
Esas No: 2020/4661
Karar No: 2022/3983
Karar Tarihi: 31.03.2022
Danıştay 6. Daire 2020/4661 Esas 2022/3983 Karar Sayılı İlamı
Danıştay 6. Daire Başkanlığı 2020/4661 E. , 2022/3983 K."İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
ALTINCI DAİRE
Esas No : 2020/4661
Karar No : 2022/3983
TEMYİZ EDEN (DAVALILAR) : 1- … Bakanlığı
VEKİLİ : Av. …
2- … Büyükşehir Belediye Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …
3- … Belediye Başkanlığı
VEKİLİ : Av. …
KARŞI TARAF (DAVACI) : … Eğitim Yardımlaşma ve Dostluk Vakfı
VEKİLİ : Av. …
İSTEMİN KONUSU : … Bölge İdare Mahkemesi …. İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: Konya İli, Karatay İlçesi, …Mahallesi, … pafta, … ada ve … parsel sayılı taşınmazı kapsayan … Tarihi Kent Merkezi ve Çevresi Koruma Amaçlı 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı Revizyonu ile ÖPA 8 ve Çevresi Koruma Amaçlı 1/1000 Uygulama İmar Planı ve ve Kentsel Sit Alanı Koruma Amaçlı Uygulama İmar Planı Değişikliğine yapılan 22/12/2015 tarihli itirazın reddine ilişkin … Büyükşehir Belediye Meclisinin … tarihli ve …. sayılı kararının iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: … İdare Mahkemesince verilen … tarih ve E:…. K:…, sayılı kararda; dosyanın ve yerinde yaptırılan keşif ve bilirkişi incelemesi sonucu düzenlenen raporun birlikte değerlendirilmesinden, taşınmazın, dava konusu işlem öncesinde yürürlükte bulunan 1/5000 ölçekli koruma amaçlı nazım imar planında ve 1/1000 ölçekli uygulama imar planında sağlık tesisi olarak tanımlandığı, dava konusu 1/5000 ölçekli koruma amaçlı nazım imar planı ve 1/1000 ölçekli koruma amaçlı uygulama imar planında taşınmazın kuzeyinden ve doğusundan geçen 14.50 m. genişliğindeki taşıt yolu olan … Caddesinin genişliğinin 16 metreye çıkarıldığı, … Caddesinin 30 metre genişliğindeki … Caddesine bağlandığı kavşak noktasında … Caddesine bağlantı sağlayan 30 metrelik diğer bir taşıt yolu olan … Caddesini karşılayabilmesine yönelik olarak kavşak alanının yeniden düzenlendiği ve taşınmazın bu kavşak alanı içerisinde kaldığı, yapılan düzenleme ile … Caddesi ile … Caddesi arasında bağlantı sağlayan … Caddesinin Şerafettin Caddesi üzerinden … Caddesi, … Caddesi ve … Caddelerinin kesişiminin oluşturduğu kavşak noktasına kadar sürekliliğinin sağlanarak, plan alanının bu bölgesinde taşıt trafiğinde akıcılık sağlanıp trafik sıkışıklığı sorunlarının çözümüne katkı sağlandığı ve … Koruma Kurulu’nun … tarih …. sayılı kararı ile tescilli … Camii’nin de önünün açılarak, tescilli yapının alan içerisindeki algılanabilirliğinin artırıldığı, dava konusu koruma amaçlı 1/5000 ölçekli nazım imar planı ve koruma amaçlı 1/1000 ölçekli uygulama imar planı kararlarının davacı taşınmazı üzerinde getirdiği kullanım kararları yönüyle şehircilik esaslarına, koruma amaçlı imar mevzuatı ile getirilen planlama ilke ve tekniklerine uygun olduğu sonucuna varıldığı gerekçesiyle davanın reddine karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi İdari Dava Dairesi kararının özeti: İdari Dava Dairesince verilen kararda; istinabe suretiyle mahallinde yeniden keşif ve bilirkişi incelemesi yaptırılması kararı üzerine