında yer alan 9457 kodlu "Web Tasarımı ve Kodlama" önlisans bölümünden 3361 kodlu "Yönetim Bilişim Sistemleri" lisans bölümüne geçiş hakkı tanınmamasına ilişkin kısımlarının iptali istenilmektedir.

DAVACININ İDDİALARI :
Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Web Tasarımı ve Kodlama önlisans programını, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi’nde ise; İşletme Bölümü önlisans programını okumakta olduğunu, her iki bölümden de eğitim öğretim yılı sonunda mezun olacağı, 09/08/2020 tarihinde yapılacak olan DGS sınavına katılarak Web Tasarımı ve kodlama ölisans programından Bilgisayar Mühendisliği lisans Programına ya da İşletme Yönetimi önlisans programından Yönetim Bilişim Sitemleri lisans programına geçmek istediği, mevzuatta birden fazla önlisans programından mezun olanların sadece bir alandan sınava girebileceğine ilişkin hüküm bulunmadığı, ancak; ÖSYM tarafından hazırlanan 2020 DGS Kılavuzu’nda birden fazla lisans programından mezun olan adayların sadece bir alandan sınava girebileceği ve değerlendirme, tercih ve yerleştirme işlemlerinde sadece bir alanı kullanabileceğine yönelik düzenleme bulunduğu, sınırlamanın herhangi bir dayanağının bulunmadığı, birden fazla önlisans programından mezun olan adayların her bölüm için kendi mezuniyet puanı ile puanlarının ayrı ayrı hesaplanarak tek tercih listesi ile karma tercih yapmalarına imkan verilmesinin hakkaniyetli bir uygulama olacağı, yükseköğretim programlarına yerleştirme için yapılan sınavda benzer uygulamanın bulunduğu, yine Kılavuz'a göre “Geçiş yapılabilecek Açıköğretim lisans programları” (Tablo Ek-5) listesinde 9457 kodlu Web Tasarımı ve Kodlama önlisans programından 3361 Kodlu Yönetim Bilişim sistemleri lisans programına geçiş imkanı verilirken Tablo Ek-2 de 9457 kodlu Web Tasarımı ve Kodlama önlisans programından 3361 Kodlu Yönetim Bilişim sistemleri lisans programının örgün eğitim kısmına geçiş imkanı verilmediği, bu durumun eşitlik ilkesine aykırı olduğu, davalı idarece, 9457 kodlu Web Tasarımı ve Kodlama önlisans programının 3361 Kodlu Yönetim Bilişim Sistemleri programının devamı nitelinde olduğunun kabul edildiği iddia edilmektedir.

DAVALI İDARELERİN SAVUNMALARI:
… Başkanlığı'nın Savunması:
Kılavuz hükümlerine göre adayların birden fazla önlisans mezunu olmaları halinde bu eğitim bilgilerinin sisteme işleyebilecekleri ancak tercih ve yerleştirme işlemlerinde sadece bir alanı kullanabilecekleri, bu durumun başvuruda bulunan öğrenci adaylarının belirli bir alana yönlendirilerek sağlıklı bir tercih yapmalarının sağlanmasının amaçlandığını, Kılavuzun 4.3 “DGS puanının hesaplanması” başlıklı bölümünde, adayların Önlisans Başarı Puanı (ÖBP) ve DGS’den alınan puanın birleştirilerek ortaya çıkan yerleştirme puanı ile belirledikleri tercihlerinde öncelikli olarak hangi alanı öncelikli olarak belirlemeleri ve tercihlerini ona göre oluşturmalarının diğer adayların da tercihlerine yerleşebilmesinin önünü açtığını, bu durumun fırsat eşitliğini sağladığını, zira, adayın öncelikli olarak belirlemediği alana yerleşip bu bölüme gitmek istememesi halinde bu kontenjanın boş kalacağı, bu alana yerleşmek isteyen ve bu alanı öncelikli olarak belirleyen adayların eğitime erişiminde fırsat eşitliğine aykırılık oluşturacağı, ortaöğretim kurumlarından yükseköğretim kurumlarına geçiş sistemi (YKS) ile önlisans programlarından lisans programlarına geçiş sistemi (DGS) arasında farklılıklar bulunduğu, ortaöğretimden yükseköğretime geçişte adayların SAY-SÖZ-EA puanlarının ayrı ayrı hesaplandığı, yerleşmek istedikleri bölüme geçişlerinde ise bu puanların dikkate alınarak hesaplama yapıldığı, bu yönüyle aldıkları eğitimin sınavda aldıkları puanla doğru orantılı olduğu, dikey geçiş sisteminde sınırlı sayıda ayrılan kontenjanların dağılımında, önlisans programı ile geçiş yapılacak örgün lisans programı arasındaki sıkı ilişkinin önemli olduğu, Web Tasarımı ve Kodlama Bölümü ile Yönetim Bilişim Sistemleri arasındaki ilişkiye oranla Yönetim ve Bilişim Sistemleri örgün lisans alanı ile bu alana geçiş yapılabilecek önlisans programları arasında devamı sayılabilecek nitelikte daha sıkı bir ilişkinin mevcut olduğu, dolayısıyla aralarında daha sıkı ve devamı sayılabilecek kadar ciddi benzerlik bulunan programların örgün lisans programlarına ayrıldığı, aralarında daha az ilişki bulunan alanlarda ise açıköğretim programlarına geçiş yapılabilmesinin sağlandığı, zira sınırlı ekonomik kaynaklar doğrultusunda ayrılan kontenjanların kamu yararı gereği aralarında daha sıkı ilişki bulunan önlisans programları ile örgün lisans programlarına ayrılması gerektiği, davacının mezun olduğu/olacağı Web Tasarımı ve Kodlama bölümünün devamı niteliğinde olan örgün lisans programlarının (Bilgisayar Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği vb.) ile Yönetim Bilişim Sistemleri arasındaki müfredat, programların ortak amacı, vb. yönden oluşan farklılığın da bu durumu açıkça gösterdiği, eğitim seviyesinin artırılması adına açıköğretim programlarının kontenjanlarının daha fazla belirlenebildiği, daha fazla ekonomik kaynak gerektiren örgün lisans programlarının kontenjanlarının ise sınırlı tutulmak zorunda kalındığı, bu sebeple kamu yararı gereği aralarında daha sıkı ilişki/ devamı sayılabilecek programların örgün lisans eğitimi çerçevesinde oluşturulmasını mecbur kıldığı savunulmaktadır.

