
Esas No: 2014/1312
Karar No: 2014/1312
Karar Tarihi: 8/6/2017
Anayasa Mahkemesinin bu kararı bireysel başvuru kararı olup kişisel veri içerme ihtimali bulunmaktadır. Her ne kadar yayınlamakta yasal bir sakınca bulunmasa da bunun kişilere zarar verme ihtimali karşısında bu kararı yayınlamıyoruz.
TÜRKİYE CUMHURİYETİ |
ANAYASA MAHKEMESİ |
|
|
İKİNCİ BÖLÜM |
|
KARAR |
|
ŞİRZAT KARAYEL BAŞVURUSU |
(Başvuru Numarası: 2014/1312) |
|
Karar Tarihi: 8/6/2017 |
|
İKİNCİ BÖLÜM |
|
KARAR |
|
Başkan |
: |
Engin
YILDIRIM |
Üyeler |
: |
Serdar
ÖZGÜLDÜR |
|
|
Osman Alifeyyaz PAKSÜT |
|
|
Recep
KÖMÜRCÜ |
|
|
Celal Mümtaz
AKINCI |
Raportör |
: |
Akif
YILDIRIM |
Başvurucu |
: |
Şirzat KARAYEL |
Vekili |
: |
Av. Ahmet
Teyit KEŞLİ |
I. BAŞVURUNUN KONUSU
1. Başvuru, idari para cezasına ilişkin başvuruda idare
karşısında eşit muamele yapılmaması nedeniyle adil yargılanma hakkının ihlal
edildiği iddiasına ilişkindir.
II. BAŞVURU SÜRECİ
2. Başvuru 27/1/2014 tarihinde yapılmıştır.
3. Başvuru, başvuru formu ve eklerinin idari yönden yapılan ön
incelemesinden sonra Komisyona sunulmuştur.
4. Komisyonca başvurunun kabul edilebilirlik incelemesinin Bölüm
tarafından yapılmasına karar verilmiştir.
5. Bölüm Başkanı tarafından başvurunun kabul edilebilirlik ve
esas incelemesinin birlikte yapılmasına karar verilmiştir.
6. Başvuru belgelerinin bir örneği bilgi için Adalet Bakanlığına
(Bakanlık) gönderilmiştir. Bakanlık 9/3/2016 tarihinde görüşünü sunmuştur.
7. Başvurucu, Bakanlığın görüşüne karşı 29/3/2016 tarihinde
beyanda bulunmuştur.
III. OLAY VE OLGULAR
8. Başvuru formu ve eklerinde ifade edildiği şekliyleolaylar
özetle şöyledir:
9. İstanbul Emniyet Müdürlüğü Atatürk Havalimanı Şube Müdürlüğü
Pasaport Kontrol Büro Amirliğince kimlik bildirmeme kabahatini işlediği
gerekçesiyle 5/11/2013 tarihinde başvurucuya 88 TL idari para cezası
verilmiştir.
10. Başvurucunun anılan cezai işleme karşı yaptığı itiraz,
Bakırköy 8. Sulh Ceza Mahkemesinin 18/12/2013 tarihli ve 2013/20151 Değişik İş
sayılı kararıyla kesin olarak reddedilmiştir.
11. Kesin olarak verilen karar, başvurucu vekiline 27/12/2013
tarihinde tebliğ edilmiştir.
12. Bireysel başvuru 27/1/2014 tarihinde yapılmıştır.
13. Bireysel başvuru sonrasında Bakanlık tarafından Bakırköy 8.
Sulh Ceza Mahkemesinin 18/12/2013 tarihli ve 2013/20151 Değişik İş sayılı
kararına karşı kanun yararına bozma yoluna gidilmiştir.
14. Anılan karar, Yargıtay 7. Ceza Dairesinin 25/6/2014 tarihli
ve E.2014/12330, K.2014/13258 sayılı kararıyla bozulmuş; idari para cezası
kaldırılmıştır.
IV. İNCELEME VE GEREKÇE
15. Mahkemenin 8/6/2017 tarihinde yapmış olduğu toplantıda
başvuru incelenip gereği düşünüldü:
A. Başvurucunun İddiaları
16. Başvurucu;
i. Anılan cezaya sebep olarak gösterilen nüfus cüzdanını
pasaport kontrolünü yapan polislere ibraz etmediği iddiasının tamamen gerçek
dışı olduğunu, savunmasına delil olarak incelenmesini talep ettiği olay yeri
güvenlik kameralarının ses kaydı içermemesi nedeniyle olayı aydınlatamayacağı
gerekçesiyle Mahkemece incelemeye gerek görülmediğini oysa ki polislerin kimlik
talebi ardından bir dakikadan kısa bir sürede kimliğini ibraz ettiğini, bu
durumun anılan görüntü kayıtlarından anlaşılabileceğini, hakkında verilen
cezanın asıl sebebinin polislerin hukuk dışı tavırları nedeniyle kendilerini
şikâyet edeceğini söylemesi olduğunu, kimlik ibraz etmediği gerekçesinin
tamamen gerçek dışı olduğunu,
ii. İddiasını ispatlayabilmek adına tanık olarak gösterdiği
görgü şahidinin Mahkemece, tanık beyanıyla resmî belge niteliğinde olan idari
para cezası tutanağının çürütülemeyeceği gerekçesiyle dinlenmediği, Mahkemenin
bu yorumla hukuk muhakemeleri ilkeleri olan "senede karşı senetle
ispat" kuralı ile kesin ve takdirî delil ayrımı
hususlarını ceza yargılamasında tatbik ettiğini,
iii. Mahkeme kararının gerekçesinde "idare tarafından gönderilen belgeler ışığında itiraz dilekçesi
incelendiğinde itiraza konu kararda usul ve mevzuata aykırılık
görülmediği" değerlendirilmesine yer verildiğini, ihtilaf
konusu tutanağın resmî bir belge olarak Mahkemece değer görmesi karşısında
kendi iddialarının resmî belgeyi çürütecek güçte olmayan deliller olarak
değerlendirildiğini, ceza konusu olay gözönüne
alındığında -olay yeri görüntüleri ve görgü tanıkları dışında- anılan cezanın
hukuk dışı olduğunu ispatlayabileceği başka bir delilin olamayacağını
belirterek Anayasa’nın 13., 36., 40. ve 123. maddelerinde güvence altına alınan
haklarının ihlal edildiğini ileri sürmüş; yargılamanın yenilenmesi ve tazminata
hükmedilmesi talebinde bulunmuştur.