İdare Mahkemesince yerinde yaptırılan keşif ve bilirkişi incelemesi neticesinde düzenlenen rapor ve dosyanın birlikte incelenmesinden, davaya konu imar planı değişikliğinin tarihi kent merkezinin ana arteri olan Mevlana Caddesinin yayalaştırılması ve kent içi dağıtıcı ana yol arteri durumuna getirilen Şerafettin Caddesinin Ulaşım Ana Planındaki ilkelere uygun olarak sürekliliğinin sağlanması amacıyla yapıldığı, davacı parseline güneyden ve doğudan bitişik Akaryakıt İstasyonu ve otopark kullanımlarının meydana dönüştürülerek Tescilli Kadı İzzettin Camiinin önünün açılarak algılanabilirliğinin arttırılmasının Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununa ve İmar Kanununa, ilgili yönetmeliklerine, … Planına, şehircilik ve planlama ilkelerine uygun olduğu, ancak revize plana göre oluşturulan … caddelerinin kesişimindeki kavşak ile mevcut trafik yükünün oluşacak sinyalize 6’lı fazlı düzende trafikte daha fazla beklemeye sebep olacağı ve yakındaki Beşyol ve Alaaddin tepesi önündeki kavşaklar ile bu alan içindeki otobüs duraklarının farklı kentiçi ulaşım modlarının aktarım noktasına yakınlığının da etkisiyle meydana çıkacak araç kuyruklanması sonucu trafik sıkışıklığının daha da artacağı, çevrede başka sağlık kurum ve kuruluşlarının bulunmasının, taşınmazın hastane kullanımı kararına engel olamayacağı, plan revizyonundaki gerekçelerin söz konusu parselde ulaşım kararları açısından gerçekleştiği ancak, taşınmazın bulunduğu parseli de içine alan kavşak düzenlemesinin çevredeki ulaşıma trafik akışına olumsuz etki edeceğinden dava konusu işlemde hukuka uyarlık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 45. maddesinin 4. fıkrası uyarınca istinaf başvurusunun kabulüne, davanın reddi yolundaki İdare Mahkemesi kararının kaldırılarak dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENLERİN İDDİALARI : … Büyükşehir Belediye Başkanlığı tarafından; davaya konu koruma amaçlı imar planı kapsamında … ada … sayılı parselin bulunduğu alanda yapılan düzenlemenin,… Tarihi Kent Merkezinde yapılan çalışmalar kapsamında … Caddesinin yayalaştırılması amacıyla … Caddesinin Konya Ulaşım Ana Planı ilkelerine de uygun olarak … Caddesini karşılamasını ve mevcuttaki kavşak geometrisine uygun olmayan bağlantının kontrollü ve düzenli hale gelmesini sağlamak amacıyla yapıldığı, III. derece arkeolojik sit alanında tescilli kültür varlıklarının algılanabilirliğinin artırılması, oluşturulan kültür odakları arasında bağlantı aksları oluşturması, tarihi kent merkezindeki ulaşım sürekliliğinin sağlanması açısından plan hedeflerine uygun olduğu, dava konusu parseldeki mevcut hastane binasının güncel mevzuatlarda belirtilen standartlara tam olarak uygunluk göstermediği, tarihi kent merkezi genelinde özellikle … Caddesi ve devamında … Caddesinin trafik yükünü azaltmaya yönelik çalışmaların devam ettiği, plan kararlarında koruma ve imar mevzuatına, şehircilik ilkeleri planlama esasları ve kamu yararına aykırılık bulunmadığı, eksik ve yetersiz bilirkişi raporu esas alınmak suretiyle verilen temyize konu kararın usul ve kanuna aykırı olup bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.