… Merkezi Başkanlığı'nın Savunması:
Davacının 2020 DGS sonucuna göre sayısal puan türünde 338, 6099 puan alarak 29. olduğu ve İstanbul Teknik Üniversitesi Bilgisayar mühendisliği (İngilizce) programına yerleştiği, ÖSYM tarafından yaplan sınav ve yerleştirme işlemlerinin Yükseköğretim Kurulu Başkanlığınca belirlenen usul esaslara göre yapıldığı, hangi önlisans programından hangi açıköğretim lisans programına/ örgün lisans programına geçişlerin yapılabileceği ve birden fazla önlisans programından mezun olan adayların tek programdan başvurma zorunluluğunun kaldırılmasına yönelik talebin değerlendirilmesi hususlarının Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı’nın görev ve yetkisinde olduğu, Kılavuz hükümleri uyarınca adayların akademik not ortalamalarından elde dilen önlisans başarı puanının (ÖBP) Kılavuz’da yer alan oranlarda sınav puanına katılarak adayların DGS puanının hesaplandığı, birden fazla önlisans programından mezun olan adayların DGS yerleştirme işlemlerinde kendilerinin belirlediği önlisans programına ait akademik not ortalamasından hesaplanan DGS puanın kullanıldığı ve adayın sadece bu mezuniyet alanına bağlı tercihleri doğrultusunda yerleştirme işlemlerinin tesis edildiği, aday bazında birden fazla ÖBP hesaplamasının ilgili puan türünde tek bir sınav puanı olmasına rağmen adayın seçmiş olduğu eğitim bilgisi sayısı kadar aynı puan türünde birbirinden farklı yerleştirme puanlarının oluşmasına, dolayısıyla bir adayın aynı puan türünde birden fazla yerleştirmeye esas başarı sıralamasının oluşmasına sebebiyet vereceği, neticede yerleştirme puanına ilişkin başarı sıralamasının adayların tercih aşamasında referans aldığı bir bilgi olma vasfını kaybedeceği, sınav ve yerleştirme işlemlerinin Yükseköğretim kurulu Başkanlığı’nın belirlediği ilkeler çerçevesinde hukuka ve mevzuata uygun olarak yürütüldüğü savunulmaktadır.

DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : Davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava; 09/06/2020 tarihinde yayımlanan 2020 Dikey Geçiş Sınavı Kılavuzu'nun "2. Başvuru" bölümünün "2.3. Aday Başvuru Formunun Doldurulması" alt bölümünün "14. Ön Lisans Eğitim Bilgisi" başlığı altında yer alan (Kılavuzun 8. sayfası) 5. paragrafta belirtilen "...ancak...", "...sadece bir alanı..." ibareleri ile "Diploma notu bilgisi de adayın seçmiş olduğu alana bağlı olarak işleme alınacaktır." cümlesinin ve Kılavuz'un "Ek "Tablo-2 Ön Lisans Mezuniyet Alanlarına Göre Dikey Geçiş Yapılabilecek Lisans Programları" listesinin 58. sayfasında yer alan; 9457 kodlu "Web Tasarımı ve Kodlama" önlisans bölümünden 3361 kodlu "Yönetim Bilişim Sistemleri" lisans bölümüne geçiş hakkı tanınmamasına ilişkin kısımın iptali istemiyle açılmıştır.
Davalı idarelerin usule yönelik itirazları yerinde görülmeyerek işin esasına geçilmiştir.
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun, “Yükseköğretim Kurulunun görevleri” başlıklı 7. Maddesinin (h) bendinde,, "Üniversitelerin her eğitim - öğretim programına kabul edeceği öğrenci sayısı önerilerini inceleyerek kapasitelerini tespit etmek; insangücü planlaması, kurumların kapasiteleri ve öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda ortaöğretimdeki yönlendirme esaslarını da dikkate alarak öğrencilerin seçilmesi ve kabul edilmesi ile ilgili esasları tespit etmek,"; (ı) bendinde "Yükseköğretim kurumlarında ve bu kurumlara girişte imkan ve fırsat eşitliği sağlayacak önlemleri almak," Yükseköğretim Kurulunun görevleri arasında sayılmış, “Yükseköğretime giriş ve yerleştirme” başlıklı 45. maddesinin (a) bendinde “Yükseköğretim kurumlarına giriş ve yerleştirme işlemleri imkan ve fırsat eşitliğini sağlayacak tedbirleri almak kaydıyla, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslara göre yapılır.” hükmüne yer verilmiştir.
6114 sayılı Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi Hizmetleri Hakkında Kanun'un "Temel ilkeler" başlıklı 7. maddesinin 1. fıkrasında "Sınav, ölçme, değerlendirme ve yerleştirme işlemleri, güvenilirlik, gizlilik, tarafsızlık, bilimsellik ilkeleri çerçevesinde ve adaylara fırsat eşitliği sağlayacak biçimde yapılır." hükmü, 7. fıkrasında ise "Yükseköğretim ile ilgili sınavlar Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yapılır." hükmü yer almaktadır.
