
Esas No: 2020/2718
Karar No: 2021/17
Karar Tarihi: 13.01.2021
Danıştay İdare Dava Daireleri Kurulu 2020/2718 Esas 2021/17 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
İDARİ DAVA DAİRELERİ KURULU
Esas No : 2020/2718
Karar No : 2021/17
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : … Akaryakıt A.Ş.
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVALI) : …Kurumu
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : Danıştay Onüçüncü Dairesinin 12/02/2020 tarih ve E:2018/2160, K:2020/437 sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: 25/01/2017 tarih ve 29959 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği'nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile değişiklik yapılan Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği'nin 58. maddesinin 1. fıkrasında yer alan "ihale ilanı ve dokümanında belirtilmek kaydıyla" ibaresinin, aynı fıkranın (b) bendi ile 2. ve 3. fıkralarının iptaline karar verilmesi istenilmiştir.
Daire kararının özeti: Danıştay Onüçüncü Dairesinin 12/02/2020 tarih ve E:2018/2160, K:2020/437 sayılı kararıyla;
22/08/2009 tarih ve 27327 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Kamu İhale Genel Tebliği'nin 54 ilâ 62. maddeleri arasında "mal alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin tespiti, sorgulanması ve açıklanmasına ilişkin herhangi bir düzenleme yapılmamasına yönelik eksik düzenlemenin" iptali istemiyle açılan davada Dairelerinin 14/03/2016 tarih ve E:2015/6523 sayılı kararıyla yürütmenin durdurulması isteminin reddine karar verildiği;
Anılan karara karşı yapılan itirazın Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 23/05/2016 tarih ve Yd İtiraz No: 2016/219 sayılı kararıyla kabul edilerek Dairelerinin anılan kararının kaldırılmasına ve dava konusu düzenlemelerin yürütmesinin durdurulmasına karar verildiği;
Davalı idare tarafından Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun yürütmenin durdurulmasına ilişkin bahse konu kararının gereğinin yerine getirilmesi için 25/01/2017 tarih ve 29959 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği'nde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik ile Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği'nin 58. maddesindeki bazı değişiklikler de dâhil olmak üzere çeşitli mevzuat düzenlemeleri yapıldığı;
Öte yandan, Ankara Büyükşehir Belediyesi Makina İkmal Bakım ve Onarım Dairesi Başkanlığınca 10/04/2018 tarihinde gerçekleştirilen "1 Kalem Motorin Alım İşi"ne ait ihale uhdesinde kalan davacı tarafından, ihale kapsamında verdiği teklifin ürün temininin çok altında kaldığı, hataen düşük fiyat verildiği, 4734 sayılı Kanun'un 38. maddesi kapsamında aşırı düşük teklif açıklaması yönünde düzeltici işlem belirlenmesi veya ihalenin iptaline karar verilmesi istemiyle yapılan itirazen şikâyet başvurusunun 09/05/2018 tarih ve 2018/UM.IV-917 sayılı Kamu İhale Kurulu kararıyla ehliyet yönünden reddedildiği;
Bunun üzerine davacı tarafından anılan Kurul kararının iptali istemiyle ... İdare Mahkemesinin E:… esas sayısında açılan davada, dava konusu işlemin iptaline karar verilmesinin akabinde Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği'nin 58. maddesinin birinci fıkrasında yer alan "ihale ilanı ve dokümanında belirtilmek kaydıyla" ibaresinin, aynı fıkranın (b) bendinin, ikinci ve üçüncü fıkralarının iptali istemiyle de bakılan davanın açıldığı;
Davanın düzenleyici işlemin uygulanması üzerine açıldığı, uygulama işleminin 09/05/2018 tarih ve 2018/UM.IV-917 sayılı Kurul kararı olduğu ve 13/06/2018 tarihinde Danıştay Genel Yazı İşleri Müdürlüğü evrak kaydına giren dilekçe ile açılan davanın süresinde olduğu anlaşıldığından, davalı idarenin usule yönelik bu itirazlarının geçerli görülmediği;
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun 38. ve 53. maddeleri, Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği'nin "Aşırı düşük teklifler" başlıklı 58. maddesine yer verilerek;
Anayasa Mahkemesinin 08/12/2015 tarih ve E:2014/87, K:2015/112 sayılı kararıyla, 4734 sayılı Kanun’un 38. maddesinin üçüncü fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “… açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesine …” ve “… açıklama istenilmeksizin reddedilmesine ilişkin…” ibarelerinin iptali istemiyle yapılan başvurunun reddedildiği;
