
Esas No: 2014/17053
Karar No: 2014/17053
Karar Tarihi: 9/11/2017
Anayasa Mahkemesinin bu kararı bireysel başvuru kararı olup kişisel veri içerme ihtimali bulunmaktadır. Her ne kadar yayınlamakta yasal bir sakınca bulunmasa da bunun kişilere zarar verme ihtimali karşısında bu kararı yayınlamıyoruz.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ |
ANAYASA MAHKEMESİ |
|
|
BİRİNCİ BÖLÜM |
|
KARAR |
|
BARIŞ EFE TÜMERK BAŞVURUSU |
(Başvuru Numarası: 2014/17053) |
|
Karar Tarihi: 9/11/2107 |
|
BİRİNCİ BÖLÜM |
|
KARAR |
|
Başkan |
: |
Burhan ÜSTÜN |
Üyeler |
: |
Hicabi DURSUN |
|
|
Hasan Tahsin
GÖKCAN |
|
|
Kadir ÖZKAYA |
|
|
Yusuf Şevki
HAKYEMEZ |
Raportör |
: |
Şermin
BİRTANE |
Başvurucu |
: |
Barış Efe
TÜMERK |
Vekili |
: |
Av. Arzu
BECERİK |
I. BAŞVURUNUN KONUSU
1. Başvuru, epilepsi hastalığı dolayısıyla sürücü belgesinin
geri alınması nedeniyle kişinin maddi ve manevi varlığını koruma ve geliştirme,
özel hayata saygı ve çalışma haklarının ihlal edildiği iddiasına ilişkindir.
II. BAŞVURU SÜRECİ
2. Başvuru 28/10/2014 tarihinde yapılmıştır.
3. Başvuru, başvuru formu ve eklerinin idari yönden yapılan ön
incelemesinden sonra Komisyona sunulmuştur.
4. Komisyonca başvurunun kabul edilebilirlik incelemesinin Bölüm
tarafından yapılmasına karar verilmiştir.
5. Bölüm Başkanı tarafından başvurunun kabul edilebilirlik ve
esas incelemesinin birlikte yapılmasına karar verilmiştir.
6. Başvuru belgelerinin bir örneği bilgi için Adalet Bakanlığına
(Bakanlık) gönderilmiştir. Bakanlık, görüş sunmamıştır.
III. OLAY VE OLGULAR
7. Başvuru formu ve eklerinde ifade edildiği şekliyle olaylar
özetle şöyledir:
8. Başvurucu özel bir şirkette yönetici olarak çalışmaktadır ve
çocukluğundan itibaren epilepsi hastasıdır. Başvurucu 16/9/2000 yılında sürücü
belgesi almıştır.
9. 2005 yılında GATA Haydarpaşa Eğitim Hastanesi tarafından
askerlik için yapılan muayenesinde epilepsi tanı ve tespitinin yapıldığı
belirtilerek hastalığı nedeniyle askerliğe elverişli değildir raporu
verilmiştir. Ayrıca İstanbul Emniyet Müdürlüğüne yazılan yazıyla aralarında
başvurucunun da bulunduğu kişilere sürücü belgesi verilmemesi, verilmiş ise
geri alınması bildirilmiş, bu kapsamda başvurucunun sürücü belgesi iptal
edilmiştir.
10. Başvurucunun daha önce filo satış ve pazarlama yöneticisi
olarak çalıştığı araç kiralama ve servis şirketi tarafından kendisine araba
tahsis edilmiştir.
11. 1/12/2008 tarihinde trafik kontrolü sırasında Genel Bilgi
Toplama (GBT) sorgulaması yapılmış ve polis memurlarınca düzenlenen aynı
tarihli tutanakta, başvurucunun ehliyetinin doktor raporuna dayalı olarak
süresiz olarak iptal edildiğinin anlaşıldığı belirtilerek sürücü belgesine el
konulmuştur.
12. Başvurucunun çalıştığı araç kiralama ve servis şirketi
tarafından verilen tarihsiz yazıda; başvurucunun 3/4/2006-18/12/2009 tarihleri
arasında satış portföy yöneticisi olarak çalıştığı, 1/12/2008 tarihinde
ehliyetinin alındığı ve araç kullanmasına izin verilmediği belirtilmesi üzerine
tahsis edilmiş aracın kendisinden alındığı ve görevinin değiştirildiği
bildirilmiştir.
13. Başvurucu, 1/12/2008 tarihinde yapılan trafik kontrolünde
sürücü belgesinin iptal edilmiş olduğunu öğrendiğini bildirerek sürücü
belgesinin iptal edilmesine ilişkin işlem ile sürücü belgesine el konulmasına
ilişkin 1/12/2008 tarihli işlemin ve bu işlemlere temel olan 26/9/2006 tarihli
ve 26301 sayılı Resmî Gazete"de yayımlanan Sürücü
Adayları ve Sürücülerde Aranacak Sağlık Şartları ve Muayenelerine Dair
Yönetmelik"in 9. maddesinin ikinci fıkrasının (c) bendinde yer alan "epilepsi tespitinde sürücü belgesi
verilmez" cümlesinin iptali istemiyle Danıştay 8. Dairesinde
dava açmıştır.
