Abaküs Yazılım
12. Daire
Esas No: 2020/2174
Karar No: 2021/11
Karar Tarihi: 18.01.2021

Danıştay 12. Daire 2020/2174 Esas 2021/11 Karar Sayılı İlamı

T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2020/2174
Karar No : 2021/11

DAVACILAR : 1- … Uzman Hekimleri Derneği
2- … Derneği
VEKİLLERİ : Av. …, Av. …, Av. …

DAVALI : … Bakanlığı
VEKİLLERİ : Hukuk Müşavirleri Av. …, Av. …

DAVANIN KONUSU: 04/03/2020 tarih ve 31058 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Tesislerinde Görevli Personele Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 4. maddesinin 1. fıkrasının (n), (l) ve (t) bentlerinin ve Yönetmeliğin ekindeki "Ek-2 Hizmet Alanı-Kadro Unvan Katsayıları" başlıklı listenin "Anadal ve Yandal Uzman Tabip ve TUTG Uzman Olanlar - HAKUK" başlıklı bölümü ile Sağlık Bakanı'nın 02/04/2020 tarih ve 49022165-010.99-269 sayılı onayı ile yürürlüğe konulan Tıbbi İşlemler Yönergesinin ekindeki Girişimsel İşlemler Listesinin işlem puanı "0" olarak belirlenen "701.580-701.730", "702.210" ve "702.311" işlem kodlarına ilişkin düzenlemenin iptali istenilmektedir.

DAVALININ SAVUNMASI : Davalı Sağlık Bakanlığı tarafından; öncelikle, usule ilişkin olarak, davacı Derneklerin Tüzüklerinde, fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzmanlarının mesleki temsili ve özlük haklarının korunmasının amaçlandığı dikkate alındığında, iptali istenilen Yönetmeliğin 4. maddesinin 1. fıkrasının (l) bendinde yer alan "Ek-2 Hizmet Alanı-Kadro Unvan Katsayıları" başlıklı listede 84 adet anadal ve yandal uzmanlık branşının bir bütün olarak iptal edilmesinde güncel ve kişisel menfaatlerinin bulunmadığı ileri sürülmüştür.
Davanın esasına ilişkin olarak ise, 209 sayılı Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Kurumları ile Esenlendirme (Rehabilitasyon) Tesislerine Verilecek Döner Sermaye Hakkında Kanun'un 5. maddesinde; döner sermaye gelirlerinden, döner sermayeli sağlık kurum ve kuruluşlarında görev yapan memurlar ve sözleşmeli personel ile açıktan vekil olarak atananlara mesai içi veya mesai dışı ayrımı yapılmaksızın ek ödeme yapılabileceği, sağlık kurum ve kuruluşlarında Bakanlıkça belirlenen hizmet sunum şartları ve kriterleri de dikkate alınmak suretiyle, bu ödemenin oranı ile esas ve usûllerinin; personelin unvanı, görevi, çalışma şartları ve süresi, hizmete katkısı, performansı, tetkik, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri ile muayene, ameliyat, anestezi, girişimsel işlemler ve özellik arz eden riskli bölümlerde çalışma gibi unsurlar esas alınarak Maliye Bakanlığının uygun görüşü üzerine Sağlık Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirleneceğinin hüküm altına alındığı; bu kapsamda, 04/03/2020 tarih ve 31058 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Tesislerinde Görevli Personele Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmelikle, hizmet sunum şartları ve kriterleri de dikkate alınmak suretiyle personelin unvanı, görevi, çalışma şartları ve süresi, hizmete katkısı, eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleri, muayene, ameliyet, anestezi, girişimsel işlemler, özellik arz eden birimlerde çalışma gibi unsurlar gözetilerek, sağlık tesislerinde yapılmakta olan 5300 civarındaki tıbbi işlemin puanlandırıldığı; bu puanlamada eğitim, beceri, risk ve işlemin başından sonuna kadar bizzat hekim tarafından yapılıp yapılmadığı, her bir işlemin süresi, riski, emek yoğunluğu ağırlıkları ölçüsünde puanlama yapıldığı; bu şekilde, tıbbi işlemler puanı elde edenlerin performanslarının doğrudan yapılan tıbbi işlemin puanı üzerinden; biyokimya ve mikrobiyoloji laboratuvarlarında çalışanlar ile bunların yan dallarının performanslarının ise, dolaylı olarak puan elde eden hekimlerin oluşturduğu ortalama üzerinden ölçüldüğü; tıpta ve diş hekimliğinde uzmanlık eğitimi süresi, muayene, invaziv girişim (ameliyat, anestezi, endoskopi, anjiografi vb.) acil hastaya müdahale, nöbet hizmetlerine katılım, görevi nedeniyle şiddete, tehlikeye (toksik, gaz, radyasyon, biyolojik, kimyasal vb.) maruziyet riski gibi kriterler de gözetilmek suretiyle hizmet alanı - kadro unvan katsayılarının belirlendiği ifade edilerek, davanın reddi gerektiği savunulmuştur.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 14. maddesi uyarınca Tetkik Hakimi …'nın açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra işin gereği görüşüldü:

