
Esas No: 2017/1390
Karar No: 2021/37
Karar Tarihi: 06.01.2021
Danıştay 2. Daire 2017/1390 Esas 2021/37 Karar Sayılı İlamı
T.C.
D A N I Ş T A Y
İKİNCİ DAİRE
Esas No : 2017/1390
Karar No : 2021/37
DAVACI : … (…Sendikası)
VEKİLİ : Av. …
DAVALI : … Anonim Şirketi
VEKİLLERİ : Av. …, Av. …
DAVANIN KONUSU : 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’ye tabi olarak görev yapan personelin, veznedar pozisyonuna atanma taleplerinin, idari hizmet sözleşmeli statüye geçme talebinde bulunmaları halinde değerlendirmeye alınacağı yolunda tesis edilen … günlü, …sayılı işlemin iptali istenilmektedir.
DAVACININ İDDİALARI :
Davacı Sendika tarafından ;
Dava konusu işlem ile 399 sayılı KHK’ya tabi çalışanların, veznedar pozisyonuna atanmak için idari hizmet sözleşmeli personel olarak çalışmaya zorlandığı ve idari hizmet sözleşmesine geçmek istemeyen personel açısından görevde yükselme ve unvan değişikliğinin önüne geçildiği,
Posta Hizmetleri Kanunu tasarı halinde iken Geçici 6. maddesinin 2. fıkrasında, “Mevcut personelin görevde yükselme suretiyle yapacağı unvan değişiklikleri, bu kanunun 27. maddesinde belirtilen sözleşmeli statüye geçirilmek suretiyle yapılır.” hükmünün yer aldığı, ancak Alt Komisyondaki görüşmeler sırasında tasarıdan çıkarılan ve yasalaşmayan bu düzenlemenin idare tarafından bir idari işlemle uygulanmaya çalışıldığı,
Dava konusu işlemin, temel haklardan olan sözleşme hürriyetini yok saydığı, idari hizmet sözleşmesine geçmek istemeyen personelin yükselmesinin önüne geçilerek eşitlik ilkesinin, ihlal edildiği ileri sürülmektedir.
DAVALININ SAVUNMASI :
Davalı idare tarafından ;
Personel ihtiyacının temininde 399 sayılı KHK’ya tabi personel yerine A.Ş. statüsünün kazanıldığı 2013 yılından itibaren idari hizmet sözleşmeli personel istihdamı yoluna gidildiği, görevde yükselme ve unvan değişikliği suretiyle yapılan atamalarda da idari hizmet sözleşmeli personel statüsüne geçişin esas alındığı,
Mevcut bulunan, 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve 399 sayılı KHK’ya tabi personelin boş kadro ve pozisyonlarının iptal edildiği ve kadro/pozisyonlar boşaldıkça da iptal edilmeye devam edileceği,
Dava konusu işlemde bahsi geçen 399 sayılı KHK eki II sayılı cetvele tabi boş veznedar pozisyonlarının iptal edilme safhasında olduğu, ilgililerin atanabileceği boş veznedar pozisyonu bulunmadığı savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : …
DÜŞÜNCESİ : 399 sayılı KHK’ya tabi olarak görev yapan personelin, veznedar pozisyonuna atanma taleplerinin idari hizmet sözleşmeli statüye geçme talebinde bulunmaları halinde değerlendirmeye alınacağı yönündeki 22/12/2016 günlü, 19665 sayılı işlemin iptali istemi yönünden davanın reddine karar verilmesi gerektiği düşünülmektedir.
DANIŞTAY SAVCISI : …
DÜŞÜNCESİ : Dava, davalı idare bünyesinde 399 sayılı KHK'ya tabi görev yapan personelin veznedar pozisyonuna atanma taleplerinin, idari hizmet sözleşmeli statüye geçme isteminde bulunmaları halinde değerlendirmeye alınacağına yönelik tesis edilen … tarih ve … sayılı işlemin iptali istemiyle açılmıştır.