"Aşırı düşük teklif"in, ihaleyi gerçekleştiren idarenin hesapladığı yaklaşık maliyet ve/veya diğer tekliflere göre aşırı düşük olan ve işin sözleşme hükümlerine uygun bir şekilde gerçekleştirilmesi bakımından risk taşıyan teklifleri ifade ettiği ve aşırı düşük teklif sorgulamasının amacının teklif edilen fiyatla ihale konusu işin gerçekleştirilip gerçekleştirilemeyeceğinin belgelendirme suretiyle ortaya konulması olduğu;
4734 sayılı Kanun'un 38. maddesinin üçüncü fıkrası ile Kuruma aşırı düşük tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi amacıyla ihale konusu işin türü, niteliği ve yaklaşık maliyeti ile ihale edilme usulüne göre; sınır değerler ve sorgulama kriterleri belirleme, ihalenin açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesine yönelik düzenlemeler yapma, yaklaşık maliyeti anılan Kanun'un 8. maddesinde öngörülen eşik değerlerin yarısına kadar olan hizmet alımları ile yapım işlerinde sınır değerin altında olan tekliflerin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin reddedilmesine ilişkin düzenlemeler yapma hususlarında yetki verildiği;
Dava konusu Yönetmelik değişikliği ile mal alımı ihalelerinde aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirme işlemlerine ilişkin olarak, ihale ilanı ve dokümanında belirtilmek kaydıyla, ihaleyi gerçekleştiren idarelere iki seçenek sunulduğu, bunlardan birincisinin aşırı düşük teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenler ile ilgili ayrıntıların yazılı olarak istenmesi; diğerinin ise, ihalenin aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirme işlemleri yapılmaksızın sonuçlandırılması olduğu, yaklaşık maliyeti 4734 sayılı Kanun'un 8. maddesinde öngörülen eşik değerin dört katına eşit veya bu değerin altındaki ihalelerde, ihalenin aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirilmesi yapılmaksızın sonuçlandırılmasının, yaklaşık maliyeti 4734 sayılı Kanun'un 8. maddesinde öngörülen eşik değerin dört katının üzerinde olan ihalelerde ise bu iki seçenekten birinin kullanılmasının zorunlu olduğu yönünde düzenleme yapıldığı;
Mal alımı ihalelerinde aşırı düşük teklife ilişkin olarak ortaya çıkan riskin diğer ihale türlerine göre daha az olduğu; zira bu ihalelerde idarelerce, numune, katalog, fotoğraf veya teknik şartnamesine uygun olarak piyasada hazır hâlde bulunan ya da özel imalat sürecine konu bir malın belli bir bedel karşılığında tesliminin söz konusu olduğu;
Öte yandan, ihale komisyonunun alımını yapacağı malın kendisini ya da özelliklerinin yer aldığı katalog bilgilerini görmek suretiyle alımı gerçekleştirdiği, muayene ve kabul aşamalarında da anılan malı gördüğü; bu doğrultuda mal alımı ihalelerinin aşırı düşük tespit ve değerlendirme işlemleri yapılmaksızın sonuçlandırılmasındaki riskin diğer ihale türlerine göre daha düşük oranda kaldığı;
Nitekim 4734 sayılı Kanun'un 38. maddesinin üçüncü fıkrası gerekçesinde de aşırı düşük tekliflerin doğrudan reddedilebilmesi suretiyle, nispeten küçük işlerin ihalelerinin daha hızlı bir şekilde sonuçlandırılması ve büyük işlere göre mali yönden nispeten daha güçsüz isteklilerin iştirak ettiği bu ihaleler sonucunda aşırı düşük tekliflerden kaynaklanan tasfiye riskinin azaltılmasının hedeflendiğinin belirtildiği; Anayasa Mahkemesinin yukarıda aktarılan kararıyla da, anılan maddenin üçüncü fıkrasının birinci cümlesinde yer alan “… açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesine …” ve “… açıklama istenilmeksizin reddedilmesine ilişkin…” ibarelerinin iptali istemiyle yapılan başvurunun reddedildiği;