İLGİLİ MEVZUAT:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 3. maddesinin birinci fıkrasında; idari davaların, Danıştay, idare mahkemesi ve vergi mahkemesi başkanlıklarına hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle açılacağı, ikinci fıkrasında, dilekçelerde davanın konusu ve sebepleri ile dayandığı delillerin gösterileceği, üçüncü fıkrasında, dava konusu kararın ve belgelerin asılları veya örneklerinin dava dilekçesine ekleneceği, dilekçeler ile bunlara ekli evrakın örneklerinin karşı taraf sayısından bir fazla olacağı belirtilmiş, aynı Kanun’un 14. maddesinin 3. fıkrasının (g) bendinde, dilekçeler üzerinde bu Kanun’un 3. maddesine uygun olup olmadığı yönünden inceleme yapılacağı, 15. maddesinin 1. fıkrasının (d) bendinde, bu yönlerden Kanuna aykırılık görülür ise otuz gün içinde 3. maddeye uygun şekilde yeniden düzenlenmek veya noksanları tamamlanmak üzere dilekçelerin reddine karar verileceği kurala bağlanmış, 5. fıkrasında ise, bu yönlerden dilekçenin reddedilmesi üzerine yeniden verilen dilekçelerde aynı yanlışlıklar yapıldığı takdirde davanın reddedileceği düzenlemesine yer verilmiştir.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Genel düzenleyici işlemlere karşı açılan iptal davalarında, idari işlemin unsurları açısından hukuka aykırılık bulunduğu iddiasıyla düzenleyici işlemin tamamının iptali istenebileceği gibi, düzenleyici işlemin belirli bir veya birden çok maddesinin (ya da madde içerisindeki cümle veya ibarelerin) iptalinin istenebilmesi de mümkündür.
Dosyanın incelenmesinden; davacı Türkiye Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Uzman Hekimleri Derneği ile Türkiye Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Derneği tarafından, 04/03/2020 tarih ve 31058 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Tesislerinde Görevli Personele Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmeliğin 4. maddesinin 1. fıkrasının (n), (l) ve (t) bentlerinin ve Yönetmeliğin ekindeki "Ek-2 Hizmet Alanı-Kadro Unvan Katsayıları" başlıklı listenin "Anadal ve Yandal Uzman Tabip ve TUTG Uzman Olanlar - HAKUK" başlıklı bölümü ile Sağlık Bakanı'nın 02/04/2020 tarih ve 49022165-010.99-269 sayılı onayı ile yürürlüğe konulan Tıbbi İşlemler Yönergesinin ekindeki Girişimsel İşlemler Listesinin işlem puanı "0" olarak belirlenen "701.580-701.730", "702.210" ve "702.311" işlem kodlarına ilişkin düzenlemenin, ek ödeme tutarının belirlenmesinde farklı uzmanlık dallarına sahip hekimler ile farklı görevleri yapan sağlık personeli ve diğer çalışanların birlikte ürettiği sağlık hizmetini ekipten hekime, bütünlükten tek tek işlemlere indirgediği, hekimler arasında eşitsizliğe, bazı uzmanlık alanları yönünden bireysel değerlendirme yerine unvan ve görevi esas alan, çalışma barışını bozan adaletsiz bir uygulama yöntemini öngördüğü; fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimleri yönünden belirlenen hizmet alanı kadro unvan katsayısının diğer birçok uzmanlık alanından daha düşük belirlendiği, hizmet verimlilik katsayısının yönerge ile düzenlenemeyeceği ve bu katsayıya esas alınan maliyet kontrolü ile hasta memnuniyeti ölçütünün, performans sistemindeki hata ve noksanlıkları gidermeyi amaçlayan kamu yararına ve hizmet gereklerine aykırı bir başka hatalı düzenleme ile giderilmek istenildiği, ayrıca Tıbbi İşlemler Yönergesiyle de işlem kodları belirtilen fizik