23/05/2013 günlü, 28655 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren ve dava konusu işlemin tesis olunduğu tarihte yürürlükte olan 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanunu’nun 1. maddesinde, kanunun amacı; ülke genelinde posta hizmetlerinin kaliteli, sürekli, tüm kullanıcılar için karşılanabilir bir ücretle, etkin, rekabete dayalı esaslar çerçevesinde sunulmasını sağlamak üzere posta sektörünün serbestleştirilerek mali açıdan güçlü, istikrarlı ve şeffaflığı sağlanmış bir sektör oluşturulması ve bu sektörde düzenleme ve denetimin gerçekleştirilmesi ile Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketinin kuruluşu, yapılanması, faaliyet konuları ve hizmetlerinin yürütülmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemek olduğu belirtilmiş; 21. maddesi ile, kuruluş ve tescile ilişkin hükümleri hariç olmak üzere 6102 sayılı Kanun ve özel hukuk hükümlerine tabi Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi unvanı altında bir anonim şirket kurulmuştur.
6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanunu'nun 27. maddesinde, PTT personeli, 657 sayılı Kanun ve diğer kanunların sözleşmeli personel hakkındaki hükümlerine tabi olmaksızın idari hizmet sözleşmesi ile istihdam edilir... sözleşmeli personelin; işe alma, unvan, sayı, atama, görevlendirme, eğitim, terfi, görevde yükselme, disiplin, izin, görevden alma, sözleşmenin yenilenip yenilenmemesi veya sona erdirilmesine ilişkin hususlar Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe konulan yönetmelikle düzenlenir hükmünü taşırken, Geçici 5. maddesinde, "Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte mülga T.C. Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğünde çalışan; a) 657 sayılı Kanuna tabi memurların, b) 22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvele tabi kadrolu personelin, c) 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (II) sayılı cetvele tabi sözleşmeli personelin, ç) İş sözleşmesi ile görev yapan işçilerin, mevcut statüleri ile PTT’de istihdamlarına devam olunur.", Geçici 6. maddesinde ise, Mülga T.C. Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğünde 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendine tabi olarak çalışan ve mevcut statülerinde PTT’de istihdamına devam olunan personel ile işçi statüsünde istihdam edilen personelden isteyenlerin Yönetim Kurulunca belirlenen esaslar çerçevesinde bu Kanunda tanımlanan sözleşmeli personel statüsüne geçirilebileceği, geçmek istemeyenler ile geçmesi uygun görülmeyenlerin tabi olduğu mevzuatına göre istihdamına devam olunacağı öngörülmüştür.
Kanunla PTT'nin yeniden yapılandırılması kapsamında personelinin Kanun'un 27. maddesi uyarınca idari sözleşme ile sözleşmeli personel olarak istihdam edilmesi öngörülmüş; Geçici 5. maddede ise mevcut personelin mevcut statüleriyle istihdam edilmesine devam olunacağı ifade edilmiştir.
Davalı idare savunmasında, Anonim Şirket statüsünün kazanıldığı 2013 yılından itibaren idari hizmet sözleşmeli personel istihdamı yoluna gidildiği, görevde yükselme ve unvan değişikliği suretiyle yapılan atamalarda da idari sözleşmeli personel statüsüne geçişin esas alındığı, Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketinin de mevcut bulunan 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa tabi ve 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tabi personelin boş bulunan kadro ve pozisyonların iptal edildiği, mevcut kadro ve pozisyonların ise boşaldıkça iptal edileceği yolunda açıklamada bulunulmuştur.
6475 sayılı Kanun'un yürürlüğe girmesiyle birlikte, rekabete açık hale gelen ve bu doğrultuda hizmet vermeyi amaçlayan şirketin, hizmetin en verimli şekilde sunulabilmesini sağlamak amacıyla idari hizmet sözleşmeli personel istihdamını benimsediği ve mevcut statüleri ile anılan şirkette çalışmaya devam edeceklerin dışında idari hizmet sözleşmesi statüsü dışında başka bir statüde personel istihdam etmeyeceği görülmekte olup; şirket bünyesinde mevcut statüleri ile çalışmaya devam eden 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin eki (II) sayılı cetvele tabi olan personelin mevcut pozisyonundan veznedar pozisyonuna atanmak için idari hizmet sözleşmeli personel statüsüne geçişi öngören dava konusu düzenlemede üst hukuk normlarına ve hizmet gereklerine aykırılık görülmemiştir.
