Abaküs Yazılım
12. Daire
Esas No: 2019/1316
Karar No: 2022/1066
Karar Tarihi: 16.03.2022

Danıştay 12. Daire 2019/1316 Esas 2022/1066 Karar Sayılı İlamı

Danıştay 12. Daire Başkanlığı         2019/1316 E.  ,  2022/1066 K.

    "İçtihat Metni"

    T.C.
    D A N I Ş T A Y
    ONİKİNCİ DAİRE
    Esas No : 2019/1316
    Karar No : 2022/1066

    KARARIN DÜZELTİLMESİNİ İSTEYEN (DAVALI) : ...Bakanlığı - ...
    VEKİLİ : Av. ...

    KARŞI TARAF (DAVACI) : ...
    VEKİLİ : Av. ...

    İSTEMİN KONUSU : Askeri Yüksek İdare Mahkemesi .... Dairesinin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararının; 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen 3622 sayılı Kanun ile değişik 54. maddesi uyarınca düzeltilmesi istenilmektedir.

    YARGILAMA SÜRECİ :
    Dava konusu istem: ... Askeri Tıp Fakültesi, Dahili Tıp Bilimleri Bölüm Başkanlığı, Tıbbi Farmakoloji Ana Bilim Dalı Başkanlığı, Tıbbi Farmakoloji Bölüm Dalı Başkanlığında yardımcı doçent kadrosunda görev yapmakta iken, aynı birimde Tıbbi Farmakoloji Ana Bilim Dalı Başkanlığı emrine atanan davacının, 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu'nun Ek 17. maddesinin (Ç) fıkrası gereğince, öğretim üyesi tabip sütunundan ödenen sağlık hizmetleri tazminatının kesilmesi işleminin iptali ile yoksun kaldığı parasal haklarının yasal faiziyle birlikte ödenmesine karar verilmesi istenilmiştir.
    İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: Askeri Yüksek İdare Mahkemesi .... Dairesince; dava konusu uyuşmazlığın özünü, davacıya ödenmesi gereken sağlık hizmetleri tazminatının öğretim üyesi tabip sütunundan ödenebilmesi için, davacının doçent kadrosuna atanmasının gerekli olup olmadığı hususunun oluşturduğu, 2955 sayılı Gülhane Askeri Tıp Akademisi Kanunu'nda öğretim üyeliği statüsü için görevli olmanın yeterli görüldüğü, kadroya atanma yönünde bir koşula yer verilmediği, 926 sayılı Kanun'un Ek 17. maddesine ek düzenleme getiren 5947 sayılı Üniversite ve Sağlık Personelinin Tam Gün Çalışmasına ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'da sağlık hizmetleri tazminatının ödenmesinde öğretim üyesi tabip unvanı ve rütbenin dikkate alındığı, başka bir kritere yer verilmediği, bakılan davada ise, davacının yardımcı doçent kadrosundaki 6 yıllık görev süresinin dolması nedeniyle bu kadrodan alınarak Tıbbi Farmakoloji Ana Bilim Dalı Başkanlığı emrine görevlendirildiği, bu görevlendirme sonrasında davacının pratisyen tabip statüsünde kabul edilerek sağlık hizmetleri tazminatının bu statü üzerinden ödenmeye başlandığı, ancak davacının görevlendirildiği birimde öğretim üyesi olarak görev yapmaya devam ettiği, bu nedenle, davacıya ödenen sağlık hizmetleri tazminatının öğretim üyesi tabip statüsü dikkate alınarak belirlenmesi gerekirken, davacının pratisyen tabip statüsünde kabul edilerek eksik ödeme yapılmasına ilişkin işlemde hukuka uygunluk bulunmadığı gerekçesiyle, sağlık hizmetleri tazminatının öğretim üyesi tabip sütunundan ödenmemesi işleminin iptaline, eksik ödenen sağlık hizmetleri tazminatının yasal faiziyle birlikte ödenmesine karar verilmiştir.

    KARAR DÜZELTME TALEP EDENİN İDDİALARI : 2008 - 2014 yılları arasında yardımcı doçent kadrosunda çalışan davacının, bu süre sonunda doçent kadrosuna atanamadığı, halen tabip olarak görev yaptığı, Anayasa'nın 128. maddesi gereğince, davacının atandığı kadronun mali haklarından yararlandırılması gerektiği ileri sürülmektedir.

    KARŞI TARAFIN SAVUNMASI : 2011 yılından beri doçent unvanıyla görev yaptığı, öğretim üyesi tabip sütunundan yararlandırılması için unvanının yetersiz görülerek, kadro şartının aranmasının mevzuata aykırılık oluşturduğu belirtilmek suretiyle, istemin reddi gerektiği savunulmuştur.

    DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ : ...
    DÜŞÜNCESİ : Karar düzeltme isteminin kabulü gerektiği gerektiği düşünülmektedir.