14. Danıştay 8. Dairesinin 22/3/2011 tarihli kararıyla dava
reddedilmiştir. Kararda, ilgili Yönetmeliğin İçişleri Bakanlığı ve Sağlık
Bakanlığınca müştereken hazırlandığı, Yönetmelik"te ne zaman gerçekleşeceği konusunda
tıbben net bir belirleme yapılamayan ve kişinin kontrolünü yitirmesine yol açan
nöbetlerin görüldüğü epilepsi gibi hastalıkların, sürücü belgesi almaya engel
sağlık sorunları arasında düzenlenmesinde hukuka aykırılık bulunmadığı
belirtilmiştir.
15. Karar, Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulunun 7/4/2014
tarihli kararıyla onanmıştır.
16. Söz konusu karar başurucuya
29/9/29014 tarihinde tebliğ edilmiştir.
17. Başvurucu 28/10/2014 tarihinde bireysel başvuruda
bulunmuştur.
IV. İLGİLİ HUKUK
A. Ulusal Hukuk
18. 13/10/1983 tarihli ve 2918 sayılı Karayolları Trafik
Kanunu’nun işlem tarihinde yürürlükte bulunduğu hâliyle "Sürücü adaylarında aranacak şartlar" kenar
başlıklı 41. maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi şöyledir:
"…
Sağlık şartları:
Sağlık şartları bakımından kimlere hangi tür
sürücü belgesi verilebileceği hususu yönetmelikle düzenlenir. Sürücü belgesi
alacakların ilgili yönetmelikte belirtilen hekimden sürücü olur raporu almaları
zorunludur. Bu maddede sözü edilen yönetmelik İçişleri ve Sağlık
bakanlıklarınca müştereken hazırlanarak yürürlüğe konulur."
19. 26/9/2006 tarihli ve 26301 sayılı Resmî Gazete"de
yayımlanan Sürücü Adayları ve Sürücülerde Aranacak Sağlık Şartları ve Muayenelerine
Dair Yönetmelik"in 29/12/2015 tarihinde yapılan değişiklikten önceki hâliyle "Ruh ve sinir hastalıkları muayenesine ilişkin
esaslar" kenar başlıklı 9. maddesinin ikinci fıkrasının (c)
bendi şöyledir:
“Epilepsi tespitinde sürücü belgesi verilmez.
Şüpheli durumlarda klinik gözlem ve EEG tetkiki dikkate alınır.”
20. Sürücü Adayları ve Sürücülerde Aranacak Sağlık Şartları ve
Muayenelerine Dair Yönetmelik"in 29/12/2015 tarihinde yapılan değişiklikten
sonraki hâliyle 9. maddesinin ikinci fıkrasının (c) bendi şöyledir:
“c) Epilepsi hastalarına aşağıda sayılan
hallerde sadece birinci grup sürücü belgesi sınıfları verilebilir. Bu sürücüler
ambulans, resmi veya ticari araç kullanamazlar.
1) Şuur kaybının olduğu epilepsi hastalarının
altı aylık periyodlarla kontrol muayenesini yaptırdıklarını, beş yıl boyunca
nöbet geçirmediklerini ve antiepileptik ilaçları
kullanmadıklarını belgelemeleri halinde durumları nöroloji sağlık kurulunda
değerlendirilir. Sürücü belgesi alabileceğine dair rapor düzenlenmesi halinde
kontrol süresi raporda belirtilir.
2) Direksiyon başında tekrarlanma olasılığı
olmayan, fark edilir bir uyarıcı nedeniyle uyarılmış epilepsi nöbeti geçiren
kişilere nöroloji uzmanının kanaatine göre sürücü belgesi verilebilir.
3) İlk veya tek uyarılmamış epilepsi nöbeti
geçiren kişilerin altı aylık periyodlarla kontrol muayenesini yaptırdıklarını,
üç yıl boyunca nöbet geçirmediklerini ve antiepilepsi
ilaçları kullanmadıklarını belgelemeleri halinde durumları nöroloji sağlık
kurulunda değerlendirilebilir.
4) Sadece uykuda geçirilen epilepsi nöbeti
olan kişiler altı aylık periyodlarla kontrol muayenesini yaptırdıklarını, beş
yıl boyunca nöbet geçirmediklerini ve antiepileptik
ilaçları kullanmadıklarını belgelemeleri halinde durumları nöroloji sağlık kurulunda
değerlendirilebilir.
5) Bilinci veya hareket etme yetisini
etkilemeyen nöbet geçiren kişilerde 6 aylık periyodlarla kontrol muayenesini
yaptırdıklarını, beş yıl boyunca nöbet geçirmediklerini ve antiepileptik
ilaçları kullanmadıklarını belgelemeleri halinde durumları nöroloji sağlık
kurulunda değerlendirilebilir.
6) Tedavi edici epilepsi cerrahisi uygulanan
kişiler (1) numaralı alt bende göre değerlendirilir.
7) Bu bent kapsamında nöroloji sağlık
kurulunca yapılacak tıbbi değerlendirmede, ayrıntılı nörolojik inceleme,
elektro ensefalografi ve nöro
görüntüleme yapılır.
