
Esas No: 2017/16120
Karar No: 2017/16120
Karar Tarihi: 5/7/2017
Anayasa Mahkemesinin bu kararı bireysel başvuru kararı olup kişisel veri içerme ihtimali bulunmaktadır. Her ne kadar yayınlamakta yasal bir sakınca bulunmasa da bunun kişilere zarar verme ihtimali karşısında bu kararı yayınlamıyoruz.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ |
ANAYASA MAHKEMESİ |
|
|
İKİNCİ BÖLÜM |
|
KARAR |
|
A. H. BAŞVURUSU |
(Başvuru Numarası: 2017/16120) |
|
Karar Tarihi: 5/7/2017 |
|
İKİNCİ BÖLÜM |
|
KARAR |
|
GİZLİLİK TALEBİ KABUL
Başkan |
: |
Engin
YILDIRIM |
Üyeler |
: |
Osman Alifeyyaz PAKSÜT |
|
|
Recep
KÖMÜRCÜ |
|
|
Celal Mümtaz
AKINCI |
|
|
Muammer
TOPAL |
Raportör |
: |
M. Serhat
MAHMUTOĞLU |
Başvurucu |
: |
A. H. |
Vekili |
: |
Av. İbrahim
ERGİN |
I. BAŞVURUNUN KONUSU
1. Başvuru, öldürülme veya kötü muameleye maruz kalma riski
bulunan ülkeye sınır dışı edilme kararı verilmesi nedeniyle kötü muamele
yasağının ihlal edildiği iddialarına ilişkindir.
II. BAŞVURU SÜRECİ
2. Başvuru 24/3/2017 tarihinde yapılmıştır.
3. Başvurucu, Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü’nün
(İçtüzük) 73. maddesi uyarınca sınır dışı işleminin yürütmesinin tedbiren durdurulmasına karar verilmesini talep etmiştir.
4. İkinci Bölüm Üçüncü Komisyonunca tedbir talebinin Bölüm
tarafından karara bağlanması gerekli görüldüğünden İçtüzük"ün
73. maddesinin (2) numaralı fıkrası uyarınca başvurunun kabul edilebilirlik
incelemesinin Bölüm tarafından yapılmasına karar verilmiştir.
5. Bölüm tarafından tedbir talebinin karara bağlanabilmesi için
ek bilgi ve belgelere ihtiyaç duyulmuş ve sınır dışı işleminin yeniden
değerlendirmek üzere 17/4/2017 tarihine kadar geçici olarak durdurulmasına
karar verilmiştir.
6. Bölüm tarafından yapılan değerlendirme neticesinde tedbir
talebinin reddine karar verilmiştir (A.H.
[TK], B. No: 2017/16120, 14/4/2017).
III. OLAY VE OLGULAR
7. Başvuru formu ve eklerinde ifade edildiği şekliyle olaylar
özetle şöyledir:
8. Başvurucu 1989 doğumlu olup Tacikistan vatandaşıdır.
9. İstanbul Valiliği İl Göç İdaresi Müdürlüğü tarafından
14/3/2017 tarihinde,kamu güvenliği
açısından tehdit oluşturduğu gerekçesiyle başvurucunun idari gözetim altına
alınmasına ve sınır dışı edilmesine karar verilmiştir.
10. Başvurucu, idare mahkemesinde sınır dışı kararının iptali
için açılacak davanın sınır dışı etme kararının uygulanmasını kendiliğinden
durdurmadığını belirterek 24/3/2017 tarihindebireysel
başvuruda bulunmuştur.
11. Başvurucu 7/4/2017 tarihli dilekçesiylebireysel
başvurusundan feragat ettiğini belirtmiş ve aynı tarihte Azerbaycan"a gitmek
üzere Türkiye"den ayrılmıştır.
IV. İNCELEME VE GEREKÇE
12. Mahkemenin 5/7/2017 tarihinde yapmış olduğu toplantıda
başvuru incelenip gereği düşünüldü:
A. Başvurucunun İddiaları
13. Başvurucu, sınır dışı edilmesi hâlinde ülkesinde yaşamı ile
maddi ve manevi varlığının tehlikeye düşebileceğini belirterek yaşam hakkı ve
kötü muamele yasağının ihlal edileceğini ileri sürmüş; adli yardım, sınır dışı
işleminin durdurulması ve kamuya açık belgelerde kimliğinin gizli tutulması
taleplerinde bulunmuştur.
B. Değerlendirme
1. Adli Yardım Talebi Yönünden
14. Anayasa Mahkemesinin Mehmet Şerif Ay (B. No: 2012/1181,
17/9/2013) kararında belirtilen ilkeler dikkate alınarak, geçimlerini önemli
ölçüde güçleştirmeksizin yargılama giderlerini ödeme gücünden yoksun olduğu
anlaşılan başvurucuların açıkça dayanaktan yoksun olmayan adli yardım
taleplerinin kabulüne karar verilmesi gerekir.
2. İddialar Yönünden
15. 30/3/2011 tarihli ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin
Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun"un “Kararlar” kenar başlıklı 50.
maddesinin (5) numaralı fıkrası şöyledir:
“Davadan
feragat hâlinde, düşme kararı verilir.”
16. İçtüzük"ün “Düşme kararı” kenar başlıklı 80.
maddesinin (1) numaralı fıkrasının ilgili kısımları ve (2) numaralı fıkrası
şöyledir:
“(1) Bölümler ya da
komisyonlarca yargılamanın her aşamasında aşağıdaki hallerde düşme kararı
verilebilir:
a) Başvurucunun davadan açıkça feragat etmesi
…
(2) Bölümler ya da Komisyonlar; yukarıdaki
fıkrada belirtilen nitelikteki bir başvuruyu, Anayasanın uygulanması ve
yorumlanması veya temel hakların kapsamının ve sınırlarının belirlenmesi ya da
insan haklarına saygının gerekli kıldığı hâllerde incelemeye devam
edebilir."
17. Başvurucu 7/4/2017 tarihinde Anayasa Mahkemesine yaptığı
bireysel başvurudan belirterek feragat etmiş ve kendi isteğiyle Türkiye"den
ayrılmıştır. Somut olayda başvurudan feragat edilmesine rağmen başvurunun
incelenmesinin sürdürülmesini haklı kılan bir neden de bulunmamaktadır.
18. Açıklanan nedenlerle başvurucunun başvurudan feragat ettiği
anlaşıldığından başvurunun kabul edilebilirlik şartları yönünden
incelenmeksizin feragat nedeniyle
düşmesine karar verilmesi gerekir.
V. HÜKÜM
Açıklanan gerekçelerle,
A. Adli yardım talebinin KABULÜNE,
B. Başvurucunun kamuya açık belgelerde kimliğinin gizli
tutulması talebinin KABULÜNE,
C. Başvurunun feragat nedeniyle DÜŞMESİNE,
D. Yargılama giderlerinin tahsilinin başvurucunun mağduriyetine
neden olacağı anlaşıldığından 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk
Muhakemeleri Kanunu’nun 339. maddesinin (2) numaralı fıkrası uyarınca
başvurucunun yargılama giderlerini ödemekten tamamen MUAF TUTULMASINA,
E. Kararın bir örneğinin İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Genel
Müdürlüğüne GÖNDERİLMESİNE 5/7/2017 tarihinde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.