Açıklanan nedenlerle, davanın reddi gerekeceği düşünülmüştür.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay İkinci Dairesince; Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE :
MADDİ OLAY:
Davacı Sendika tarafından; görevde yükselme ve unvan değişikliği suretiyle yapılacak atamalarda idari hizmet sözleşmeli boş pozisyonlara atama yapılması yönünde prensip kararı alınması nedeniyle, 399 sayılı KHK’ya tabi memur pozisyonunda görev yapan personelin veznedar pozisyonuna atanma taleplerinde, ilgililerden veznedar pozisyonuna atanma talebi ile birlikte idari hizmet sözleşmeli statüye geçişlerine ilişkin taleplerinin İnsan Kaynakları ile Muhasebe ve Finansman Daire Başkanlıklarına dağıtımlı olarak gönderilmesi halinde değerlendirmeye alınacağı yolunda davalı idarece tesis edilen işlemin iptali istemiyle bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmaktadır.
İLGİLİ MEVZUAT :
23/05/2013 günlü, 28655 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanunu'nun -dava konusu işlem tarihi itibarıyla-
"Amaç" başlıklı 1. maddesinde; "Bu Kanunun amacı; ülke genelinde posta hizmetlerinin kaliteli, sürekli, tüm kullanıcılar için karşılanabilir bir ücretle, etkin, rekabete dayalı esaslar çerçevesinde sunulmasını sağlamak üzere posta sektörünün serbestleştirilerek mali açıdan güçlü, istikrarlı ve şeffaflığı sağlanmış bir sektör oluşturulması ve bu sektörde düzenleme ve denetimin gerçekleştirilmesi ile Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketinin kuruluşu, yapılanması, faaliyet konuları ve hizmetlerinin yürütülmesine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir."
"Kuruluş" başlıklı 21. maddesinde; "(1) Bu Kanun ile kuruluş ve tescile ilişkin hükümleri hariç olmak üzere 6102 sayılı Kanun ve özel hukuk hükümlerine tabi Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi unvanı altında bir anonim şirket kurulmuştur.
(2) PTT’nin sermayesinin tamamı Hazineye aittir. Hazine Müsteşarlığının mülkiyet hakkı ile kâr payı hakkı saklı kalmak üzere ve kamunun pay sahipliğinden kaynaklanan bütün mali hakları Hazine Müsteşarlığında kalmak kaydıyla Hazine Müsteşarlığının PTT’deki pay sahipliğine dayanan oy, yönetim, temsil, denetim gibi hak ve yetkileri Bakanlık tarafından kullanılır. Bu hak ve yetkilerin kullanımına ilişkin her türlü mali ve hukuki sorumluluk Bakanlığa aittir.
(3) PTT, bu Kanun ve 6102 sayılı Kanunun bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerine göre Kalkınma Bakanlığının görüşü ve Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın uygun görüşü alınarak hazırlanan esas sözleşmesinin Genel Kurul tarafından onaylanmasını müteakip yapılacak tescil ve ilan ile faaliyete geçer. Esas sözleşmede yapılacak değişikliklerde Kalkınma Bakanlığının görüşü ve Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın uygun görüşü aranır. 6102 sayılı Kanunun ayni ve nakdî sermayesinin vaz’ına müteallik hükümleri ile 414 üncü madde hükmü PTT hakkında uygulanmaz.
(3) PTT, bu Kanun ve 6102 sayılı Kanunun bu Kanuna aykırı olmayan hükümlerine göre Kalkınma Bakanlığının görüşü ve Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın uygun görüşü alınarak hazırlanan esas sözleşmesinin Genel Kurul tarafından onaylanmasını müteakip yapılacak tescil ve ilan ile faaliyete geçer. Esas sözleşmede yapılacak değişikliklerde Kalkınma Bakanlığının görüşü ve Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın uygun görüşü aranır. 6102 sayılı Kanunun ayni ve nakdî sermayesinin vaz’ına müteallik hükümleri ile 414 üncü madde hükmü PTT hakkında uygulanmaz.
..."
"Teşkilat" başlıklı 23. maddesinde; "(1) PTT’nin organları şunlardır:
a) Genel Kurul
b) Yönetim Kurulu
c) Genel Müdürlük"
"Yönetim Kurulu" başlıklı 25. maddesinde; "(1) Yönetim Kurulu, Genel Müdür dâhil beş üyeden oluşur. Dört üye Bakanın, bir üye Hazine Müsteşarlığının bağlı olduğu Bakanın teklif ettiği adaylar arasından Genel Kurul tarafından atanır.
...