… Belediye Başkanlığı tarafından; dava konusu planla öngörülen kavşak düzenlemesinin bulunduğu alanda sinyalizasyon uygulamasının mevcut olduğu, … Caddesinin … Caddesi ile kesişim yaptığı alan kavşak geometrisine uygun olmayıp, kavşak oluşumu için uygun alanın koruma amaçlı imar planı ile öngörüldüğü, … Caddesi bağlantısındaki kavşak ile … kavşağı birlikte … Kavşak olarak çalışarak duraktan hareket eden otobüs için her iki kavşakta da aynı anda geçiş için yeşil sinyal açıldığı, dava konusu parselde yer alan hastane binasının güncel mevzuatta aranan şartları sağlamadığı, Karayolu Kenarında Yapılacak ve Açılacak Tesisler Hakkında Yönetmelikteki kavşak mesafesi kriterlerini sağlamadığı, eksik ve yetersiz bilirkişi raporu esas alınmak suretiyle verilen temyize konu kararın usul ve kanuna aykırı olup bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.
Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından; dava konusu parselin kavşak noktasına dahil edilmesinin bilirkişi raporunda belirtildiği gibi, Konya Büyükşehir Belediyesince hazırlanıp onaylanan 2013 tarihli Konya Kenti Ulaşım Ana Planından gelen bir karar niteliğinde olduğundan üst ölçekli planlara uygun tasarım yapıldığı, hastane kullanım kararının kaldırılarak, parselin meydan alanına çevrilmesinde, çevrede sağlık kuruluşlarından bulunmasından ziyade, kent merkezindeki yapı baskınının ve yoğunluğunun azaltılması, sosyal ve teknik alt yapı alanlarının iyileştirilmesi, sit alanına ve alanda bulunan anıtsal nitelikteki tescilli kültür varlıklarına baskının azaltılması öngörüldüğü, iptal kararı ile ÖPA 8 Alanı Şemsi Tebrizi Mahallesi I. derece Arkeolojik Sit Alanı Koruma Amaçlı İmar Planının uygulanamaz hale getirilerek sit alanının plansız bırakıldığı, hukuka uyarlılığı bulunmayan temyize konu Bölge İdare Mahkemesi kararının bozulması gerektiği ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : Temyiz edilen kararda bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından, usul ve kanuna uygun olan kararın onanması gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HAKİMİ …'NİN DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü ile Bölge İdare Mahkemesi İdari Dava Dairesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Altıncı Dairesince, Tetkik Hakiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
İNCELEME VE GEREKÇE:
MADDİ OLAY : Konya İli, Karatay İlçesi, … Mahallesi… pafta, … ada … parsel sayılı taşınmazın Konya Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu’nun 14.04.1993 tarih 1625 sayılı kararıyla tescil edilerek Konya Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu’nun 01.06.2009 gün ve 3083 sayılı kararıyla sınırları genişletilen III. Derece Arkeolojik Sit Alanında ve Konya Tarihi Kent Merkezi Kentsel Sit Alanında kaldığı, davacının mülkiyetindeki parselin bulunduğu alanda Konya Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu’nun … tarih … sayılı kararı ile uygun görülen … Tarihi Kent Merkezi ve Çevresi Koruma Amaçlı 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı Revizyonu ile ÖPA 8 ve Çevresi Koruma Amaçlı 1/1000 Uygulama İmar Planı ve Kentsel Sit Alanı Koruma Amaçlı Uygulama İmar Planı Değişikliğinin … Büyükşehir Belediye Meclisinin … tarih ve … sayılı kararı ile onaylanması üzerine anılan planlara karşı davacı tarafından daha önce sağlık tesisi alanında kalan taşınmazın tamamının taşıt yolunda kaldığından bahisle 22/12/2015 tarihli dilekçe ile yapılan itirazın reddine ilişkin … Büyükşehir Belediye Meclisinin … tarihli ve … sayılı kararının iptali istemiyle bakılmakta olan davanın açıldığı anlaşılmıştır.