8) Epilepsi tanısı konulan ve araç
kullanmalarında sakınca bulunan ya da araç kullanmaları belirli şartlara
bağlanan kişiler hakkında 4 üncü maddenin onbirinci
fıkrası kapsamında bildirimde bulunulur.”
B. Uluslararası Hukuk
21. Avrupa Birliği Konseyinin 29/7/1991 tarihli ve 91/439/EEC
sayılı direktifinin "Motorlu Taşıtların Kullanımında Fiziksel ve Ruhsal
Sağlığa İlişkin Asgari Standartlar"ın
belirlendiği 3 numaralı ekinde yer alan 12. maddesinde, epilepsi nöbetlerinin
veya hastalığın bilinç kaybına yol açan diğer etkilerinin araç kullanımı
sırasında meydana gelmesi hâlinde trafik güvenliği bakımından ciddi tehlike
oluşturduğu belirtildikten sonra epilepsi hastalarının durumları iki grupta
değerlendirilmiş ve Avrupa Birliği"ne üye devletlere sürücü belgesi verilmesine
dair mevzuatlarında bu iki grubun özellikleri dikkate alınarak düzenleme
yapmaları konusunda yükümlülük getirilmiştir. Buna göre yetkili bir tıbbi makam
tarafından incelemeye ve düzenli tıbbi muayeneye tabi tutulan birinci gruptaki
kişilere lisans verilebilir ya da lisansları yenilenebilir. Yetkili tıbbi makam
epilepsi ya da diğer bilinç bozukluklarının durumu, klinik biçimi ve ilerlemesi
(son iki yıl içinde nöbet geçirmeme gibi), alınan tedavi ve sonuçları hakkında
karar verecektir. Uzman doktor raporuna göre epilepsi nöbetleri veya bilinç
durumundaki diğer ani rahatsızlıklardan muzdarip olan
ya da olma ihtimali bulunan ikinci gruptaki başvuru sahipleri ya da sürücülere
ehliyet verilmeyeceği ya da bu kişilerin ehliyetlerinin yenilenmeyeceği
belirtilmiştir.
V. İNCELEME VE GEREKÇE
22. Mahkemenin 9/11/2017 tarihinde yapmış olduğu toplantıda
başvuru incelenip gereği düşünüldü:
A. Başvurucunun İddiaları
23. Başvurucu epilepsi hastalığının etkilerinin kişiden kişiye
farklı olabildiğini, kendisinin sınırlı sayıda nöbet geçirdiğini, düzenli
kullandığı sürece ilaç tedavisiyle nöbetlerin kontrol altına alındığını
belirtmiştir. Başvurucu, Yönetmelik hükmünde yer alan düzenlemenin epilepsi
hastalarının sürücü belgesi almalarını tümüyle yasakladığını, bu şekilde genel
ve soyut bir yasak getirildiğini, durumunun belirli periyotlarla denetlenmesi
suretiyle sürücü belgesi alması mümkünken buna hiç olanak sağlanmayarak
fedakarlığın sadece bireye yüklenmesinin mağduriyetine sebep olduğunu ifade
etmiştir. Başvurucu ayrıca sürücü belgesinin olmamasının özel ve aile yaşamını
da olumsuz etkilediğini belirtmiş ve Anayasa"nın 2., 10., 11., 13., 20., 23.,
35., 36., 48., 49., 90. ve 136. maddelerinin ihlal edildiğini ileri sürmüştür.
B. Değerlendirme
24. Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü"nün
(İçtüzük) 80. maddesinin (1) numaralı fıkrasının (ç) bendi uyarınca Anayasa
Mahkemesince saptanan herhangi bir gerekçeden dolayı başvurunun incelenmesinin
sürdürülmesini haklı kılan bir sebebin olmadığı kanaatine varılması hâlinde
başvuru hakkında düşme kararı verilebilir (H.L.,
B. No: 2013/66, 16/5/2013, §§ 17, 18).
25. Somut olayda başvuru konusu yapılan Yönetmelik hükmünün
başvuru tarihinden sonra 29/12/2015 tarihinde yapılan değişiklikle yeniden
düzenlendiği ve epilepsi hastalarına belli koşullar altında sürücü belgesi alma
imkânı getirildiği görülmektedir. Dolayısıyla başvurucunun yeni oluşan hukuki
duruma göre sürücü belgesi almak için talepte bulunması mümkün hâle gelmiştir.
Bu yüzden İçtüzük"ün 80. maddesinin (1) numaralı
fıkrasının (ç) bendine göre başvurunun incelenmesinin sürdürülmesini haklı
kılan bir neden kalmadığı sonucuna varılmıştır (Serkan Madsar, B. No: 2012/751,
16/10/2014, §§ 21, 22).
VI. HÜKÜM
Açıklanan gerekçelerle;
A. Başvurunun incelenmesinin
sürdürülmesini haklı kılan bir neden kalmaması nedeniyle DÜŞMESİNE,
B. Yargılama giderlerinin başvurucu üzerinde BIRAKILMASINA 9/11/2017
tarihinde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.