(3) Yönetim Kurulu karar organı olup, PTT’yi idare, ilzam ve idari ve adli merciler nezdinde temsil eder ve PTT’nin temsil ve idaresinden Genel Kurula karşı sorumludur. Yönetim Kurulu 6102 sayılı Kanun, esas sözleşme ve Genel Kurulca verilen yetkilerin yanı sıra aşağıdaki yetkileri kullanır ve görevleri yerine getirir:
....
h) Faaliyetlerin etkin bir şekilde yürütülebilmesi için gerekli organizasyonu ve çalışma usullerini tespit etmek ve Genel Müdürlükçe hazırlanan yönetmelik ve yönergeleri onaylamak
....
(5) Yönetim Kurulu sınırlarını açıkça belirlemek şartıyla yetkilerinden bir kısmını Genel Müdüre devredebilir. Ancak, yetki devri Yönetim Kurulunun sorumluluğunu kaldırmaz."
"Sözleşmeli personel" başlıklı 27. maddesinde; "(1) PTT personeli, 657 sayılı Kanun ve diğer kanunların sözleşmeli personel hakkındaki hükümlerine tabi olmaksızın idari hizmet sözleşmesi ile istihdam edilir.
(2) Kamu Personel Seçme Sınavına katılanlar arasından seçilecek olan sözleşmeli personelin; işe alma, unvan, sayı, atama, görevlendirme, eğitim, terfi, görevde yükselme, disiplin, izin, görevden alma, sözleşmenin yenilenip yenilenmemesi veya sona erdirilmesine ilişkin hususlar Bakanlar Kurulu kararı ile yürürlüğe konulan yönetmelikle düzenlenir.
Mevcut personel" başlıklı Geçici 5. maddesinde; "(1) Bu Kanunun yürürlüğe girdiği tarihte mülga T.C. Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğünde çalışan;
a) 657 sayılı Kanuna tabi memurların,
b) 22/1/1990 tarihli ve 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvele tabi kadrolu personelin,
c) 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (II) sayılı cetvele tabi sözleşmeli personelin,
ç) İş sözleşmesi ile görev yapan işçilerin,
mevcut statüleri ile PTT’de istihdamlarına devam olunur.
(2) Birinci fıkrada belirtilen personelin; avukatlık vekâlet ücreti dâhil özlük ve mali hakları aynen korunur."
"Personel statüsü değişikliği" başlıklı Geçici 6. maddesinde; "(1) Mülga T.C. Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğünde 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendine tabi olarak çalışan ve mevcut statülerinde PTT’de istihdamına devam olunan personel ile işçi statüsünde istihdam edilen personelden isteyenler Yönetim Kurulunca belirlenen esaslar çerçevesinde bu Kanunda tanımlanan sözleşmeli personel statüsüne geçirilebilir, geçmek istemeyenler ile geçmesi uygun görülmeyenlerin tabi olduğu mevzuatına göre istihdamına devam olunur.
...." hükümlerine,
6475 sayılı Kanunun 27. maddesine dayanılarak hazırlanan ve 04/10/2013 günlü, 28785 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan (Mülga) Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketinde Çalıştırılacak İdari Hizmet Sözleşmeli Personel Hakkında Yönetmelik'in -dava konusu işlem tarihi itibarıyla-
"Amaç ve kapsam" başlıklı 1. maddesinde; "(1) Bu Yönetmeliğin amacı; Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketinde görev yapan idari hizmet sözleşmeli personelin hak, yükümlülük ve sorumlulukları ile işe alma, unvan, pozisyon sayısı, atama, görevlendirme, eğitim, terfi, görevde yükselme, izin, ödüllendirme, disiplin, sözleşmenin yenilenip yenilenmemesi veya sona erdirilmesi ve diğer özlük haklarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir."
"İstihdam şekli" başlıklı 8. maddesinde; "PTT personeli, 14/7/1965 tarihli ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu ve diğer kanunların sözleşmeli personel hakkındaki hükümlerine tabi olmaksızın idari hizmet sözleşmesi ile istihdam edilir."
"İşe alınmada aranacak özel şartlar" başlıklı 10. maddesinde; "(1) PTT’ye alınacak personelde aranacak öğrenim durumu, yabancı dil, deneyim ve fiziksel özellikler gibi hizmetin gerektirdiği özel şartlar Yönetim Kurulu tarafından tespit edilir."
