
Esas No: 2020/2037
Karar No: 2021/289
Karar Tarihi: 17.02.2021
Danıştay İdare Dava Daireleri Kurulu 2020/2037 Esas 2021/289 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU
Esas No : 2020/2037
Karar No : 2021/289
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : ... Sendikası
VEKİLİ : Av. ...
KARŞI TARAF (DAVALI) : ... Müdürlüğü
VEKİLİ : ...
İSTEMİN KONUSU : Danıştay Onikinci Dairesinin 26/12/2019 tarih ve E:2018/6348, K:2019/10856 sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Davalı idare tarafından yayımlanan, 01/04/2016 tarih ve 90019725-8410217 E:67872 sayılı “100 TL İlave Ücret” konulu Genelge'de yer alan; "Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğünde yapım ve yayın hizmetlerinde görev yapan personelin tespitinde; 11/11/1983 tarihli ve 2954 sayılı Kanun'un değişik 16 ıncı maddesi ile düzenlenen birim amirleri, Ankara Radyosu Müdürlüğü için ise Ankara Radyosu Müdürü tarafından belirlenir ve 10 gün içinde merkezde İnsan Kaynakları Dairesi Başkanlığına, taşrada ise ilgili birime bildirilir. İlave 100 TL ücret alacak personelin tespiti ile bu tespitte meydana gelen değişikliklerin zamanında bildirilmesinden tespiti yapan amirler sorumludur. Yapım ve yayın hizmetlerinde fiilen görev yaptığı birim amirlerince tespit edilen personele..." ibarelerinin iptali istenilmiştir.
Daire kararının özeti: Danıştay Onikinci Dairesinin 26/12/2019 tarih ve E:2018/6348, K:2019/10856 sayılı kararıyla;
Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın 53 ve 128. maddelerine, 4688 sayılı Kamu Görevlileri Sendikaları ve Toplu Sözleşme Kanunu'nun 28. maddesine ve anılan Kanun'un 28 ve 32. maddelerine dayanılarak imzalanan Kamu Görevlilerinin Geneline ve Hizmet Kollarına Yönelik Mali ve Sosyal Haklara İlişkin 2016 ve 2017 yıllarını kapsayan 3. Dönem Toplu Sözleşme'nin "Basın, Yayın ve İletişim Hizmet Koluna İlişkin Toplu Sözleşme" başlıklı Beşinci Bölümünün 10. maddesine yer verildikten sonra,
Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğünde yapım ve yayın hizmetlerinde fiilen görev yapan personele aylık ilave 100 TL ücret ödenmesine ve anılan ödemenin yapılacağı personelin birim amirlerince tespit edilmesine yönelik dava konusu Genelge'nin, 23/08/2015 tarih ve 29454 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe konulan Kamu Görevlilerinin Geneline ve Hizmet Kollarına Yönelik Mali ve Sosyal Haklara İlişkin 2016 ve 2017 Yıllarını Kapsayan 3. Dönem Toplu Sözleşme'nin "Basın, Yayın ve İletişim Hizmet Koluna İlişkin Toplu Sözleşme" başlıklı Beşinci Bölümünün 10. maddesinde düzenlenen; "Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğünde yapım ve yayın hizmetlerinde fiilen görev yapan personele aylık ilave 100 TL ücret ödenir." kuralının uygulanmasına yönelik olarak düzenlemeler içerdiği,
Bu duruma göre, Toplu Sözleşme'deki; "TRT Genel Müdürlüğünde yapım ve yayın hizmetlerinde fiilen görev yapan personele aylık ilave 100 TL ücret ödenir." yolundaki kuralın tüm TRT personelini kapsar şekilde genele yayılmasının sözleşme hükümleriyle bağdaşmayacağı gibi, Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu Hizmetlerinin Tanımı ve Bu Hizmetlere Atanacak Personel Yönetmeliği'nde; Kurum'da görev yapan personelin kadro unvanları ile hizmet tanımlarına yer verildiği, yapım ve yayın hizmetlerinde fiilen görev yapan personelin tespitinin birim amirince yapılmasının da bu kapsamda somut ve objektif değerlendirmeyi içerdiği hususları göz önüne alındığında, dava konusu Genelge'de ve iptali istenilen düzenlemede, Toplu Sözleşme hükümlerine, üst hukuk normlarına ve hukukun genel ilkelerine aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından, dava konusu Genelge'nin dayanağı olan ve aynı