İLGİLİ MEVZUAT:
2863 sayılı Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanunu'nun "Tanımlar ve Kısaltmalar" başlıklı 3. maddesinin 8. bendinde "Koruma amaçlı imar plânı"; Bu Kanun uyarınca belirlenen sit alanlarında, alanın etkileşim-geçiş sahasını da göz önünde bulundurarak, kültür ve tabiat varlıklarının sürdürülebilirlik ilkesi doğrultusunda korunması amacıyla arkeolojik, tarihi, doğal, mimarî, demografik, kültürel, sosyo-ekonomik, mülkiyet ve yapılaşma verilerini içeren alan araştırmasına dayalı olarak; hali hazır haritalar üzerine, koruma alanı içinde yaşayan hane halkları ve faaliyet gösteren iş yerlerinin sosyal ve ekonomik yapılarını iyileştiren, istihdam ve katma değer yaratan stratejileri, koruma esasları ve kullanma şartları ile yapılaşma sınırlamalarını, sağlıklaştırma, yenileme alan ve projelerini, uygulama etap ve programlarını, açık alan sistemini, yaya dolaşımı ve taşıt ulaşımını, alt yapı tesislerinin tasarım esasları, yoğunluklar ve parsel tasarımlarını, yerel sahiplilik, uygulamanın finansmanı ilkeleri uyarınca katılımcı alan yönetimi modellerini de içerecek şekilde hazırlanan, hedefler, araçlar, stratejiler ile plânlama kararları, tutumları, plân notları ve açıklama raporu ile bir bütün olan nazım ve uygulama imar plânlarının gerektirdiği ölçekteki plânlardır." düzenlemesine, 9. bendinde ise "Çevre düzenleme projesi"; ören yerlerinin arkeolojik potansiyelini koruyacak şekilde, denetimli olarak ziyarete açmak, tanıtımını sağlamak, mevcut kullanım ve dolaşımdan kaynaklanan sorunlarını çözmek, alanın ihtiyaçlarını çağdaş, teknolojik gelişmelerin gerektirdiği donatılarla gidermek amacıyla her ören yerinin kendi özellikleri göz önüne alınarak hazırlanacak 1/500, 1/200 ve 1/100 ölçekli düzenleme projeleridir.” düzenlemesine yer verilmiştir.
3194 sayılı İmar Kanununun 5. maddesinin işlem tarihinde yürürlükte olan halinde, "nazım imar planı; varsa bölge veya çevre düzeni planlarına uygun olarak halihazır haritalar üzerine, yine varsa kadastral durumu işlenmiş olarak çizilen ve arazi parçalarının; genel kullanış biçimlerini, başlıca bölge tiplerini, bölgelerin gelecekteki nüfus yoğunluklarını, gerektiğinde yapı yoğunluğunu, çeşitli yerleşme alanlarının gelişme yön ve büyüklükleri ile ilkelerini, ulaşım sistemlerini ve problemlerinin çözümü gibi hususları göstermek ve uygulama imar planlarının hazırlanmasına esas olmak üzere düzenlenen, detaylı bir raporla açıklanan ve raporuyla beraber bütün olan plan; uygulama imar planı da; tasdikli halihazır haritalar üzerine varsa kadastral durumu işlenmiş olarak nazım imar planı esaslarına göre çizilen ve çeşitli bölgelerin yapı adalarını, bunların yoğunluk ve düzenini, yolları ve uygulama için gerekli imar uygulama programlarına esas olacak uygulama etaplarını ve diğer bilgileri ayrıntıları ile gösteren plan" olarak tanımlanmıştır.