Bununla birlikte, davacı tarafından dava konusu düzenlemelerin Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 23/05/2016 tarih ve E:2016/219 sayılı yürütmenin durdurulması kararında aşırı düşük teklif sorgulaması yapılması gerekliliğinin belirtildiği, ancak davalı idarenin anılan kararı yanlış şekilde yorumlayarak dava konusu düzenlemeyi yaptığı ileri sürülmüş ise de, anılan karara konu işlemin "Kamu İhale Genel Tebliği'nin 54 ilâ 62. maddeleri arasında mal alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin tespiti, sorgulanması ve açıklanmasına ilişkin herhangi bir düzenleme yapılmamasına ilişkin" işlem olduğu, yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararın gerekçesinde ise, 4734 sayılı Kanun ve Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği'nde düzenlemeler yapılarak mal alımı ihalelerinde de aşırı düşük teklif sorgulamasına yer verildiği, anılan Kanun ve Yönetmelik'in daha etkin işlerliği amacıyla yürürlüğe konulan Kamu İhale Genel Tebliği'nin mal alımı ihalelerine ilişkin dava konusu bölümünde aşırı düşük teklif sorgulaması yapılmasına ilişkin herhangi bir düzenleme yapılmamasında hukuka uygunluk bulunmadığının belirtildiği, davacının iddiasının aksine söz konusu kararda aşırı düşük teklif sorgulaması yapılmasının gerekli olduğu yönünde bir belirleme yapılmadığı;
Bu itibarla, davalı idare tarafından 4734 sayılı Kanun'un 38. maddesinin üçüncü fıkrası ile aşırı düşük tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi amacıyla sınır değerler ve sorgulama kriterleri belirleme, ihalenin açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesi ve benzeri konularda düzenleme yapma yetkisine uygun olarak kendisine verilen görev ve yetki çerçevesinde yapılan dava konusu düzenlemelerde hukuka aykırılık bulunmadığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Davacı tarafından; Daire kararının gerekçesinde yer alan Anayasa Mahkemesi kararının, 4734 sayılı Kanun'un 38. maddesinin üçüncü fıkrasının birinci cümlesinde yer alan "... açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesine..." ve "... açıklama istenilmeksizin reddedilmesine ilişkin..." ibarelerinin iptali istemiyle yapılan başvuruya ilişkin olduğu, Anayasa Mahkemesinin, anılan Kanun'un lafzında yer alan söz konusu ibarelerin Anayasa'ya aykırı olmadığını belirttiği, ancak huzurdaki davanın, söz konusu Kanun maddesine dayanılarak çıkartılan Yönetmeliğin kanunun lafzına uygun olup olmadığıyla ilgili olduğu; Kanun ile diğer tekliflere ve veya yaklaşık maliyete göre aşırı düşük olduğu tespit edilen tekliflerin doğrudan doğruya geçerli teklif kabul edilmek suretiyle değerlendirmeye alınması veya bu konuda düzenleme yapılması konusunda bir yetki öngörülmediği, Kurumun düzenleme yapma yetkisini kanuna aykırı olarak kullandığı ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Davalı idare tarafından, Danıştay Onüçüncü Dairesince verilen kararın usul ve hukuka uygun bulunduğu ve temyiz dilekçesinde öne sürülen nedenlerin, kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte olmadığı belirtilerek temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …'IN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile Daire kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunca, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY :
Ankara Büyükşehir Belediyesi Makina İkmal Bakım ve Onarım Dairesi Başkanlığınca 10/04/2018 tarihinde gerçekleştirilen "1 Kalem Motorin Alım İşi"ne ait ihale üzerinde kalan davacı şirket tarafından, ihale kapsamında verdiği teklifin ürün temininin çok altında kaldığı, hataen düşük fiyat verildiği, 4734 sayılı Kanun'un 38. maddesi kapsamında aşırı düşük teklif açıklaması yönünde düzeltici işlem belirlenmesi veya ihalenin iptaline karar verilmesi istemiyle yapılan itirazen şikâyet başvurusu 09/05/2018 tarih ve 2018/UM.IV-917 sayılı Kamu İhale Kurulu kararıyla ehliyet yönünden reddedilmiştir.
Bunun üzerine davacı tarafından, anılan Kurul kararının iptaline karar verilmesi istemiyle ... İdare Mahkemesinin E:… esas sayısında açılan davada, dava konusu işlemin iptaline karar verilmesinin akabinde Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği'nin 58. maddesinin 1. fıkrasında yer alan "ihale ilanı ve dokümanında belirtilmek kaydıyla" ibaresinin, aynı fıkranın (b) bendinin, 2. ve 3. fıkralarının iptaline karar verilmesi istemiyle temyizen incelenen dava açılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT :
4734 sayılı Kamu İhale Kanunu'nun "Aşırı düşük teklifler" başlıklı 38. maddesinde;
"İhale komisyonu verilen teklifleri (…) değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.
İhale komisyonu;
a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,
b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,
c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,
gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.