2020 Dikey Geçiş Sınavı Kılavuzu'nun "2. Başvuru" bölümünün "2.3. Aday Başvuru Formunun Doldurulması" alt bölümünün "14. Ön Lisans Eğitim Bilgisi" başlığı altında yer alan (Kılavuzun 8. sayfası) 5. paragrafta belirtilen "...ancak...", "...sadece bir alanı..." ibareleri ile "Diploma notu bilgisi de adayın seçmiş olduğu alana bağlı olarak işleme alınacaktır." cümlesi incelendiğinde;
Bahse konu sınava başvuranların, birden fazla önlisans mezunu olmaları halinde sisteme bu durumu işleyebilecekleri ancak, tercih ve yerleştirme işlemlerinde sadece bir alanı kullanmaları gerektiğinin düzenlendiği ve böylece adayların gerçekten istedikleri lisans programlarına geçişlerini sağlamak yanında, öncelikli olarak belirlemediği alanda yerleşmesi halinde o bölüme gitmeyerek kontenjanların boş kalmasına ve öncelikli olarak o alanı belirlediği halde yerleşemeyen diğer adayların mağduriyetine sebep olmamak ve böylece, bu nedenle yerleşemeyen adaylara da fırsat eşitliği sağlamanın amaçlandığı görülmektedir.
Diğer taraftan;10/02/2016 tarihli Yükseköğretim Yürütme Kurulu toplantısında alınan, ÖSYS kılavuzlarında yer alan yükseköğretim programlarında aynı anda, aynı düzeyde örgün iki yükseköğretim programına kayıt yaptırılamayacağına dair kararının ve 2018 yılı ÖSYM Sınav Kılavuzunda belirtilen "Aynı anda iki lisans bölümüne devam edilemeyeceği"ne dair "10. Türkiye'deki Yükseköğretim Programlarına Kayıt Yaptıramayacak ve Eğitime Devam Edemeyecek Olanlar" başlıklı maddesinin iptali istemiyle açılan davada; Danıştay 8. Dairesince verilen "İptal" kararının, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 08/04/2019 tarih ve E:2019/462, 2019/1581 sayılı kararıyla "bozularak", davanın "2547 sayılı Yasa ile Yükseköğretim Kurulu'na verilen yetki çerçevesinde, sınırlı sayıdaki lisans programı kontenjanına daha fazla adayın yerleştirilmesi bu şekilde, adaylar arasında eğitime ulaşmada eşitsizlik ortaya çıkmasının engellenmesi, eğitimde fırsat eşitliğinin sağlanması amacıyla tesis edildiği anlaşılan, aynı anda, aynı düzeyde örgün iki yükseköğretim programına kayıt yaptırılamayacağına dair Yükseköğretim Kurulu kararı ile bu kapsamda "Aynı anda iki lisans bölümüne devam edilemeyeceği"ne dair dava konusu kılavuz hükmünde üst hukuk normuna ve hukuka aykırılık bulunmadığı " gerekçesiyle "Reddedildiği" (kesin olarak) anlaşılmaktadır.
Bu durumda; Sınav Kılavuzunda yer alan dava konusu ibareler ve cümlenin; yukarıda yer verilen yargı kararına ve üst hukuk normlarına uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Kılavuz'un "Ek "Tablo-2 Ön Lisans Mezuniyet Alanlarına Göre Dikey Geçiş Yapılabilecek Lisans Programları" listesinin 58. sayfasında yer alan; 9457 kodlu "Web Tasarımı ve Kodlama" önlisans bölümünden 3361 kodlu "Yönetim Bilişim Sistemleri" lisans bölümüne geçiş hakkı tanınmamasına ilişkin kısımına gelince;
19.02.2002 tarih ve 24676 sayılı Resmî Gazete yayımlanan Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmeliğin "Kontenjan" başlıklı 5. Maddesinde, "Meslek yüksekokulları ile açıköğretim ön lisans programlarından mezun olanların, bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına dikey geçiş yapmaları amacı ile lisans programlarında kontenjan ayrılır. Bu kontenjanlar, sınavsız olarak meslek yüksekokulları programlarına devam ederek mezun olan öğrencilerin yüzde onundan az olmaz. (Değişik cümle:RG-28/8/2015-29459 3.mükerrer) Meslek yüksekokulu ve açıköğretim ön lisans mezunlarından örgün öğretim ve açıköğretim lisans programlarına dikey geçiş yapmak üzere başvurma şartlarını taşıyanlar için hangi lisans programlarının açılacağı, açılacak lisans programlarına meslek yüksekokulları ve açıköğretimin hangi programını bitirenlerin başvurabileceği, bu programların kontenjanları ve programlara yapılacak yerleştirmede kullanılacak puan türleri, dikey geçiş yapılacak üniversitelerin görüş ve önerileri de dikkate alınarak Yükseköğretim Kurulunca belirlenir ve ilan edilir."; 6. Maddesinde, "Değişik:RG-20/5/2006-26173) Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) her yıl, meslek yüksekokulu ve açıköğretim önlisans mezunları ile o yıl son sınıfta olup staj dışındaki mezuniyet şartlarını yerine getirenlerin hangi lisans programlarına dikey geçiş için başvurabileceklerini, bu programların koşullarını ve bu programlara alınacak öğrenci sayılarını gösteren bir kılavuz hazırlar. Bu kılavuzda, adayların nasıl başvurabilecekleri, lisans programı tercihlerini nasıl yapacakları, sınav, değerlendirme ve yerleştirme işlemleri, meslek yüksekokulu müdürlükleri ve açıköğretim önlisans programlarının bağlı olduğu birimlerce yürütülecek işlemlerle ilgili ilke ve kurallar yer alır. Bu kılavuz, Yükseköğretim Kurulunun onayı ile yürürlüğe girer. ..." hükmü bulunmaktadır.
Bu hükümler kapsamında hazırlanan 2020 DGS Kılavuzunun dava konusu edilen bu kısmında; önlisans programları ile arasında daha sıkı ve devamı sayılabilecek ciddi benzerlikler (programların ortak amacı, alınan dersler, ilgli mevzuat vb.) bulunan programların, geçilebilecek örgün lisans programlarına ayrıldığı; aralarında daha az ilişki bulunan alanlarda ise açıköğretim programlarına geçiş yapabilme imkanının getirildiği anlaşılmaktadır.