14.06.2014 tarih ve 29030 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Mekânsal Planlar Yapım Yönetmeliği’nin “Mekânsal Planlama Kademeleri ve İlişkileri” başlıklı 6. maddesinin 1 ve 2. bendlerinde; “Mekânsal planlar kapsadıkları alan ve amaçları açısından Mekânsal Strateji Planları, Çevre Düzeni Planları ve İmar Planları olarak hazırlanır. Buna göre planlama kademeleri, üst kademeden alt kademeye doğru sırasıyla; Mekânsal Strateji Planı, Çevre Düzeni Planı, Nazım İmar Planı ve Uygulama İmar Planından oluşur. Mekânsal planlar, plan kademelenmesine uygun olarak hazırlanır. Her plan, planlar arası kademeli birliktelik ilkesi uyarınca yürürlükteki üst kademe planların kararlarına uygun olmak, raporu ile bütün oluşturmak ve bir alt kademedeki planı yönlendirmek zorundadır” hükmü, İmar Planı İlkeleri başlıklı 21. maddesi 2. fıkrasında; “Nazım ve uygulama imar planları gerekli görülmesi halinde eş zamanlı olarak hazırlanabilir. Nazım imar planı kesinleşmeden uygulama imar planı onaylanamaz. Ancak, onay yetkisinin aynı idarede bulunması halinde nazım ve uygulama imar planları eş zamanlı olarak onaylanabilir.” hükmü, Mekânsal Planların Yapımına Dair Esasların belirtildiği 8. maddesi 1. fıkrasında; “Mekânsal planların, plan değişikliklerinin, revizyon ve ilavelerin hazırlanması sürecinde, kamu kurum ve kuruluşları veya plan müelliflerince planın türüne ve kademesine göre bu Yönetmelikte genel başlıklar halinde belirtilen konularda ilgili kurum ve kuruluşlardan veri, görüş ve öneriler elde edilerek gerekli analiz, etüt, araştırma ve çalışmalar yapılır.” hükmü, 9. fıkrasında, “Planlama alanı ve yakın çevresi ile alanın bölge veya kent bütünü içindeki konumunu belirlemek üzere; eşik analizi, yerinde yapılan incelemeler gibi fiziksel çalışmalarla birlikte, bilimsel tekniklere dayalı, ekonomik, sosyal, kültürel, politik, tarihi, sektörel ve teknolojik araştırmalar ile sorunlar ve potansiyel analizi yapılır. Ayrıca yürürlükteki planla ilgili gerekli çalışma ve değerlendirmeler de yapılır. Gerektiğinde güçlü, zayıf yönler ile fırsatları ve tehditleri içeren analiz yöntemi kullanılır. Bu çalışmalar araştırma raporunda yer alır.” hükmü, 12. fıkrasında, “Koruma amaçlı imar planlarının hazırlanması aşamasında; tarihi çevre ve geleneksel doku, kültürel ve doğal miras, sosyal ve ekonomik yapı, mülkiyet durumu, kentsel, sosyal ve teknik altyapı, yapı ve sokak dokusu, ulaşım-dolaşım sistemi, örgütlenme biçimi ve benzeri etütler kent bütünü ile ilişkilendirilerek yapılır.” hükmü yer almaktadır.
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Uyuşmazlığa konu taşınmazın dava konusu işlem öncesinde yürürlükte bulunan 1/5000 ölçekli koruma amaçlı nazım imar planı ve 1/1000 ölçekli uygulama imar planında sağlık tesisi alanında kalmakta iken dava konusu 1/5000 ölçekli koruma amaçlı nazım imar planı ve 1/1000 ölçekli koruma amaçlı uygulama imar planı ile kavşak alanı olarak planlandığı görülmektedir.
Dava dosyasında Mahkeme aşamasında mahallinde yaptırılan keşif ve bilirkişi incelemesi sonucunda düzenlenen bilirkişi raporunda, dava konusu işlem ile değişiklik öncesi mevcut plan kararlarında davacı taşınmazının kuzey ve doğusundan geçen 14.50 metre genişliğindeki taşıt yolu olan Şerafettin Caddesinin genişliğinin 16 metreye çıkarıldığı, Şerafettin Caddesinin 30 metre genişliğindeki … Caddesine bağlandığı kavşak noktasında … Caddesine bağlantı sağlayan 30 metrelik diğer bir taşıt yolu olan … Caddesini karşılamadığı, plan açıklama raporunda yer verilen açıklamalardan anlaşıldığı