7. Ceza Dairesi 2020/368 E. , 2020/2226 K.
"İçtihat Metni"5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu"na muhalefet suçundan sanık ..."in, anılan Kanunun 3/5, 3/10, 5237 sayılı Türk Ceza Kanunu’nun 62 ve 52/2. maddeleri uyarınca 2 yıl 6 ay hapis ve 100,00 Türk lirası adlî para cezası ile cezalandırılmasına dair Sason Asliye Ceza Mahkemesinin 13/07/2018 tarihli ve 2018/103 Esas, 2018/160 Karar sayılı kararı aleyhine Yüksek Adalet Bakanlığından verilen 20.12.2019 tarihli kanun yararına bozma istemini içeren dava dosyası Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının 02.01.2020 tarihli ve KYB. 2019-135868 sayılı ihbarnamesi ile daireye verilmekle okundu.
Mezkür ihbarnamede;
Benzer bir olaya ilişkin Yargıtay 7. Ceza Dairesinin 04/07/2019 tarihli ve 2019/3259 esas, 2019/33760 karar sayılı ilâmında, "4733 sayılı Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 8. maddesi 5. fıkrasındaki "Tütün, tütün mamulleri, etil alkol, metanol ve alkollü içkiler piyasasında Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından gerekli izinleri alarak veya almadan mal veya hizmet üreten, işleyen, ihraç veya ithal eden, pazarlayan, alan veya satan gerçek ve tüzel kişilere aşağıda yazılı idari yaptırımlar uygulanır” ve aynı Kanunun 8/5-ı. maddesinde yer alan "Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığından uygunluk belgesi almadan enfiye, çiğneme, nargile tütünü veya yaprak sigara kâğıdı ya da üretenler ile satan veya satışa arz edenlere (...)(1), beşbin Yeni Türk Lirası idari para cezası verilir." ile 5326 sayılı Kabahatler Kanunu"nun 24. maddesinde yer alan, "Kovuşturma konusu fiilin kabahat oluşturduğunun anlaşılması halinde mahkeme tarafından idari yaptırım kararı verilir." şeklindeki düzenlemeler karşısında, somut olayda emniyet görevlilerince yapılan kontroller sırasında sokak üzerinde, tezgahta açık vaziyette 5,5 kilogram kıyılmış kaçak tütün ile 94 paket doldurulmuş kaçak makaron satışı yaptığı tespit edilen sanığın bu eyleminin kabahat niteliğinde olduğu ve 4733 sayılı Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 8/5-ı maddesi gereğince İdarî para cezasını gerektirdiği..." şeklinde belirtildiği üzere, somut olayda, dosya kapsamındaki 25/04/2018 tarihli ekspertiz raporunda sanıktan ele geçirilen ve yurt içinde üretiminin yapıldığı tespit edilen 11.645 kg tütünün sanık tarafından açık alanda satılması şeklinde gerçekleşen yargılama konusu eylemin kabahat niteliğinde olduğu ve sanık hakkında 4733 sayılı Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun"un 8/5-ı maddesi gereğince idarî para cezasını uygulanmasını gerektirdiği gözetilmeden, sanığın mahkûmiyetine dair yazılı şekilde karar verilmesinde isabet görülmemiş ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 309. maddesi uyarınca anılan kararın bozulması lüzumu kanun yararına bozmaya atfen ihbar olunmuş bulunmakla Türk Milleti adına gereği görüşülüp düşünüldü;
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğünün 25.04.2018 tarihli ve 2018/3755 nolu ekspertiz raporunda "Yurt içinde üretimi yapılan yaprak tütünün Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu"ndan izin alınmadan kıyıldığı ve yasa dışı olarak piyasaya sunulduğu"nun belirtilmesi karşısında, sanığın eyleminin 4733 sayılı Yasanın 12.02.2011 tarihli ve 6111 sayılı Yasa ile değişik 8/5-o bendindeki idari yaptırım
gerektirir kabahat niteliğinde olduğunun anlaşılması nedeniyle;
Yargıtay Cumhuriyet Başsavcılığının kanun yararına bozma istemine dayanan ihbarname içeriği yerinde görüldüğünden Sason Asliye Ceza Mahkemesi"nin 13.07.2018 tarihli ve 2018/103-160 E.-K. sayılı kararının CMK"nun 309. maddesi uyarınca BOZULMASINA, müteakip işlemlerinin mahallinde yerine getirilmesine, 10.02.2020 tarihinde oy birliğiyle karar verildi.