Olayda; DGS'e başvurduğu tarih itibariyle, Anadolu Üniversitesi AÖF "Web Tasarımı ve Kodlama" ve Atatürk Üniversitesi AÖF "İşletme Yönetimi" önlisans mezunu olan davacının; Yönetim Bilişim Sistemleri Programının geçilebilecek kısmını tercih etmediği ve Web Tasarımı ve Kodlama önlisans programından tercihi doğrultusunda Bilgisayar Mühendisliğine yerleştiği görülmüştür.
Bu durumda; dava konusu edilen kısım, eğitimin amacına ve kamu yararına uygun olup; üst hukuk normlarına da aykırılık taşımamaktadır.
Açıklanan nedenlerle, davanın reddi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA

Karar veren Danıştay Sekizinci Dairesince, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 20/B maddesi uyarınca, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

HUKUKİ SÜREÇ :
Dava, Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Web Tasarımı ve Kodlama önlisans programından, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi’nde ise; İşletme Bölümü önlisans programından 2019-2020 eğitim öğretim yılı sonunda mezun olan ve 09/08/2020 tarihinde yapılan Dikey Geçiş Sınavı'na (DGS) katılan davacı tarafından, 09/06/2020 tarihinde ÖSYM Başkanlığı'nın resmi web sitesinden yayımlanan 2020 Dikey Geçiş Sınavı (DGS) Kılavuzu'nun "2. Başvuru" bölümünün "2.3. Aday Başvuru Formunun Doldurulması" alt bölümünün "14. Ön Lisans Eğitim Bilgisi" başlığı altında yer alan (Kılavuzun 8. sayfası) 5. paragrafta belirtilen "...ancak...", "...sadece bir alanı..." ibareleri ile "Diploma notu bilgisi de adayın seçmiş olduğu alana bağlı olarak işleme alınacaktır." cümlesinin; ve Kılavuza ek "Tablo-2 Ön Lisans Mezuniyet Alanlarına Göre Dikey Geçiş Yapılabilecek Lisans Programları" listesinin 58. sayfasında yer alan 9457 kodlu "Web Tasarımı ve Kodlama" önlisans bölümünden 3361 kodlu "Yönetim Bilişim Sistemleri" lisans bölümüne geçiş hakkı tanınmamasına ilişkin kısımlarının iptali istemiyle açılmıştır.

İNCELEME VE GEREKÇE:
İlgili Mevzuat:
Anayasa'nın "Yükseköğretim Üst Kuruluşları" başlıklı 131. maddesinde "Yükseköğretim kurumlarının öğretimini planlamak, düzenlemek, yönetmek, denetlemek, yükseköğretim kurumlarındaki eğitim - öğretim ve bilimsel araştırma faaliyetlerini yönlendirmek bu kurumların kanunda belirtilen amaç ve ilkeler doğrultusunda kurulmasını, geliştirilmesini ve üniversitelere tahsis edilen kaynakların etkili bir biçimde kullanılmasını sağlamak ve öğretim elemanlarının yetiştirilmesi için planlama yapmak maksadı ile Yükseköğretim Kurulu kurulur." hükmü yer almaktadır.
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu'nun 7. maddesinde Yükseköğretim Kurulu'nun görevlerinin "a) Yükseköğretim kurumlarının bu Kanunda belirlenen amaç, hedef ve ilkeler doğrultusunda kurulması, geliştirilmesi, eğitim - öğretim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi ve yükseköğretim alanlarının ihtiyaç duyduğu öğretim elemanlarının yurt içinde ve yurt dışında yetiştirilmesi için kısa ve uzun vadeli planlar hazırlamak, üniversitelere tahsis edilen kaynakların, bu plan ve programlar çerçevesinde etkili bir biçimde kullanılmasını gözetim ve denetim altında bulundurmak, b) Yükseköğretim kurumları arasında bu Kanunda belirlenen amaç, ilke ve hedefler doğrultusunda birleştirici, bütünleştirici, sürekli, ahenkli ve geliştirici işbirliği ve koordinasyonu sağlamak,...h) Üniversitelerin her eğitim - öğretim programına kabul edeceği öğrenci sayısı önerilerini inceleyerek kapasitelerini tespit etmek; insangücü planlaması, kurumların kapasiteleri ve öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda ortaöğretimdeki yönlendirme esaslarını da dikkate alarak öğrencilerin seçilmesi ve kabul edilmesi ile ilgili esasları tespit etmek," olduğu hüküm altına alınmıştır.
Aynı Kanunun 45. maddesinde de "Yükseköğretim kurumlarına giriş ve yerleştirme işlemleri imkân ve fırsat eşitliğini sağlayacak tedbirleri almak kaydıyla, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslara göre yapılır." hükmüne yer verilmiştir.
6114 sayılı Ölçme ve Yerleştirme Merkezi Başkanlığının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun'nun 7. maddesinin 1. fıkrasında, sınavların, ölçme, değerlendirme ve yerleştirme işlemleri, güvenilirlik, gizlilik, tarafsızlık, bilimsellik ilkeleri çerçevesinde ve adaylara fırsat eşitliği sağlayacak biçimde yapılacağı, 2. fıkrasında ise, sınavların, adayların bilgi ve yetenek düzeylerine göre sıralanmasını sağlamak amacıyla, sıralama sınavları veya adayları belirlenen asgarî yetenek ve yeterlilikleri taşıyıp taşımadıklarına göre gruplandıran seviye tespit sınavları biçiminde yapılabileceği, 7. fıkrasında; Yükseköğretim ile ilgili sınavlar Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde yapılacağı hükmü yer almaktadır.