üzere planlama alanı içerisinde trafik sıkışıklığının azaltılmasına yönelik olarak ulaşım akslarında sürekliliğin sağlanmasına çalışıldığı ve bu kapsamda … ve … Caddelerinin … Caddesine bağlantısının sağlandığı kavşak alanında yol güzergahlarının birbirini karşılamasına yönelik olarak kavşak alanının yeniden düzenlendiği ve taşınmazın da bu kavşak alanı içerisinde kaldığı, yapılan kavşak düzenlemesi ile … Caddesi ile …. Caddesi arasında bağlantı sağlayan … Caddesinin … Caddesi üzerinden … Caddesi, … Caddesi ve … Caddelerinin kesişiminin oluşturduğu kavşak noktasına kadar sürekliliğinin sağlandığı, yapılan bu düzenleme ile plan alanının bu bölgesinde taşıt trafiğinde akıcılık sağlanarak trafik sıkışıklığı sorunlarının çözümüne katkı sağladığı, diğer taraftan dava konusu işlem ile davacı taşınmazının bulunduğu alanda taşıt yollarında yapılan düzenlemeye bağlı olarak kavşak alanı oluşturulurken, taşınmazın kuzeyinde … Caddesi ile İmam Hatip Lisesi arasında kalan imar adasının konut alanı olan kullanım kararının park ve rekreasyon alanına dönüştürüldüğü, taşınmazın güneyinde akaryakıt istasyonu ve otopark alanı kullanım kararının bulunduğu alanın kullanım kararının ise meydan olarak düzenlendiği dikkate alındığında, yapılan bu değişikle taşıt trafiğinde akıcılığın sağlanmasının yanısıra, davacı taşınmazının doğusunda … ada … sayılı parselin üzerinde bulunan … Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kurulu’nun … tarih … sayılı kararı ile tescilli … Camii’nin de önünün açıldığı ve tescilli yapının alan içerisindeki algılanabilirliğinin artırıldığı, plan kararlarının bütüncül bir yaklaşımla oluşturulduğu ve yapılan düzenlemenin bu yönüyle de koruma amaçlı imar planı yapımı ilke ve teknikleri açısından uygun bir yaklaşım olduğu ve genel olarak bu alanın … Kültür Vadisi Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Proje Alanı olarak belirlenen alan içerisinde kaldığı, plan açıklama raporunda belirtilen gerekçeler doğrultusunda plan kararlarının revize edilmesinin şehircilik esaslarına, planlama tekniklerine ve koruma amaçlı imar planlarının yapımına ilişkin imar mevzuatına aykırılık bulunmadığı tespitlerine yer verilmiştir.
Yine Bölge İdare Mahkemesince alınan istinabe kararı üzerine İdare Mahkemesince mahallinde yeniden yaptırılan keşif ve bilirkişi incelemesi sonucunda düzenlenen bilirkişi raporunda, davaya konu olan imar planı değişikliklerinin Tarihi kent merkezinin ana arteri olan Mevlana Caddesinin yayalaştırılması amacıyla kent içi dağıtıcı ana yol arteri durumuna getirilen Şerafettin Caddesinin Ulaşım Ana Planındaki ilkelere uygun olarak sürekliliğinin sağlanması amacıyla yapıldığı ve davacı parseline güneyden ve doğudan bitişik Akaryakıt İstasyonu ve otopark kullanımlarının meydana dönüştürülerek Tescilli Kadı İzzettin Camiinin önünün açılarak algılanabilirliğinin arttırılmasının Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Kanununa ve İmar Kanununa ve ilgili yönetmeliklerine, Konya Ulaşım Ana Planına, şehircilik ve planlama ilkelerine uygun olduğu tespitine yer verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesince dava konusu imar planları ile uyuşmazlığa konu taşınmazın kavşak alanı olarak belirlenmesi neticesinde ileride yapılması öngörülen kavşak alanının trafik ışıklı olarak tasarlanması halinde 2 ve 3 olan faz sayısının 6'ya çıkacağı varsayımına dayalı olarak trafik ışıklarında daha uzun bekleme süreleri ve trafik sıkışıklığına sebebiyet verecek olması gerekçesiyle dava konusu işlemin iptaline karar verilmiş