kuralları içeren Toplu Sözleşme hükümlerinin 01/01/2016 tarihinden itibaren herhangi bir düzenleme, işlem, emir ve talimat beklenmeksizin uygulanması gerekirken uygulanmadığı, halen, yapım ve yayın hizmetlerinde fiilen görev yapan personele aylık ilave 100 TL ücret ödenmediği, iptali talep edilen düzenleme ile anayasal ve yasal ilkelerden olan eşitlik, mali ve idari güvenlik ile kazanılmış haklar ilkelerine aykırı olarak davalı idarede çalışan personel arasında ayırım yapıldığı, birim amirleri tarafından bildirilen personel haricinde kalanların haklarının ellerinden alındığı, kadroları Genel İdari Hizmetler Program-Haber veya Teknik Hizmetler Program-Haber olmamakla birlikte, fiilen yayın hizmetlerinde görev yapan ya da kadrosu bulunmasına rağmen fiilen yayın hizmetlerinde görev yapmayan kurum personelinin de bulunduğu, davalı kurum personelinin tamamının doğrudan veya dolaylı olarak program, yayın ve teknik hizmetlerde görev yaptığı, bu nedenle, kurum personeli arasında ayırım yapılmadan tamamının 100 TL ilave ücret yardımından faydalandırılması gerektiği ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, Danıştay Onikinci Dairesince verilen kararın usul ve hukuka uygun bulunduğu ve temyiz dilekçesinde öne sürülen nedenlerin, kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte olmadığı belirtilerek temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ ...'İN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile Daire kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Danıştay dava dairelerinin nihai kararlarının temyizen incelenerek bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan;
"a) Görev ve yetki dışında bir işe bakılmış olması,
b) Hukuka aykırı karar verilmesi,
c) Usul hükümlerinin uygulanmasında kararı etkileyebilecek nitelikte hata veya eksikliklerin bulunması" sebeplerinden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, temyiz dilekçesinde ileri sürülen iddialar kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddine ilişkin Danıştay Onikinci Dairesinin temyize konu 26/12/2019 tarih ve E:2018/6348, K:2019/10856 sayılı kararının ONANMASINA,
3. Kesin olarak, 17/02/2021 tarihinde oyçokluğu ile karar verildi.
KARŞI OY
X- 2954 sayılı Türkiye Radyo ve Televizyon Kanunu'nun, dava konusu düzenlemenin yayımlandığı tarihte yürürlükte olan 11. maddesinde; Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumunun en yüksek karar ve yönetim organının Yönetim Kurulu olduğu kurala bağlanmış, 12. maddesinde ise; "Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumunun program, yayın, teknik, personel, idari, mali ve her türlü hizmetlerine dair temel ilkeleri ve hedefleri tespit etmek ve bunlarla ilgili kararları almak" görev ve yetkisi Yönetim Kuruluna verilmiştir.
Aynı Kanun'un "Personelin özlük hakları" başlıklı 50. maddesinde;
"Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu personeli aşağıda düzenlenen hükümler dışında kamu iktisadi kuruluşlarının personel rejimine tabidir.
.....
b) Türkiye Radyo - Televizyon Kurumunda çalışan personele ödenecek mahrumiyet zammı, 657 sayılı Kanun'a tabi memurlar için tespit edilecek miktar ve şartlara uygun olmak kaydıyla Yönetim Kurulu tarafından bir yönetmelikle tespit edilir.
.....
Kurum Yönetim Kurulunca tespit edilecek sayıdaki yabancı dil yayınları mütercim spikerlerine 657 sayılı Kanun'nu 59 uncu ve müteakip maddelerindeki istisnai memuriyetlere ilişkin hükümler uygulanır.
d) Kurum personeline hizmetin bütünlüğü ve ifa edilen görevin özelliği dikkate alınarak, en yüksek Devlet memuru aylığını (Ek gösterge dahil) geçmemek üzere, Kurum Yönetim Kurulunun teklifi üzerine Bakanlar Kurulunca tespit olunan oran veya miktarlarda tazminat ödenir.