Meslek Yüksekokulları ve Açıköğretim Ön Lisans Programları Mezunlarının Lisans Öğrenimine Devamları Hakkında Yönetmelik'in "Kontenjan" başlıklı 5. maddesinde,; "Meslek yüksekokulları ile açıköğretim ön lisans programlarından mezun olanların, bitirdikleri alanların devamı niteliğindeki lisans programlarına dikey geçiş yapmaları amacı ile lisans programlarında kontenjan ayrılır. Bu kontenjanlar, sınavsız olarak meslek yüksekokulları programlarına devam ederek mezun olan öğrencilerin yüzde onundan az olmaz. (Değişik cümle:RG-28/8/2015-29459 3.mükerrer) Meslek yüksekokulu ve açıköğretim ön lisans mezunlarından örgün öğretim ve açıköğretim lisans programlarına dikey geçiş yapmak üzere başvurma şartlarını taşıyanlar için hangi lisans programlarının açılacağı, açılacak lisans programlarına meslek yüksekokulları ve açıköğretimin hangi programını bitirenlerin başvurabileceği, bu programların kontenjanları ve programlara yapılacak yerleştirmede kullanılacak puan türleri, dikey geçiş yapılacak üniversitelerin görüş ve önerileri de dikkate alınarak Yükseköğretim Kurulunca belirlenir ve ilan edilir."; "Sınav Kılavuzu ve Başvuru İşlemleri" başlıklı 6. maddesinde, "Değişik:RG-20/5/2006-26173) Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) her yıl, meslek yüksekokulu ve açıköğretim önlisans mezunları ile o yıl son sınıfta olup staj dışındaki mezuniyet şartlarını yerine getirenlerin hangi lisans programlarına dikey geçiş için başvurabileceklerini, bu programların koşullarını ve bu programlara alınacak öğrenci sayılarını gösteren bir kılavuz hazırlar. Bu kılavuzda, adayların nasıl başvurabilecekleri, lisans programı tercihlerini nasıl yapacakları, sınav, değerlendirme ve yerleştirme işlemleri, meslek yüksekokulu müdürlükleri ve açıköğretim önlisans programlarının bağlı olduğu birimlerce yürütülecek işlemlerle ilgili ilke ve kurallar yer alır. Bu kılavuz, Yükseköğretim Kurulunun onayı ile yürürlüğe girer. Meslek yüksekokulu müdürlükleri ile açıköğretim önlisans programlarının bağlı olduğu birimler başvurma belgelerinin bu Yönetmelikte yer alan koşullara uygunluğunu kontrol ederek onaylanmasından, başvuru evrakının başvuru süresi sonunda ÖSYM'ye ulaştırılmasından ve son sınıflarda okuyan öğrencilerin mezuniyet işlemlerini Temmuz ayının son haftasına kadar tamamlayarak mezun olsun veya olmasın, başvursun veya başvurmasın tüm adayların akademik not ortalamalarını ÖSYM'den elektronik ortamda gönderilen listelere işleyerek bu listelerin 1 Ağustos tarihine kadar ÖSYM'ye gönderilmesinden sorumludurlar.” düzenlemeleri yer almaktadır.
09/06/2020 tarihinde ÖSYM Başkanlığı'nın resmi web sitesinden yayımlanan 2020 Dikey Geçiş Sınavı (DGS) Kılavuzu'nun "Ön Lisans Eğitim Bilgisi" başlıklı bölümünde, adayların, mezun olacakları/oldukları üniversitenin ve meslek yüksekokulunun adını ve kodunu Tablo-3’ten, ön lisans programının adını ve kodunu Tablo-4’ten bularak ilgili alanlara yazacakları, adayların, birden fazla ön lisans eğitim bilgisinin ÖSYM Aday İşlemleri Sistemine kaydını sağlayabilecekleri, ancak, değerlendirme, tercih ve yerleştirme işlemlerinde sadece bir alanı kullanabilecekleri ve diploma notu bilgisinin de adayın seçmiş olduğu alana bağlı olarak işleme alınacağı belirtilmiştir.
Yine, Kılavuz'un "Değerlendirme" başlıklı 4. bölümünde yer alan; "4.1. Sayısal Ve Sözel Standart Puanların Hesaplanması" başlıklı açıklamasında; "Yetenek testinin sayısal ve sözel bölümleri için adayların testteki sorulara verdikleri doğru ve yanlış cevaplar ayrı ayrı toplanacak, doğru cevap sayısından yanlış cevap sayısının dörtte biri çıkarılarak ham puanlar elde edilecektir. Adayların, sayısal ve sözel bölümlerin her birinden aldıkları ham puanların ortalaması ve standart sapması ayrı ayrı hesaplanarak adayların ham puanları, ortalaması 50, standart sapması 10 olan standart puanlara dönüştürülecektir. Böylece adaylar için Sayısal Standart Puan ve Sözel Standart Puan hesaplanacaktır. Sınavdan sonra ÖSYM Başkanlığı veya yargı mercileri tarafından iptaline karar verilen sorular değerlendirme dışı bırakılarak geçerli soruların puan değerinin yeniden saptanması suretiyle puanlama yapılacaktır. "; "4.2. Ön Lisans Başarı Puanı" başlıklı açıklamasında; "2020-DGS’ye başvuran adaylardan her biri için ön lisans öğrenimindeki akademik ortalama göz önünde tutularak bir Ön Lisans Başarı Puanı (ÖBP) hesaplanacaktır. 2020-DGS’ye başvuran adaylardan YÖKSİS’te akademik not ortalamaları bulunanların bu bilgileri elektronik ortamda YÖKSİS’ten alınarak ÖSYM arşivine aktarılacaktır. ÖBP’nin hesaplanmasında bu bilgiler kullanılacaktır. YÖKSİS kaynaklı bilgisinde eksiklik/düzeltme olan adayların kendi üniversitelerine başvurarak bu bilgilerinin düzeltilmesini sağlamaları gerekmektedir.(...) 2020-DGS’de Önlisans Başarı Puanı (ÖBP), aşağıdaki şekilde hesaplanarak sınav puanlarına eklenecektir: 19 Ön lisans akademik not ortalamaları (en yükseği 100, en düşüğü 50 olarak değerlendirilerek) 0,8 ile çarpılarak Önlisans Başarı Puanına (ÖBP) dönüştürülecektir. Böylece, 50 olan en düşük notun ÖBP değeri 40 olacak, en yüksek 100 olan notun da ÖBP değeri 80 olacaktır. 