ise de taşınmazın Konya Tarihi Kent Merkezi ve Çevresi Koruma Amaçlı Nazım İmar Planında Özel Proje Alanı 8 (ÖPA-8:Şems Türbesi ve Çevresindeki Bölgenin Düzenlenmesi) olarak belirlenen alan ve aynı zamanda Mevlana Kültür Vadisi Kentsel Dönüşüm ve Gelişim Proje Alanı olarak belirlenen alan içerisinde kaldığı, Mevlana caddesinin yayalaştırılmasının öngörülmesi nedeniyle taşınmazın kuzey ve doğusundan geçen 14.50 metre genişliğindeki taşıt yolu olan Şerafettin Caddesinin genişliğinin 16 metreye çıkarıldığı, … Caddesinin 30 metre genişliğindeki … Caddesine bağlandığı kavşak noktasında … Caddesine bağlantı sağlayan 30 metrelik diğer bir taşıt yolu olan … Caddesini karşılayabilmesine yönelik olarak kavşak alanın yeniden düzenlendiği ve bu düzenlemeye bağlı olarak kavşak alanı oluşturulurken taşınmazın kuzeyinde … Caddesi ile …Lisesi arasında kalan imar adasının konut alanı olan kullanım kararının park ve rekreasyon alanına dönüştürüldüğü, taşınmazının güneyinde akaryakıt istasyonu ve otopark alanı kullanım kararının bulunduğu alanın kullanım kararının ise meydan olarak düzenlendiği, yapılan bu değişikle taşıt trafiğinde akıcılığın sağlanmasının amaçlandığı, yine taşınmazın doğusunda yer alan … ada … parsel sayılı taşınmaz üzerinde bulunan tescilli … Camii’nin de önünün açıldığı ve tescilli yapının alan içerisindeki algılanabilirliği artırıldığı, plan kararlarının bütüncül bir yaklaşımla oluşturulduğu, planlama alanında yeteri kadar sağlık tesis alanı bulunduğu anlaşıldığından, imar planları ile taşınmaza getirilen kullanım kararının imar mevzuatına, şehircilik ilke ve esaslarına ve kamu yararına uygun olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Diğer taraftan uyuşmazlığa konu taşınmazın isabet ettiği alanda bulunan sağlık tesisi alanı kullanımının, bu kullanımın güneyinde bulunan akaryakıt istasyonu ve otopark kullanımı ile birlikte kaldırıldığı anlaşılmış olup davacıya ait taşınmazın güneyinde yer alan komşu … ada, … parsel sayılı taşınmazın akaryakıt istasyonu ve otopark alanı kullanım kararının meydan olarak düzenlenmesine ilişkin Konya Tarihi Kent Merkezi ve Çevresi Koruma Amaçlı 1/5000 ölçekli Nazım İmar Planı Revizyonu ile ÖPA 8 ve Çevresi Koruma Amaçlı 1/1000 Uygulama İmar Planı ve Kentsel Sit Alanı Koruma Amaçlı Uygulama İmar Planı Değişikliğinin kabulüne ilişkin … Büyükşehir Belediye Meclisinin … tarih ve … sayılı kararının iptali istemiyle açılan davada, davanın reddi yolundaki …. İdare Mahkemesinin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararına karşı yapılan istinaf başvurusunun reddine dair … Bölge İdare Mahkemesi …. İdari Dava Dairesince verilen … tarih ve E:…, K:… sayılı kararın temyizi üzerine, Dairemizin 31/03/2022 tarih ve E:2018/9504, K:2022/3982 sayılı kararı ile anılan kararın onanmasına karar verilmiştir.
Bu itibarla, dava konusu işlemin iptaline ilişkin temyize konu Bölge İdare Mahkemesi İdari Dava Dairesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı Kanunun 49. maddesine uygun bulunan davalıların temyiz isteminin kabulüne,
2. Mahkeme kararına yönelik olarak yapılan istinaf başvurusunun kabulü ile anılan kararının kaldırılarak yukarıda özetlenen gerekçeyle dava konusu işlemin iptali yolundaki temyize konu … Bölge İdare Mahkemesi …. İdari Dava Dairesinin … tarih ve E:… K:… sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın anılan Bölge İdare Mahkemesi İdari Dava Dairesine gönderilmesine, 31/03/2022 tarihinde, kesin olarak, oybirliğiyle karar verildi.
Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.