B. Değerlendirme
17. 30/3/2011 tarihli ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin
Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun"un "Başvuru hakkının kötüye kullanılması"
kenar başlıklı 51. maddesi şöyledir:
"Bireysel başvuru hakkını açıkça kötüye kullandığı tespit edilen
başvurucular aleyhine, yargılama giderlerinin dışında, ayrıca ikibin Türk Lirasından fazla olmamak üzere disiplin para
cezasına hükmedilebilir."
18. Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü"nün
(İçtüzük) "Başvuru hakkının kötüye
kullanılması" kenar başlıklı 83. maddesi şöyledir:
"Başvurucunun istismar edici, yanıltıcı ve benzeri nitelikteki
davranışlarıyla bireysel başvuru hakkını açıkça kötüye kullandığının tespit
edilmesi hâlinde başvuru reddedilir ve yargılama giderleri dışında, ilgilinin ikibin Türk Lirasından fazla olmamak üzere disiplin para
cezasıyla cezalandırılmasına karar verilir."
19. İçtüzük"ün "Bireysel başvuru formu ve ekleri"
kenar başlıklı 59. maddesinin (5) numaralı fıkrası şöyledir:
"Başvurucuların,
adreslerinde veya başvuruyla ilgili koşullarda herhangi bir değişiklik meydana
geldiğinde bunu Mahkemeye bildirmeleri zorunludur."
20. Anılan düzenlemelerde, genel olarak bir hakkın öngörüldüğü
amaç dışında ve başkalarını zarara sokacak şekilde kullanılmasının hukuk
düzenince himaye edilmeyeceğini ifade eden hakkın kötüye kullanılmasının
bireysel başvuru alanında özel olarak ele alındığıaçıkça
görülmektedir. Bu bağlamda bireysel başvuru usulünün amacına açıkça aykırı olan
ve Anayasa Mahkemesinin başvuruyu gereği gibi değerlendirmesini engelleyen
davranışların başvuru hakkının kötüye kullanılması olarak değerlendirilmesi
mümkündür (S.Ö., B. No:
2013/7087, 18/9/2014, § 28; Mehmet Güven
Ulusoy [GK], B. No: 2013/1013, 2/7/2015, § 31).
21. Bu kapsamda başvurunun değerlendirilmesi sürecinde vuku
bulan ve söz konusu değerlendirmeyi etkileyecek nitelikte yeni ve önemli
gelişmeler hakkında Anayasa Mahkemesinin bilgilendirilmemesi suretiyle başvuru
hakkında doğru bir kanaat oluşturulmasının engellenmesi durumunda başvuru
hakkının kötüye kullanıldığı kabul edilebilecektir (S.Ö., § 29; Mehmet Güven
Ulusoy [GK], § 32).
22. Somut olayda Anayasa Mahkemesinin incelemesini tamamlamadan
önce Yargıtay 7. Ceza Dairesi, başvuruya konu kararın bozulmasına ve idari para
cezasının kaldırılmasına karar vermiştir (bkz. § 13). Başvurucu, anılan Yargıtay
kararını başka bir başvurusunda (B. No: 2015/17668, 13/11/2015) dayanak belge
olarak Anayasa Mahkemesine sunmuştur. Dolayısıyla anılan karardan başvurucunun
haberdar olduğu görülmektedir. Anayasa Mahkemesi, Bakanlık görüşüne karşı
sunulan beyanda da anılan gelişmeden haberdar edilmemiştir.Başvurucu
bununla birlikte İçtüzük"ün 59. maddesinin (5)
numaralı fıkrasında belirtilen yükümlülüğe açıkça aykırı olarak bozma kararına
dair herhangi bir bildirimde bulunmamıştır.
23. Bu itibarla başvuru sonrasında gerçekleşen ve başvurunun
değerlendirilmesini etkileyecek nitelikteki bir konuda bilgi verilmeyerek
Anayasa Mahkemesini yanıltıcı, öte yandan yeniden yargılamayla ilgili
işlemlerin başlatılmasına yol açabilecek bir davranışın ortaya konduğu
anlaşılmaktadır (Benzer yönde bkz. Abdurrehman Uray, B. No: 2013/6140, 5/11/2014, § 38; S.Ö., § 32).
24. Açıklanan nedenlerle başvurunun başvuru hakkının kötüye kullanılması nedeniyle reddine
ve6216 sayılı Kanun"un 51. maddesi uyarınca başvurucu aleyhine takdiren 1.000 TL disiplin para cezasına hükmedilmesine
karar verilmesi gerekir.
V. HÜKÜM
Açıklanan gerekçelerle;
A. Başvurunun başvuru
hakkının kötüye kullanılması nedeniyle REDDİNE,
B. 6216 sayılı Kanun"un 51. maddesi uyarınca başvurucunun 1.000
TL disiplin para cezası ile CEZALANDIRILMASINA,
C. Yargılama giderlerinin başvurucu üzerinde BIRAKILMASINA
8/6/2017 tarihinde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.