50’nin altında olan notlar 50 olarak değerlendirmeye alınacaktır. Bu şekilde hesaplanan Önlisans Başarı Puanı merkezî sınavdan alınan puana eklenerek adayın yerleştirme puanı hesaplanacaktır. Bütün not sistemleri doğru orantı kurularak, 100’lü not sistemine dönüştürülecektir. " kuralları yer almakta olup; "4.3. DGS Puanının Hesaplanması" başlıklı açıklamada ise; adayların testlerden almış olduğu puanlardan hesaplanan sayısal ve sözel standart puanların ve ön lisans başarı puanlarının (ÖBP) kullanılarak adayların yerleştirmede esas alınacak DGS puanları hesaplanacağı, DGS puanını oluşturacak olan sayısal ve sözel standart puanlar ile Ön Lisans Başarı Puanının ağırlıklarını belirleyen katsayıların, Tablo-A’da yer aldığı, her aday için puanlar,ın tablodaki katsayılar ile çarpılarak toplanacak ve bulunacak toplam, adayın ilgili DGS puanını oluşturacağı, her iki testten de en az 0,5 ham puan alan adayların DGS puanının hesaplanacağı, her iki testten de en az 0,5 ham puanı bulunmayan adayların DGS puanının hesaplanmayacağı, 2021 yılı ve müteakip yıllarda yapılacak olan DGS’de ise her iki testten de en az 1 ham puan alan adayların DGS puanının hesaplanacağı, her iki testten de en az 1 ham puanı bulunmayan adayların DGS puanının hesaplanmayacağı, 2019-DGS’de bir yükseköğretim programına yerleştirilen adayların 2020-DGS’de ÖBP’leri 0,45 katsayısı ile çarpılacağı, 2020-DGS’de bir yükseköğretim programına yerleştirilen adayların 2021-DGS’de ilgili ÖBP’leri 0,45 katsayısı ile çarpılacağı belirtilmiştir.
Anılan Kılavuz'un "Tablo- A. DGS Puanlarını Belirleyen Standart Puanlar ve Katsayılar" başlıklı tablosunda, her bir puan türünde soruların çarpılacağı katsayılar gösterilmiş olup; anılan katsayılar aşağıdaki tabloda yer almaktadır.
DGS Puanları
Sayısal Standart Puan
Sözel Standart Puan
Ön Lisans Başarı Puanı (ÖBP)*
Sayısal DGS Puanı (DGS - SAY)
3
0,6
0,6
Sözel DGS Puanı (DGS - SÖZ)
0,6
3
0,6
Eşit Ağırlıklı DGS Puanı
1,8
1,8
0,6
Kılavuz'un "Tablo-2. Ön Lisans Mezuniyet Alanlarına Göre Dikey Geçiş Yapılabilecek Lisans Programları" başlıklı tablosunda mezun olunan ön lisans programlarından dikey geçiş yapılabilecek lisans programları açıklanmış olup; davacının mezun olduğu "Web tasarımı ve kodlama" ön lisans programından geçiş yapılabilecek lisans programlarına aşağıdaki tabloda yer verilmiştir.
Web Tasarımı ve Kodlama
Bilgisayar Bilimleri
Bilgisayar Mühendisliği
Matematik ve Bilgisayar Bilimleri
Yazılım Mühendisliği
Son olarak; Kılavuz'da belirtilen; "2020 Dikey Geçiş Sınavı (DGS) İle Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi, İktisat Fakültesi İle İşletme Fakültesi’nin Açıköğretim Lisans Programlarını; Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi’nin Açıköğretim Lisans Programlarını; İstanbul Üniversitesi Açık Ve Uzaktan Eğitim Fakültesi’nin Açıköğretim Lisans Programlarını Tercih Edebilecek Ön Lisans Programları (Programların 5. yarıyılına fark dersleri almadan kayıt yapılabilecektir) " başlıklı tabloda ise; davacının mezun olduğu "web tasarımı ve kodlama" ön lisans programından mezun olan adayların yerleşebileceği açıköğretim lisans programları aşağıdaki tabloda yer almaktadır.

Web Tasarımı Ve Kodlama
Çalışma Ekonomisi ve Endüstri İlişkileri, İktisat, Kamu Yönetimi, Maliye, Uluslararası İlişkiler, İşletme, Konaklama İşletmeciliği, Yönetim Bilişim Sistemleri, Halkla İlişkiler ve Reklamcılık, Halkla İlişkiler ve Tanıtım, Siyaset Bilimi ve Kamu Yönetimi, Turizm İşletmeciliği
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Yukarıda belirtilen mevzuat hükümlerinden, Yükseköğretim ile ilgili sınav ve yerleştirme işlemlerinin imkân ve fırsat eşitliğini sağlayacak tedbirleri almak kaydıyla Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde ÖSYM tarafından yapılacağı, yine Yükseköğretim Kurulu'nun, Yükseköğretim kurumlarının 2547 sayılı Kanunda belirtilen amaç, hedef ve ilkeler doğrultusunda kurulması, geliştirilmesi, eğitim-öğretim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesi ve bu doğrultuda üniversitelerin her eğitim - öğretim programına kabul edeceği öğrenci sayısı önerilerini inceleyerek kapasitelerinin tespit edilmesi, insan gücü planlaması, kurumların kapasiteleri ve öğrencilerin ilgi ve yetenekleri doğrultusunda ortaöğretimdeki yönlendirme esaslarını da dikkate alarak öğrencilerin seçilmesi ve kabul edilmesi ile ilgili esasları tespit etmekle görevli olduğu anlaşılmaktadır.
Yükseköğretim kurumlarına giriş ve yerleştirme işlemlerinin imkân ve fırsat eşitliğini sağlayacak tedbirleri almak kaydıyla, Yükseköğretim Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslara göre yapılacağı kuralı karşısında; bu konuda görevli yetkili olduğu konusunda tartışma bulunmayan Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı'nın bu yetkisini kamu yararı ve hizmet gerekleri doğrultusunda kullanması gerektiği açıktır.
