
Esas No: 2022/71
Karar No: 2022/2013
Karar Tarihi: 14.04.2022
Danıştay 12. Daire 2022/71 Esas 2022/2013 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 12. Daire Başkanlığı 2022/71 E. , 2022/2013 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2022/71
Karar No : 2022/2013
TEMYİZ EDEN (DAVACI) : ...
VEKİLİ : Av. ...
KARŞI TARAF (DAVALI) : ...Bakanlığı
VEKİLİ : Av. ...
İSTEMİN KONUSU : ...Bölge İdare Mahkemesi .... İdari Dava Dairesinin ...tarih ve E:..., K:..., Temyiz No:...sayılı kararı ile ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: ...Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğünde Türk uyruklu misafir sözleşmeli bale sanatçısı olarak görev yapmakta olan davacı tarafından, idari sözleşme yapılması istemiyle Hazine ve Maliye Bakanlığına yaptığı 18/03/2019 tarihli başvurunun cevap verilmeyerek zımnen reddine dair işlemin iptali ile hak ettiği maaşların yasal faiziyle birlikte ödenmesine karar verilmesi istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: ....İdare Mahkemesinin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararıyla; Devlet Opera ve Balesi Genel Müdürlüğünün hizmetine ihtiyaç duyduğu açık olan davacının, idari sözleşme yapılarak kadroya geçilmesi talebiyle yaptığı başvurunun zımnen reddine ilişkin işlemde hukuka ve mevzuata uyarlık bulunmadığı sonucuna varıldığı, hukuka aykırılığı saptanan dava konusu işlem nedeniyle yoksun kalınan parasal hakların, Anayasa'nın 125. maddesinin son fıkrasında yer alan, idarenin kendi eylem ve işlemlerinden doğan zararı ödemekle yükümlü bulunduğuna ilişkin kural gereğince davacıya ödenmesi gerektiği gerekçesiyle, dava konusu işlemin iptaline ve davacının bu işlem nedeniyle yoksun kaldığı parasal haklarının idareye başvurduğu 18/03/2019 tarihinden itibaren işletilecek yasal faiziyle birlikte davacıya ödenmesine karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti: ...Bölge İdare Mahkemesi .... İdari Dava Dairesinin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararıyla; mevzuat hükümlerine göre öncelikle ilgili Kurumun Hazine ve Maliye Bakanlığından açıktan atama izni talep etmesi ve gerekli izinin verilmesinden sonra açıktan atama izni verilen kadroya kimin atanacağının Teknik Kurul kararı ile belirlenmesi, ardından Teknik Kurul kararı ile ataması uygun görülen kişinin, atamayı yapacak olan kurum tarafından Hazine ve Maliye Bakanlığına vize işleminin yapılması gerektiği, Bakanlığın açıktan atama izni vermesinden sonra izin verilecek kadroya kimin atanacağına ilişkin olarak Teknik Kurul kararı alınması gerektiği, bu aşamada Teknik Kurul kararı alınmış olup olmamasının henüz Genel Müdürlüğün bu yönde bakanlıktan bir izin talebinde bulunmaması dolayısıyla bir açıktan atama izninin bulunmaması karşısında, davacının atanması hususunda bir etkisi bulunmadığı gerekçesiyle istinaf başvurularının kabulü ile Mahkeme kararının kaldırılmasına ve davanın reddine karar verilmiş; bu kararın davacı tarafından temyizi üzerine de ...Bölge İdare Mahkemesi .... İdare Dava Dairesinin ...tarih ve E:..., K:..., Temyiz No:...sayılı kararıyla, davaya konu uyuşmazlığın Bölge İdare Mahkemesince kesin olarak karara bağlandığı ve temyiz yolu öngörülen dava konuları arasında yer olmadığı, bu nedenle anılan temyiz başvurusunun aynı Kanunun 48. maddesinin altıncı fıkrası uyarınca incelenmesine imkan bulunmadığı gerekçesiyle, temyiz başvurusunun reddine karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI : Uyuşmazlığın temyize tabi olduğu, dava dosyasının temyizen incelenmesi gerektiği ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : ...DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan Bölge İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra, davacının duruşma istemi yerinde görülmeyerek, işin gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Bölge idare mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen 10/11/2021 tarih ve E:2021/1058, K:2021/2199, Temyiz No:2021/1058 sayılı "temyiz başvurusunun reddine dair karar" usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
Öte yandan, temyiz dilekçesinde davacı tarafından, ...Bölge İdare Mahkemesi .... İdari Dava Dairesinin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararının da temyizen incelenerek bozulması istenilmiş ise de; bu kararın temyiz incelemesine tabi tutulması, temyiz başvurusunun reddi yolundaki ...tarih ve E:..., K:..., Temyiz No:...sayılı kararın usul yönünden bozulması, diğer bir deyişle uyuşmazlığın temyize tabi olduğunun Dairemizce kabul edilmesi halinde mümkün olup, ...Bölge İdare Mahkemesi .... İdari Dava Dairesinin temyiz başvurusunun reddine ilişkin kararının Dairemizce hukuka uygun bulunması karşısında, davacının, anılan Dairece daha önce verilmiş olan ...tarih ve E:..., K:...sayılı karara yönelik temyiz isteminin incelenmesine hukuken olanak bulunmamaktadır.
KARAR SONUCU :
Açıklanan nedenlerle;
1. Davacının temyiz isteminin reddine,
2. Temyize konu ...Bölge İdare Mahkemesi .... İdari Dava Dairesinin ...tarihli ve E:..., K:...Temyiz No:...sayılı kararının yukarıda belirtilen açıklama ile ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Yürütmenin durdurulması istemi hakkında bir karar verilmediğinden davacının yatırmış olduğu ...-TL harcın istemi halinde iadesine,
5. 2577 sayılı Kanunu'nun 50. maddesi uyarınca, bu onama kararının taraflara tebliğini ve bir örneğinin de ...Bölge İdare Mahkemesi .... İdari Dava Dairesine gönderilmesini teminen dosyanın .... İdare Mahkemesine gönderilmesine, 14/04/2022 tarihinde kesin olarak oybirliğiyle verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.