.....
f) 657 sayılı Kanun'un değişik 43 üncü maddesinin (B) fıkrası hükümleri Kurum personeli hakkında da uygulanır. Ancak, anılan fıkranın (j) bendi hükümleri saklı kalmak üzere, Genel İdare Hizmetleri sınıfına dahil kadrolara uygulanacak ek göstergeler, bu memuriyetlerin niteliği ve yönetim sorumluluğu gözönünde bulundurularak ve diğer kamu kuruluşlarındaki emsallerini geçmemek şartı ile, Kurumun Yönetim Kurulunun teklifi üzerine Cumhurbaşkanınca tespit olunur.
g) Kurumda kadro karşılığı sözleşmeli personel çalıştırılabilir. Bu personele ilişkin sınav, işe alınma, atanma ve görevde yükselme gibi hususlar Yönetim Kurulu tarafından düzenlenir. Bu personelin unvanları, sayısı, kadro iptal ve ihdasları, ücretleri, kadrolara uygulanacak ek göstergeler, makam ve görev tazminatı, özel hizmet tazminatı, fazla çalışma ücreti gibi personele sağlanacak her türlü mali ve sosyal haklara ilişkin usul ve esaslar, Yönetim Kurulunun teklifi üzerine Cumhurbaşkanınca belirlenir.
.....
ı) Özel hukuk hükümlerine tabi personel kurumca yapılacak sınavla istihdam edilen, istihdama, sözleşmeye, sözleşmenin feshine, feshi halinde ödenecek tazminat ile ücretlerine, her türlü mali ve sosyal haklarına ilişkin usul ve esasları Yönetim Kurulunca belirlenen yerli veya yabancı uyruklu personeldir. Özel hukuk hükümlerine tabi personel yönetici kadrolarında görevlendirilebilir.
.....
j) Türkiye Radyo-Televizyon Kurumu personelinin yurt içinde geçici görevle memuriyet mahalli dışına görevlendirilmesi durumunda, bu personele 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu gereğince her yıl Bütçe Kanununda emsali devlet memuru için belirlenen gündeliklerin iki katını geçmemek üzere Yönetim Kurulu kararı ile belirlenen tutarda gündelik ödenir.
k) Kurum personelinin yurt içinde geçici görevle memuriyet mahalli dışına görevlendirilmesi halinde, 6245 sayılı Kanun'un 33 üncü maddesindeki on günlük sınırlama dikkate alınmaz. Ayrıca, yurt içi ve yurt dışında görevlendirilenlerin konaklama yer ve ücretlerine ilişkin hususlar Yönetim Kurulu tarafından belirlenebilir. Bu şekilde tespit edilen yerlerde kalanlara gündelikleri yüzde elli oranında azaltılarak ödenir....." hükmü düzenlenmiştir.
Anılan maddeler uyarınca, Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumunda çalışan personele ödenecek aylık, ödenek ve diğer mali ve sosyal haklarının belirlenmesi ile Kurumun idari, mali ve her türlü hizmetlerine ilişkin temel ilkeleri ve hedefleri tespit etme yetkisinin, Kurumun en yüksek karar ve yönetim organı olan Yönetim Kuruluna ait olduğu görülmektedir.
Bu durumda, Kamu İşveren Heyeti Başkanı ile Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumunu temsilen davacı Sendikanın imzaladığı, Kamu Görevlilerinin Geneline ve Hizmet Kollarına Yönelik Mali ve Sosyal Haklara İlişkin 2016 ve 2017 yıllarını kapsayan 3. Dönem Toplu Sözleşme'nin "Basın, Yayın ve İletişim Hizmet Koluna İlişkin Toplu Sözleşme" başlıklı beşinci bölümünün 10. maddesinde yer alan; "Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğünde yapım ve yayın hizmetlerinde fiilen görev yapan personele aylık ilave 100 TL ücret ödenir." yönündeki düzenlemenin uygulaması niteliğindeki dava konusu Genelge'nin, Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu personelinin mali ve sosyal hakları konusunda düzenleme yapma yetkisine sahip olan Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu Yönetim Kurulu tarafından düzenlenmesi gerekirken, bu konuda yetkili olmayan Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenmesinde hukuka uygunluk bulunmamaktadır. Açıklanan nedenle, davacının temyiz isteminin kabulü ve temyize konu kararın bozulması gerektiği oyuyla, karara katılmıyoruz.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.