Bir başka anlatımla; normlar hiyerarşisinde anayasal ve yasal düzenlemelerden sonra gelen idari düzenlemeler bir yasa hükmüne dayalı olarak hazırlanır ve kanun hükümlerine açıklık getirilmesi suretiyle bu kanun hükümlerinin uygulamaya geçirilmesi amaçlanır. Diğer yandan, normlar hiyerarşisindeki düzenleme soyuttan somuta doğru kademeli bir sistem içermektedir. Anılan sistemde bir üst norm bir alt norma oranla daha genel ve soyut ifadeler taşımakta, bir alt norm ise daha özel ve somut ifadelerle bir üst normun ne amaçlamak istediğini somut olarak ortaya koymaktadır. Öğretide türevsel bir yetki olarak kabul edilen idarelerin düzenleme yetkisinin, yasalarla getirilen hükümleri aşacak bir şekilde kullanılamayacağı da İdare Hukukunun en temel ilkelerindendir. Mevzuat belirleme tekniği açısından da, idarenin Yasayla kendisine verilmiş olan görevleri idari metinlerle düzenlerken, bu görevlerin gerektirdiği teknik detayların belirlenmesi noktasında da, takdir yetkisine sahip olduğu, ancak bu takdir yetkisinin kamu yararı ve düzenine uygun olarak kullanılması gerektiği tartışmasızdır.
Bilindiği gibi, idare hukukunda normlar hiyerarşisinde yönetmeliklerden sonra gelen düzenleyici işlemlerden olan genelgeler, kılavuzlar ve genel yazılar, bir veya üst hukuk normuna dayalı olarak hazırlanır. Genelgeler, kılavuzlar ve genel yazılar ile yönetmelikler üst hukuk normu hükümlerinin açıklık getirilmek suretiyle uygulamaya geçirilmesi amaçlanır.
2020 Dikey Geçiş Sınavı (DGS) Kılavuzu'nun "2. Başvuru" bölümünün "2.3. Aday Başvuru Formunun Doldurulması" alt bölümünün "14. Ön Lisans Eğitim Bilgisi" başlığı altında yer alan (Kılavuzun 8. sayfası) 5. paragrafta belirtilen "...ancak...", "...sadece bir alanı..." ibareleri ile "Diploma notu bilgisi de adayın seçmiş olduğu alana bağlı olarak işleme alınacaktır." cümlesi yönünden yapılan inceleme:
Anılan Kılavuz'a göre; yetenek testinin sayısal ve sözel bölümleri için adayların testteki sorulara verdikleri doğru ve yanlış cevaplar ayrı ayrı toplanacak, doğru cevap sayısından yanlış cevap sayısının dörtte biri çıkarılarak ham puanlar elde edilecektir. Adayların, sayısal ve sözel bölümlerin her birinden aldıkları ham puanların ortalaması ve standart sapması ayrı ayrı hesaplanarak adayların ham puanları, ortalaması 50, standart sapması 10 olan standart puanlara dönüştürülecektir. Böylece adaylar için Sayısal Standart Puan ve Sözel Standart Puan hesaplanacaktır. Ayrıca, adaylardan her biri için ön lisans öğrenimindeki akademik ortalama göz önünde tutularak bir Ön Lisans Başarı Puanı (ÖBP) hesaplanacaktır. Adayların testlerden almış olduğu puanlardan hesaplanan sayısal ve sözel standart puanların ve ön lisans başarı puanları (ÖBP) kullanılarak adayların yerleştirmede esas alınacak DGS puanları hesaplanacaktır.
Bir başka ifadeyle; adayların sayısal ve sözel testlerden Kılavuz hükümleri uyarınca hesaplanan net puanları ile sınava başvurdukları ön lisans programına ait mezuniyet puana göre hesaplanan Ön Lisans Başarı Puanının(ÖBP) toplamı neticesinde elde edilen DGS puanı doğrultusunda tercih yapılacaktır.
Davacı tarafından; Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Web Tasarımı ve Kodlama önlisans programını, Atatürk Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi’nde ise; İşletme Bölümü önlisans programını okumakta olduğu, her iki bölümden de eğitim öğretim yılı sonunda mezun olacağı, 09/08/2020 tarihinde yapılacak olan DGS sınavına katılarak Web Tasarımı ve kodlama ölisans programından Bilgisayar Mühendisliği lisans programına ya da İşletme Yönetimi önlisans programından Yönetim Bilişim Sistemleri lisans programına geçmek istediği, mevzuatta birden fazla önlisans programından mezun olanların sadece bir alandan sınava girebileceğine ilişkin hüküm bulunmadığı, ancak; ÖSYM tarafından hazırlanan 2020 DGS Kılavuzu’nda birden fazla lisans programından mezun olan adayların sadece bir alandan sınava girebileceği ve değerlendirme, tercih ve yerleştirme işlemlerinde sadece bir alanı kullanabileceğine yönelik düzenleme bulunduğu, sınırlamanın herhangi bir dayanağının bulunmadığı, birden fazla önlisans programından mezun olan adayların her bölüm için kendi mezuniyet puanı ile puanlarının ayrı ayrı hesaplanarak tek tercih listesi ile karma tercih yapmalarına imkan sağlanmasına imkan verilmesinin hakkaniyetli bir uygulama olacağı iddia edilmektedir.
Ancak; Kılavuz hükümlerine göre, Ön Lisans Başarı Puanının (ÖBP) tercihlere esas olan DGS puanına doğrudan etki ettiği dikkate alındığında; tercih ve yerleştirme işlemlerinde mezun olunan birden fazla alanının kullanılması, adayların mezun oldukları ön lisans programı sayısı kadar ÖBP puanının hesaplanması, dolayısıyla hesaplanan ÖBP kadar da puan türleri bazında (sayısal, sözel, eşit ağırlık) DGS puanının oluşmasına neden olacak olup; bu durum, adayların tercih ve yerleştirme işlemlerinde ve başarı sıralamasının belirlenmesinde puan türlerinin her birinde ayrı ayrı birden fazla puan ve birden fazla başarı sırasının oluşmasıyla belirsizliğe neden olacak ve yerleştirme işlemlerinde birçok sorunu da beraberinde getirecektir.