tedavi ve rehabilitasyona ilişkin tıbbi işlemlerin ve özellikli tıbbi işlemlerin karşılıklarının sıfır (0) puan olarak değerlendirilmek suretiyle hizmete katkı unsurunun ortadan kaldırıldığı ileri sürülerek, iptallerine karar verilmesinin istenildiği; öte yandan, iptali istenilen Yönetmeliğin ekindeki "Ek-2 Hizmet Alanı-Kadro Unvan Katsayıları" başlıklı listenin "Anadal ve Yandal Uzman Tabip ve TUTG Uzman Olanlar - HAKUK" başlıklı bölümünde fiziksel tıp ve rehabilitasyon dışında ayrıca 83 adet anadal ve yandal uzman tabip ve tıpta uzmanlık tüzüğüne göre uzman olanlar ile eğitim görevlisi, uzman tabip kadrosuna atanan doçent ve profesör, başasistan ve doktor öğretim üyesi, tıpta uzmanlık mevzuatına göre anadal asistanları ile yandal asistanlarının yanı sıra temel tıp bilimleri asistanları için her biri yönünden ayrı ayrı belirlenmiş olan hizmet alanı kadro unvan katsayı düzenlemelerinin yer aldığı; davacı Derneklerin ise tüzükleri gereği yalnızca fiziksel tıp ve rehabilitasyon uzman hekimleri ile fiziksel tıp ve rehabilitasyon çalışanlarının müşterek mesleki menfaatlerinin korunması amacıyla kurulduğu dikkate alındığında, dilekçelerinden davacı Dernekler tarafından anılan düzenlemelere ilişkin olarak meşru, kişisel ve güncel bir "menfaat" ilgisinin (sübjektif ehliyetin) kurulamadığı anlaşılmaktadır.
Bu durumda, Sağlık Bakanlığına Bağlı Sağlık Tesislerinde Görevli Personele Ek Ödeme Yapılmasına Dair Yönetmeliğin iptali istenilen "Ek-2 Hizmet Alanı-Kadro Unvan Katsayıları" başlıklı listenin, "Anadal ve Yandal Uzman Tabip ve TUTG Uzman Olanlar - HAKUK" başlıklı bölümde yer alan anadal ve yandal uzman tabip ve tıpta uzmanlık tüzüğüne göre uzman olanlar ile eğitim görevlisi, uzman tabip kadrosuna atanan doçent ve profesör, başasistan ve doktor öğretim üyesi, tıpta uzmanlık mevzuatına göre anadal asistanları ile yandal asistanlar ve temel tıp bilimleri asistanları için belirlenen katsayı düzenlemelerine ayrı ayrı ve açıkça her birine yer verilerek yazılmak ve menfaat ilgisi kurulmak suretiyle istemin ortaya konulması, hukuka aykırılık sebeplerinin de belirtilmesi hususları dikkate alınarak dava dilekçesinin yeniden düzenlenmesi gerekmektedir.
Dava, yukarıda anılan hususlara açıklık getiren bir dilekçe ile açılmadığından, dava dilekçesinin 2577 sayılı Kanun'un yukarıda anılan 3. maddesine uygun şekilde düzenlenmediği sonucuna ulaşılmıştır.

KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı Kanun'un 3. maddesi hükmüne uygun bulunmayan DAVA DİLEKÇESİNİN, aynı Kanun'un 15. maddesinin 1/d bendi uyarınca, kararın tebliğ tarihini izleyen günden itibaren 30 (otuz) gün içinde belirtilen noksanlar tamamlanarak yeniden dava açmakta serbest olmak üzere REDDİNE;
2. Dilekçenin yenilenmemesi halinde, aşağıda dökümü yapılan … TL yargılama giderinin davacılar üzerinde bırakılmasına ve kullanılmayan … TL yürütmenin durdurulması harcının davacılara iadesine,
3. Posta gideri avansından artan tutarın kararın kesinleşmesinden sonra istemi halinde davacılara iadesine,
4. Yeniden dava açılması halinde harç alınmamasına,
5. Yeniden verilecek dilekçede aynı yanlışlıklar yapıldığı takdirde sözü edilen Kanun'un 15. maddesinin 5. fıkrası gereğince davanın reddedileceği hususunun tebliğine, 18/01/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.



Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


Avukat Web Sitesi