"Personel statüsü değişikliği" başlıklı Geçici 2. maddesinde; "(1) Mülga T.C. Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğünde 5510 sayılı Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendine tabi olarak çalışan ve mevcut statülerinde PTT’de istihdamına devam olunan personel ile işçi statüsünde istihdam edilen personelden isteyenler Yönetim Kurulunca belirlenen esaslar çerçevesinde durumlarına uygun pozisyonlara atanırlar.
..... " hükümlerine,
10/07/2010 günlü, 27637 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan, Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinin
"Amaç" başlıklı 1. maddesinde; "(Değişik:RG-22/2/2014-28921) (1) Bu Yönetmeliğin amacı, liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde, hizmet gerekleri ve personel planlaması esas alınarak Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatında 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki I sayılı cetvelde yer alan memur kadroları ile II sayılı cetvelde yer alan sözleşmeli personel pozisyonlarında istihdam edilen personelin görevde yükselme ve unvan değişikliklerine ilişkin usul ve esasları belirlemektir."
"Kapsam" başlıklı 2. maddesinde; "(1)Bu Yönetmelik, (Değişik ibare:RG-22/2/2014-28921) Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatında memur kadroları ile sözleşmeli personel statüsünde istihdam edilen personelden, bu Yönetmeliğin 5 inci maddesinde belirtilen görevlere görevde yükselme veya unvan değişikliği suretiyle atanacakları kapsar."
"Görev grupları" başlıklı 5. maddesinde;
"(1) Bu Yönetmelik kapsamında görevde yükselme ve unvan değişikliğine tabi kadro/pozisyonlar aşağıda gösterilmiştir.
.....
d) İdari Hizmetler Grubu;
1) Veznedar, Memur,
..... " hükümlerine yer verilmiştir.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME :
Davalı Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi, 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanunu'nun yürürlüğe girmesinden önce Genel Müdürlük statüsünde kamu hizmeti yürütmüş olup, 233 sayılı Kamu İktisadi Teşebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnameye ekli listenin “B – Kamu İktisadi Kuruluşları (KİK)” bölümünde yer almıştır.
Ülke genelinde posta hizmetlerinin kaliteli, sürekli, tüm kullanıcılar için karşılanabilir bir ücretle, etkin, rekabete dayalı esaslar çerçevesinde sunulmasını sağlamak üzere posta sektörünün serbestleştirilerek mali açıdan güçlü, istikrarlı ve şeffaflığı sağlanmış bir sektör oluşturulması ve bu sektörde düzenleme ve denetimin gerçekleştirilmesi amacıyla çıkarılan 6475 sayılı Posta Hizmetleri Kanunu'nun yürürlüğe girmesi ile birlikte 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu ve özel hukuk hükümlerine tabi anonim şirket olarak yeniden yapılandırılan kurumun sermayesinin tamamı Hazine Müsteşarlığına aittir. (05/02/2017 tarihli Resmi Gazete'de yayımlanan B.K.K. ile sermayesi Varlık Fonuna devredilmiştir).
Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketinin kuruluşu, yapılanması, faaliyet konuları ve hizmetlerinin yürütülmesine ilişkin usul ve esasları düzenleyen 6475 sayılı Kanun'da, - dava konusu işlem tarihindeki haliyle - PTT personelinin, 657 sayılı Kanun ve diğer kanunların sözleşmeli personel hakkındaki hükümlerine tabi olmaksızın idari hizmet sözleşmesi ile istihdam edileceği belirtilmiş; sözleşmeli personelin unvan ve sayılarının Genel Kurul kararıyla belirleneceği, personelin işe alınması, atanması, görevlendirilmesi ile eğitim, terfi, görevde yükselme, unvan değişikliği, disiplin, izin, görevden alma, sözleşmenin yenilenip yenilenmemesi veya sona erdirilmesine ilişkin hususların Genel Kurul kararı ile yürürlüğe konulan Yönetmelik ile düzenleneceği ifade edilmiştir.
6475 sayılı Kanun ile yürürlüğe girdiği tarihte mülga T.C. Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğünde çalışan; 657 sayılı Kanun'a tabi memurların, 22/01/1990 günlü, 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (I) sayılı cetvele tabi kadrolu personelin, 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin eki (II) sayılı cetvele tabi sözleşmeli personelin ve iş sözleşmesi ile görev yapan işçilerin mevcut statüleri ile PTT’de istihdamlarına devam olunacağı; anılan personelden isteyenlerin Yönetim Kurulunca belirlenen esaslar çerçevesinde bu Kanunda tanımlanan sözleşmeli personel statüsüne geçirilebileceği, geçmek istemeyenler ile geçmesi uygun görülmeyenlerin tabi olduğu mevzuatına göre istihdamına devam olunacağı düzenlenmiştir.
Görüldüğü üzere, 6475 sayılı Kanun'un yürürlüğe girdiği tarihte mülga T.C. Posta ve Telgraf Teşkilatı Genel Müdürlüğünde çalışan mevcut personelin sözleşmeli personel olarak istihdam edilebilmeleri, yönetim kurulunca belirlenecek esaslar çerçevesinde mümkün hâle getirilmekte; yönetim kurulunca sözleşmeli personel olarak çalıştırılması uygun görülmeyenlerin ise eski statülerinde çalışmalarına olanak tanınmaktadır.
Anılan Kanunla, mevcut personele, eski statüde çalışma ya da yönetim kurulunca yeni statüde istihdam edilme talebinin yerinde görülmesi durumunda, idari hizmet sözleşmeli personel statüsüne geçme imkanı verilmiştir.
399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’ye tabi olarak görev yapan personelin, veznedar pozisyonuna atanma taleplerinin idari hizmet sözleşmeli statüye geçme talebinde bulunmaları halinde değerlendirmeye alınacağı yolunda kurulan … günlü, … sayılı dava konusu işlem, yukarıda anılan mevzuat hükümleri ile birlikte değerlendirildiğinde; Anonim Şirket statüsünde olan ve özel hukuk hükümlerine tabi olarak faaliyet gösteren davalı idarenin, mevzuatın kendine tanıdığı haklar çerçevesinde tesis ettiği işlemle, bünyesinde mevcut pozisyonlarında çalışan personelin esasında pozisyon değişikliğine zorlanmadığı, sadece belli bir pozisyona atanma talepleri halinde bu pozisyonun özellikleri ile şartlarının belirlendiği görülmektedir.
Nitekim; 10/07/2010 günlü, 27637 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan, Posta ve Telgraf Teşkilatı Anonim Şirketi Genel Müdürlüğü Personeli Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Yönetmeliğinin 5. maddesinde; "Görev grupları" başlığı altında idari hizmetler grubunda yer alan veznedar kadrosuna atanabilmek için idari hizmet sözleşmeli personel statüsünde çalışıyor olmaktan başka herhangi bir özel şart da öngörülmemiştir.
Kurumların ilgili mevzuatlarla üstlenmiş oldukları görevlerini zamanında istenilen verimlilikte ve öngörülen hedefler doğrultusunda yerine getirilebilmesinin en temel koşullarından birisi de kendi mevcut organizasyon yapısına uygun olarak belirlenmiş statüleri, kadro yapısıdır.
Posta hizmetlerinin kaliteli, sürekli, tüm kullanıcılar için karşılanabilir bir ücretle, etkin, rekabete dayalı esaslar çerçevesinde sunulmasını sağlamakla görevli davalı şirketin, 6475 sayılı Kanun'un yürürlüğe girmesinden önceki statüsüne göre istihdamına devam olunan personelinden idari hizmet sözleşmeli statüye geçmek isteyenleri, hangi personeli idare hizmet sözleşmeli personel statüsünde istihdam edeceğini belirleme yetkisine sahip olduğu tartışmasızdır ve buna yönelik düzenleme getirmesinde takdir hakkı bulunduğu açıktır.
Bu durumda, dava konusu düzenleyici işlemde, hukuka ve üst hukuk normalarına aykırılık görülmemiştir.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. DAVANIN REDDİNE,
2. Aşağıda dökümü yapılan …-TL yargılama giderinin davacı üzerinde bırakılmasına,
3. Avukatlık Asgari Ücret Tarifesine göre belirlenen …-TL vekalet ücretinin davacıdan alınarak davalı idareye verilmesine,
4. Artan posta ücretinin davacıya iadesine,
5. Bu kararın tebliğ tarihini izleyen 30 (otuz) gün içerisinde Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu'na temyiz yolu açık olmak üzere, 06/01/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.