Dolayısıyla; adayların değerlendirme, tercih ve yerleştirme işlemlerinde sadece bir alanı kullanabilecekleri ve diploma notu bilgisinin de adayın seçmiş olduğu alana bağlı olarak işleme alınacağı kuralı ile; adaylar arasında fırsat eşitliğine imkan sağlandığı görülmekte olup; yarışma esasına dayalı DGS sınavı sonucunda yapılacak yerleştirme işlemlerinin, "eşitlik" ve "hakkaniyet" kuralları çerçevesinde gerçekleştirilmesinin amaçlandığı anlaşılmaktadır.
Bu itibarla; dava konusu 2020 Dikey Geçiş Sınavı (DGS) Kılavuzu'nun "2. Başvuru" bölümünün "2.3. Aday Başvuru Formunun Doldurulması" alt bölümünün "14. Ön Lisans Eğitim Bilgisi" başlığı altında yer alan (Kılavuzun 8. sayfası) 5. paragrafta belirtilen "...ancak...", "...sadece bir alanı..." ibareleri ile "Diploma notu bilgisi de adayın seçmiş olduğu alana bağlı olarak işleme alınacaktır." cümlesi hukuka ve mevzuata uygun olduğundan, davanın bu kısmı yönünden reddi gerekmektedir.
Kılavuza Ek, "Tablo-2 Ön Lisans Mezuniyet Alanlarına Göre Dikey Geçiş Yapılabilecek Lisans Programları" listesinin 58. sayfasında yer alan 9457 kodlu "Web Tasarımı ve Kodlama" önlisans bölümünden 3361 kodlu "Yönetim Bilişim Sistemleri" lisans bölümüne geçiş hakkı tanınmamasına ilişkin kısım yönünden yapılan inceleme:
Davacı tarafından Kılavuza göre; “Geçiş yapılabilecek Açıköğretim lisans programları” (Tablo Ek-5) listesinde 9457 kodlu Web Tasarımı ve Kodlama önlisans programından 3361 Kodlu Yönetim Bilişim Sistemleri lisans programına geçiş imkanı verilirken Tablo Ek-2 de 9457 kodlu Web Tasarımı ve Kodlama önlisans programından 3361 Kodlu Yönetim Bilişim sistemleri lisans programının örgün eğitim kısmına geçiş imkanı verilmediği, bu durumun eşitlik ilkesine aykırı olduğu, davalı idarece, 9457 kodlu Web Tasarımı ve Kodlama önlisans programının 3361 Kodlu Yönetim Bilişim Sistemleri programının devamı nitelinde olduğunun kabul edildiği iddia edilmektedir.
Dikey geçiş sisteminde sınırlı sayıda ayrılan kontenjanların dağılımında, önlisans programı ile geçiş yapılacak örgün lisans programı arasındaki sıkı ilişkinin önemli olduğu, Web tasarımı ve Kodlama bölümü ile Yönetim Bilişim Sistemleri arasındaki ilişkiye oranla Yönetim ve Bilişim Sistemleri örgün lisans alanı ile bu alana geçiş yapılabilecek önlisans programları arasında devamı sayılabilecek nitelikte daha sıkı bir ilişkinin mevcut olduğu, dolayısıyla aralarında daha sıkı ve devamı sayılabilecek kadar ciddi benzerlik bulunan programların örgün lisans programlarına ayrıldığı, aralarında daha az ilişki bulunan alanlarda ise; açıköğretim programlarına geçiş yapılabilmesinin sağlandığı, zira sınırlı ekonomik kaynaklar doğrultusunda ayrılan kontenjanların kamu yararı gereği aralarında daha sıkı ilişki bulunan önlisans programları ile örgün lisans programlarına ayrılması gerektiği, davacının mezun olduğu/olacağı Web Tasarımı ve Kodlama bölümünün devamı niteliğinde olan örgün lisans programlarının (Bilgisayar Mühendisliği, Yazılım Mühendisliği vb.) ile Yönetim Bilişim Sistemleri arasındaki müfredat, programların ortak amacı, vb. yönden oluşan farklılığın da bu durumu açıkça gösterdiği, eğitim seviyesinin artırılması adına açıköğretim programlarının kontenjanlarının daha fazla belirlenebildiği, daha fazla ekonomik kaynak gerektiren örgün lisans programlarının kontenjanlarının ise sınırlı tutulmak zorunda kalındığı, bu sebeple kamu yararı gereği aralarında daha sıkı ilişki/devamı sayılabilecek programların örgün lisans eğitimi çerçevesinde oluşturulmasını mecbur kıldığı dosyadaki bilgi ve belgelerden anlaşılmış olup davacının bu iddiası yerinde görülmemiştir.
Bu itibarla; davanın bu kısmı yönünden de reddi gerekmektedir.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1.DAVANIN REDDİNE,
2. Ayrıntısı aşağıda gösterilen toplam … TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
3. Karar tarihinde yürürlükte bulunan Avukatlık Asgari Ücret Tarifesi uyarınca … TL vekâlet ücretinin davacıdan alınarak davalı idarelere verilmesine,
4. 2577 sayılı Kanunun 31. maddesinin göndermede bulunduğu 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu uyarınca davacının adli yardım istemi kabul edilmesine karşın, dava ret ile sonuçlandığından aşağıda dökümü gösterilen … TL yargılama giderinin davacıdan alınmasını temin amacıyla kararın bir örneğinin kesinleşmeden sonra Ankara Veraset ve Harçlar Vergi Dairesi Müdürlüğü'ne tebliğine ve müzekkere yazılmasına,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 5 (beş) gün içerisinde Danıştay Dava Daireleri Kuruluna temyiz yolu açık olmak üzere,
25/03/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.



Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi