
Esas No: 2016/1050
Karar No: 2016/1050
Karar Tarihi: 8/2/2018
Anayasa Mahkemesinin bu kararı bireysel başvuru kararı olup kişisel veri içerme ihtimali bulunmaktadır. Her ne kadar yayınlamakta yasal bir sakınca bulunmasa da bunun kişilere zarar verme ihtimali karşısında bu kararı yayınlamıyoruz.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ |
ANAYASA MAHKEMESİ |
|
|
BİRİNCİ BÖLÜM |
|
KARAR |
|
MEHMET KANDEMİR BAŞVURUSU |
(Başvuru Numarası: 2016/1050) |
|
Karar Tarihi: 8/2/2018 |
|
BİRİNCİ BÖLÜM |
|
KARAR |
|
Başkan |
: |
Burhan ÜSTÜN |
Üyeler |
: |
Serruh KALELİ |
|
|
Nuri
NECİPOĞLU |
|
|
Kadir ÖZKAYA |
|
|
Rıdvan GÜLEÇ |
Raportör |
: |
Akif
YILDIRIM |
Başvurucu |
: |
Mehmet
KANDEMİR |
Vekili |
: |
Av. Burcu
KANDEMİR |
I. BAŞVURUNUN KONUSU
1. Başvuru, idari para cezasının iptali istemini inceleyen
hâkimliğin başvurucunun delil toplanması yönündeki taleplerini dikkate
almaması, böylelikle delillerin sunulması ve inceletilmesi noktasında başvurucu
aleyhine dezavantaj oluşturulması nedenleriyle adil yargılanma hakkının ihlal
edildiği iddiasına ilişkindir.
II. BAŞVURU SÜRECİ
2. Başvuru 6/1/2016 tarihinde yapılmıştır.
3. Başvuru, başvuru formu ve eklerinin idari yönden yapılan ön
incelemesinden sonra Komisyona sunulmuştur.
4. Komisyonunca başvurunun kabul edilebilirlik incelemesinin
Bölüm tarafından yapılmasına karar verilmiştir.
III. OLAY VE OLGULAR
5. Başvuru formu ve eklerinde ifade edildiği şekliyle ilgili
olaylar özetle şöyledir:
6. Başvurucu, avukatlık mesleğini icra etmektedir.
7. Çanakkale İl Emniyet Müdürlüğü Trafik Tescil Denetleme Büro
Amirliğince başvurucu hakkında 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları
Trafik Kanunu"nun 47/1-a maddesini ihlal ettiği gerekçesiyle 189 TL idari para
cezası kesilmiştir.
8. İdari para cezasına yapılan itiraz, Çanakkale Sulh Ceza
Hâkimliğince 23/10/2015 tarihinde kesin olarak reddedilmiştir.
9. Başvurucu, anılan karardan 7/12/2015 tarihinde haberdar olmuş
ve 6/1/2016 tarihinde bireysel başvuruda bulunmuştur.
10. Bireysel başvuru sonrasında Adalet Bakanlığının 23/3/2016
tarihli talebi üzerine Çanakkale Sulh Ceza Hâkimliğinin 23/10/2015 tarihli ve
2015/2288 Değişik İş sayılı kararına karşı kanun yararına bozma yoluna
gidilmiştir.
11.Anılan karar, Yargıtay 19. Ceza Dairesinin 22/05/2017 tarihli
ve E.2016/5890, K.2017/4782 sayılı kararıyla bozulmuş; idari para cezası
kaldırılmıştır.
IV. İNCELEME VE GEREKÇE
12. Mahkemenin 8/2/2018 tarihinde yapmış olduğu toplantıda
başvuru incelenip gereği düşünüldü:
A. Başvurucunun İddiaları
13. Başvurucu; idari para cezasına itirazı inceleyen Çanakkale
Sulh Ceza Hâkimliğinin başta MOBESE kayıtları olmak üzere gerekli delilleri
toplamadığı, bu nedenle Anayasa"nın 36. maddesinde güvence altına alınan adil
yargılanma hakkının ihlal edildiğini ileri sürmüştür.
B. Değerlendirme
14. 30/3/2011 tarihli ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin
Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun"un "Başvuru hakkının kötüye kullanılması"
kenar başlıklı 51. maddesi şöyledir:
"Bireysel başvuru
hakkını açıkça kötüye kullandığı tespit edilen başvurucular aleyhine, yargılama
giderlerinin dışında, ayrıca ikibin Türk Lirasından
fazla olmamak üzere disiplin para cezasına hükmedilebilir."
15. Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü"nün
(İçtüzük) "Başvuru hakkının kötüye
kullanılması" kenar başlıklı 83. maddesi şöyledir:
"Başvurucunun istismar edici, yanıltıcı ve benzeri nitelikteki
davranışlarıyla bireysel başvuru hakkını açıkça kötüye kullandığının tespit
edilmesi hâlinde başvuru reddedilir ve yargılama giderleri dışında, ilgilinin ikibin Türk Lirasından fazla olmamak üzere disiplin para
cezasıyla cezalandırılmasına karar verilir."
16. İçtüzük"ün "Bireysel başvuru formu ve ekleri"
kenar başlıklı 59. maddesinin (5) numaralı fıkrası şöyledir:
"Başvurucuların, adreslerinde veya başvuruyla ilgili koşullarda herhangi
bir değişiklik meydana geldiğinde bunu Mahkemeye bildirmeleri zorunludur."
17. Anılan düzenlemelerde, genel olarak bir hakkın öngörüldüğü
amaç dışında ve başkalarını zarara sokacak şekilde kullanılmasının hukuk
düzenince himaye edilmeyeceğini ifade eden hakkın kötüye kullanılmasının
bireysel başvuru alanında özel olarak ele alındığıaçıkça
görülmektedir. Bu bağlamda bireysel başvuru usulünün amacına açıkça aykırı olan
ve Anayasa Mahkemesinin başvuruyu gereği gibi değerlendirmesini engelleyen
davranışların başvuru hakkının kötüye kullanılması olarak değerlendirilmesi
mümkündür (S.Ö., B. No:
2013/7087, 18/9/2014, § 28; Mehmet Güven
Ulusoy [GK], B. No: 2013/1013, 2/7/2015, § 31).
18. Bu kapsamda başvurunun değerlendirilmesi sürecinde vuku
bulan ve söz konusu değerlendirmeyi etkileyecek nitelikte yeni ve önemli
gelişmeler hakkında Anayasa Mahkemesinin bilgilendirilmemesi suretiyle başvuru
hakkında doğru bir kanaat oluşturulmasının engellenmesi durumunda başvuru
hakkının kötüye kullanıldığı kabul edilebilecektir (S.Ö., § 29; Mehmet Güven
Ulusoy, § 32).
19. Somut olayda Anayasa Mahkemesinin incelemesini tamamlamadan
önce Yargıtay 19. Ceza Dairesi, başvuruya konu kararın bozulmasına ve idari
para cezasının kaldırılmasına karar vermiştir (bkz. § 11). Başvurucuya, anılan
Yargıtay kararı 18/8/2017 tarihinde tebliğ edilmiştir. Buna karşın başvurucu, İçtüzük"ün 59. maddesinin (5) numaralı fıkrasında
belirtilen yükümlülüğe açıkça aykırı olarak bozma kararına dair herhangi bir
bildirimde bulunmamıştır.
20. Bu itibarla başvuru sonrasında gerçekleşen ve başvurunun
değerlendirilmesini etkileyecek nitelikteki bir konuda bilgi verilmeyerek
Anayasa Mahkemesini yanıltıcı, öte yandan yeniden yargılamayla ilgili
işlemlerin başlatılmasına yol açabilecek bir davranışın ortaya konduğu
anlaşılmaktadır (Benzer yöndeki bir karar için bkz. Şirzat Karayel, B. No: 2014/1312,
8/6/2017, §§ 17-24).
21. Açıklanan nedenlerle başvurunun başvuru hakkının kötüye kullanılması nedeniyle reddine ve
6216 sayılı Kanun"un 51. maddesi uyarınca başvurucu aleyhine takdiren 500 TL disiplin para cezasına hükmedilmesine karar
verilmesi gerekir.
V. HÜKÜM
Açıklanan gerekçelerle;
A. Başvurunun başvuru
hakkının kötüye kullanılması nedeniyle REDDİNE,
B. 6216 sayılı Kanun"un 51. maddesi uyarınca başvurucunun 500 TL
disiplin para cezası ile CEZALANDIRILMASINA,
C. Yargılama giderlerinin başvurucu üzerinde BIRAKILMASINA
8/2/2018 tarihinde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.