Kurum, ihale konusu işin türü, niteliği ve yaklaşık maliyeti ile ihale edilme usulüne göre aşırı düşük tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi amacıyla sınır değerler ve sorgulama kriterleri belirlemeye, ihalenin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesine, ayrıca yaklaşık maliyeti 8 inci maddede öngörülen eşik değerlerin yarısına kadar olan hizmet alımları ile yapım işleri ihalelerinde sınır değerin altında olan tekliflerin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin reddedilmesine ilişkin düzenlemeler yapmaya yetkilidir. İhale komisyonu bu maddenin uygulanmasında Kurum tarafından yapılan düzenlemeleri esas alır." hükümleri yer almaktadır.
Anılan maddeye üçüncü fıkrayı ekleyen 5812 sayılı Kanun'un 12. maddesinin gerekçesinde, "...Kamu alımları istatistiklerine göre yaklaşık maliyeti eşik değerin yarısının üzerinde olan yapım işi ihalelerinin sayısı toplam ihale sayısının %3-4’ü aralığında olsa da, bu ihaleler parasal büyüklük bakımından toplam ihaleler içinde %65-70 aralığında bir yer tutmaktadır. Şikayetlerin çoğu ise yaklaşık maliyeti eşik değerin yarısının altındaki ihalelere yönelik olmaktadır.
Benzer şekilde, hizmet alımı ihalelerinde de teklif edilen fiyatların ticari veriler ve hayatın olağan akışı ile uygunluğu konusunda tereddütlerin oluştuğu ve anılan sorunun giderilmesi için gerekli düzenlemelerin yapılması zorunluluğunun ortaya çıktığı görülmektedir.
Bu itibarla (c) bendi ile AB müktesebatına uyumun korunması hususu da dikkate alınarak, yaklaşık maliyeti eşik değerin yarısına kadar olan hizmet ve yapım işleri ihalelerinde aşırı düşük teklif sorgulaması yapılması zorunluluğu kaldırılarak aşırı düşük tekliflerin doğrudan reddedilebilmesi suretiyle, nispeten küçük işlerin ihalelerinin daha hızlı bir şekilde sonuçlandırılması ve büyük işlere göre mali yönden nispeten daha güçsüz isteklilerin iştirak ettiği bu ihaleler sonucunda aşırı düşük tekliflerden kaynaklanan tasfiye riskinin azaltılması hedeflenmektedir.
İhalenin konusu ve usulü dikkate alınarak, aşırı düşük teklif sorgulaması yapılmaksızın en düşük teklif sahibi istekli üzerine ihalenin bırakılması konusunda Kurum tarafından düzenleme yapılması amaçlanmaktadır." ifadeleri yer almaktadır.
Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği'nin "Aşırı düşük teklifler" başlıklı 58. maddesinde;
"(1) Aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirme işlemlerine ilişkin olarak, ihale ilanı ve dokümanında belirtilmek kaydıyla, ikinci ve üçüncü fıkralardaki koşullar çerçevesinde aşağıdaki seçeneklerden bir tanesi kullanılır.
a) Verilen tekliflerden diğer tekliflere veya yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanların, ihale komisyonu tarafından tespit edilmesi halinde, bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenler ile ilgili ayrıntılar yazılı olarak istenir. İhale komisyonu tarafından;
1) İmalat sürecinin ekonomik olması,
2) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temininde kullanacağı avantajlı koşullar,
3) Teklif edilen malın özgünlüğü,
gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamalar dikkate alınarak, aşırı düşük teklifler değerlendirilir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.
b) İhale, aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirme işlemleri yapılmaksızın sonuçlandırılır.
(2) Yaklaşık maliyeti 4734 sayılı Kanunun 8 inci maddesinde öngörülen eşik değerin dört katına eşit veya bu değerin altındaki ihalelerde, birinci fıkranın (b) bendinin kullanılması zorunludur.
(3) Yaklaşık maliyeti Kanunun 8 inci maddesinde öngörülen eşik değerin dört katının üzerinde olan ihalelerde birinci fıkranın (a) ve (b) bendindeki seçeneklerden birinin kullanılması zorunludur." kuralına yer verilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
"İlgili Mevzuat" kısmında metnine yer verilen 4734 sayılı Kanun'un 38. maddesinin birinci ve ikinci fıkralarından; öncelikle diğer tekliflere veya yaklaşık maliyete göre aşırı düşük olan tekliflerin tespit edileceği, bahse konu tekliflerin reddedilmesi esas olmakla birlikte, reddedilmeden önce aşırı düşük teklif sahiplerinden açıklama istenileceği, istenilen hususlarda yapılan açıklamaların yeterli görülmesi halinde teklifin geçerli teklif olarak değerlendirmeye alınacağı, yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunulmayan tekliflerin ise reddedileceği anlaşılmaktadır.
Söz konusu maddeye 5812 sayılı Kanun'un 12. maddesiyle eklenen üçüncü fıkrada ise; belirlenen kriter ve sınırlar içerisinde ihalenin maddede öngörülen aşırı düşük teklif sahiplerinden açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesi ve tekliflerin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin reddedilmesine ilişkin düzenlemeler yapma konusunda Kuruma yetki verildiği, bununla birlikte aşırı düşük tekliflerin tespit edilmemesi veya diğer tekliflere veya yaklaşık maliyete göre aşırı düşük olduğu tespit edilen tekliflerin doğrudan doğruya geçerli teklif olarak kabul edilmek suretiyle değerlendirmeye alınması ya da bu konuda düzenleme yapılması konusunda bir yetki verilmediği görülmektedir.
Nitekim Kanun'un 38. maddesinin üçüncü fıkrasının (bu fıkranın sözü edilen maddeye eklenmesine dair 5812 sayılı Kanun'un 12. maddesinin) gerekçesinde; yaklaşık maliyeti eşik değerin yarısına kadar olan hizmet ve yapım işleri ihalelerinde aşırı düşük teklif sorgulaması yapılması zorunluluğu kaldırılarak aşırı düşük tekliflerin doğrudan reddedilebilmesi suretiyle nispeten küçük işlerin ihalelerinin daha hızlı bir şekilde sonuçlandırılması ve büyük işlere göre mali yönden nispeten daha güçsüz isteklilerin iştirak ettiği bu ihlaleler sonucunda işin sonradan aşırı düşük tekliflerden kaynaklanan tasfiye riskinin azaltılmasının hedeflendiğinin belirtildiği, böylece yasal düzenlemeyle aşırı düşük tekliflerin tamamının doğrudan geçerli bir teklif gibi kabul edilerek değerlendirmeye alınmasının değil, tam aksine bazı ihalelerde aşırı düşük tekliflerin açıklama istenilmeksizin doğrudan reddedilerek ihalede değerlendirmeye alınmamasının amaçlandığı görülmektedir. Bu itibarla gerekçenin son paragrafındaki ifadenin de; bazı ihalelerde aşırı düşük tekliflerin açıklama istenilmeksizin ve sorgulama yapılmaksızın reddedilmesinden sonra en düşük teklif sahibi üzerinde ihalenin bırakılması konusunda düzenleme yapılmasının amaçlandığı şeklinde anlaşılması gerekmektedir.
Diğer yandan, temyize konu edilen Daire kararında yer alan, mal alımı ihalelerinin aşırı düşük teklif ve değerlendirme işlemleri yapılmaksızın sonuçlandırılmasındaki riskin diğer ihale türlerine göre daha düşük kaldığı yönündeki değerlendirmeye ilişkin olarak, mal ve hizmet alımları ile yapım işleri ihalelerine yönelik böyle bir değerlendirmenin kanuni dayanağı bulunmadığı gibi 4734 sayılı Kanun'un "Aşırı düşük teklifler" başlıklı 38. maddesinde de bu yönde bir ayrıma yer verilmemekte ve söz konusu maddenin mal ve hizmet alımları ile yapım işleri ihalelerini kapsadığı konusunda şüphe bulunmamaktadır.
Bu itibarla; aşırı düşük tekliflerin tespit edilmemesi ve tespit edildiği durumda da geçerli teklif olarak kabul edilip doğrudan doğruya değerlendirmeye alınmasına neden olacak nitelikte düzenleme öngörmesi nedeniyle Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği'nin dava konusu 58. maddesinin 1. fıkrasında yer alan "ihale ilanı ve dokümanında belirtilmek kaydıyla" ifadesi, aynı fıkranın (b) bendi ile anılan maddenin 2. ve 3. fıkralarında üst hukuk normu olan 4734 sayılı Kanun'a ve hukuka uygunluk bulunmadığı sonucuna varıldığından, davanın reddi yolundaki Daire kararında hukuki isabet görülmemiştir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin kabulüne;
2. Davanın yukarıda özetlenen gerekçeyle reddine ilişkin Danıştay Onüçüncü Dairesinin temyize konu 12/02/2020 tarih ve E:2018/2160, K:2020/437 sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Daireye gönderilmesine,
4. 13/01/2021 tarihinde, oyçokluğu ile kesin olarak karar verildi.
KARŞI OY
X- Temyiz edilen kararla ilgili dosyanın incelenmesinden; Danıştay Onüçüncü Dairesince verilen kararın usul ve hukuka uygun olduğu, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenlerinin kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte olmadığı anlaşıldığından, temyiz isteminin reddi ile temyize konu kararın onanması gerektiği oyuyla, karara katılmıyoruz.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.