    TÜRK MİLLETİ ADINA
    Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
    11/02/2017 tarih ve 29976 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 6771 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Anayasasında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun'un 17. maddesi ile Anayasa'ya eklenen Geçici 21. maddenin (E) bendiyle Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin kaldırılması üzerine, 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Kanunu'na 25/08/2017 tarih ve 30165 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 15/08/2017 tarih ve 694 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'nin 36. maddesiyle eklenen Geçici 45. maddenin sekizinci fıkrasında yer alan "Kaldırılan askeri yargı mercilerinde görülmekte olan, ...işi bitmemiş dosyalardan, Askeri Yüksek İdare Mahkemesinde kanun yolu aşamasında olanların Danıştaya, diğerlerinin Ankara idare mahkemelerine gönderileceği" yönündeki düzenleme uyarınca Danıştaya gönderilerek Dairemiz esasına kaydedilen dosyada; kararın düzeltilmesi istemini içeren dilekçede ileri sürülen nedenler, 2577 sayılı Kanun'un Geçici 8. maddesi uyarınca uygulanmasına devam edilen 3622 sayılı Kanun ile değişik 54. maddesi hükmüne uygun bulunduğundan, karar düzeltme isteminin kabulü ile Askeri Yüksek İdare Mahkemesi .... Dairesinin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararı kaldırılarak uyuşmazlık yeniden incelendi:

    İNCELEME VE GEREKÇE:
    MADDİ OLAY :
    Gülhane Askeri Tıp Fakültesi, Dahili Tıp Bilimleri Bölüm Başkanlığı, Tıbbi Farmakoloji Ana Bilim Dalı Başkanlığında yardımcı doçent kadrosunda görev yapmakta olan davacı, altı yıllık yardımcı doçentlik süresini tamamladığından bahisle, Hava Kuvvetleri Komutanlığının 07/08/2014 tarihli, ''2014 Yılı Subay ve Astsubay Genel Atamaları'' konulu emri gereğince, aynı birimde Tıbbi Farmakoloji Ana Bilim Dalı Başkanlığı emrine atanarak, 15/10/2014 tarihinde görevine başlamıştır.
    Davacı, 21/06/2011 tarihinde Farmakoloji Bilim Alanında doçentlik belgesi almaya hak kazanmıştır.
    Davacıya; Ana Bilim Dalı Başkanlığındaki göreve atandığı tarihe kadar, 926 sayılı Kanun'un Ek 17. maddesinin (Ç) fıkrası gereğince öğretim üyesi tabip unvanı üzerinden ödenen sağlık hizmetleri tazminatı, bu tarihten sonra pratisyen tabip unvanı üzerinden ödenmeye başlanmıştır.
    Davacı tarafça, sağlık hizmetleri tazminatının, atanması sonrasında da öğretim üyesi olarak görev yapmaya devam ettiğinden bahisle, öğretim üyesi tabip sütunu üzerinden kıdemli albay rütbesi için belirlenen oran üzerinden ödenmesi gerektiği ileri sürülmektedir.
    Davalı idare tarafından, hizmet puanlarının hesabının personelin asli görev yerine göre tespit edildiği, doçent kadrosuna atanmayan personele, atandığı kadronun hizmet puanı üzerinden ödeme yapılacağı, davacının ise yardımcı doçentlik kadrosundaki 6 yıllık sürenin dolmasından dolayı, bu kadrodan alındığı, dolayısıyla doçent kadrosuna atanamamış olan davacıya, atandığı kadronun hizmet puanı üzerinden ödeme yapılması gerektiği, tıp eğitiminin ardından uzmanlık eğitimi almamış olan davacıya, pratisyen hekimler için belirlenen oran üzerinden ödeme yapıldığı, ayrıca eğitim-öğretim faaliyetleriyle ilgili olarak da ek ders ücreti ödemesi yapıldığı belirtilmiştir.
    Bu durum üzerine, öğretim üyesi tabip sütunundan ödenen sağlık hizmetleri tazminatının kesilmesi işleminin iptali ile yoksun kaldığı parasal haklarının yasal faiziyle birlikte ödenmesine karar verilmesi istemiyle, bakılan dava açılmıştır.

    İLGİLİ MEVZUAT:
    Anayasa'nın 128. maddesinin ikinci fıkrasında; memurların ve diğer kamu görevlilerinin nitelikleri, atanmaları, görev ve yetkileri, hakları ve yükümlülükleri, aylık ve ödenekleri ve diğer özlük işlerinin kanunla düzenleneceği kuralına,
    926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu'nun Ek 17. maddesinin (Ç) fıkrasında; ''Türk Silahlı Kuvvetleri kadrolarında bulunan ve aşağıda rütbeleri belirtilen personelden öğretim üyesi tabip, öğretim üyesi diş tabibi, uzman tabip, uzman diş tabibi, tabip, diş tabibi ve tıpta uzmanlık mevzuatında belirtilen dallarda bu mevzuat hükümlerine göre uzman olanlara hizalarında gösterilen oranları geçmemek üzere orgeneral aylığının (ek gösterge dahil) brüt tutarı ile çarpımı sonucu bulunan miktarda sağlık hizmetleri tazminatı ayrıca ödenir.'' kuralına,
    02/01/2014 tarih ve 6514 sayılı Kanun'un 16. maddesiyle eklenen ek paragrafta; ''Öğretim üyesi tabip ve öğretim üyesi diş tabipleri için rütbe ve dereceleri itibarıyla belirlenmiş olan sağlık hizmetleri tazminatı oranları, 100 puan artırılmak suretiyle uygulanır.'' kuralına yer verilmiştir.
    Maddenin devamında ise, sayılan rütbelere göre 4 sütun halinde ''Öğretim Üyesi Tabip-Diş Tabibi/Uzman Tabip'', ''Tabip/Tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olanlar'', ''Uzman Diş Tabibi'', ''Diş Tabibi'' için ayrı ayrı tazminat oranlarına yer verilmiştir.

    HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
    926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu'nun Ek 17. maddesinin (Ç) fıkrasında; Türk Silahlı Kuvvetleri kadrolarında bulunan ve rütbeleri belirtilen personelden öğretim üyesi tabip, öğretim üyesi diş tabibi, uzman tabip, uzman diş tabibi, tabip, diş tabibi ve tıpta uzmanlık mevzuatında belirtilen dallarda bu mevzuat hükümlerine göre uzman olanlara sağlık hizmetleri tazminatının ayrıca ödeneceği belirtilmiş olup, madde kapsamında yer alan tabloda, sağlık hizmetleri tazminatı ödemesi yapılacak ilgililerin rütbe ve unvanlarına göre bu kişilere yapılacak ödemelerin tavan oranları ayrı ayrı düzenlenerek, ödeme yapılacak kişiler statülerine göre dört grup halinde belirlenmiştir. Bu gruplar ''Öğretim Üyesi Tabip-Diş Tabibi/Uzman Tabip'', ''Tabip/Tıpta uzmanlık mevzuatına göre uzman olanlar'', ''Uzman Diş Tabibi'', ''Diş Tabibi'' şeklinde sayılmıştır.
    Madde içeriğinde de yer aldığı üzere, dava konusu uyuşmazlığa konu sağlık hizmetleri tazminatının ödenmesi hususunda, kadro şartının belirleyici unsur olması dikkate alındığında, personelin; ancak, bulunduğu kadronun mali haklarından yararlandırılması gerekmektedir.
    Personele, hangi sütun üzerinden ödeme yapılacağının belirlenmesinde, sahip olduğu unvan yerine bulunduğu kadro esas alındığına göre, öğretim üyesi tabip kadrosunda bulunmayan davacının, bu sütundaki tazminat oranından yararlandırılmayacağı açıktır.
    Bu itibarla, doçent unvanına sahip olan ve öğretim üyesi tabip kadrosunda bulunmayan davacı açısından, sağlık hizmetleri tazminatının tabip için belirlenen oran üzerinden ödenmesine ilişkin işlemde hukuka aykırılık, aksi yöndeki kararda hukuki isabet bulunmamaktadır.

    KARAR SONUCU:
    Açıklanan nedenlerle;
    1. 2577 sayılı Kanun'un 49. maddesine uygun bulunan davalı idarenin temyiz isteminin kabulüne,
    2. Yukarıda özetlenen gerekçeyle dava konusu işlemin iptali ile eksik ödenen sağlık hizmetleri tazminatının yasal faiziyle birlikte ödenmesine ilişkin Askeri Yüksek İdare Mahkemesi .... Dairesinin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararının 2577 sayılı Kanun'un 49. maddesi uyarınca BOZULMASINA,
    3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın Ankara Nöbetçi İdare Mahkemesine gönderilmesine, 16/03/2022 tarihinde oyçokluğuyla karar verildi.


    (X) KARŞI OY :
    11/02/2017 tarih ve 29976 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 6771 sayılı T.C. Anayasasında Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun ile Anayasa'ya eklenen Geçici 21. maddenin (E) bendinde, askeri yargının kaldırıldığı ve Askeri Yüksek İdare Mahkemesinde görülmekte olan dosyalardan kanun yolu incelemesi aşamasında olanların Danıştaya, diğer dosyaların ise görevli ve yetkili idari yargı mercilerine, bu kanunun yürürlüğe girdiği tarihten itibaren 4 ay içinde gönderileceği düzenlemesine yer verilmiştir.
    25/08/2017 tarih ve 30165 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe giren 694 sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Bazı Düzenlemeler Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname'nin 203. maddesinde, 1602 sayılı Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Kanunu'nun yürürlükten kaldırıldığı, 36. maddesiyle 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu'na eklenen geçici 45. maddesinde ise, Askeri Yüksek İdare Mahkemesinde kanun yolu incelemesi aşamasında olan dosyaların Danıştaya, diğerlerinin Ankara İdare Mahkemelerine herhangi bir karara gerek kalmaksızın gönderileceği düzenlenmiştir.
    Bu Anayasal ve yasal düzenlemelerle, askeri yargının kaldırılması ve Askeri Yüksek İdare Mahkemesinde kanun yolu incelemesi aşamasında olan dava dosyalarının Danıştaya, diğer dosyaların ise görevli ve yetkili idari yargı mercilerine gönderilmesinin zorunlu olması karşısında, dava dosyalarının devrinden sonra, idari yargıya devredilmiş olan uyuşmazlıkların çözümünde, "usul kurallarının derhal uygulanırlığı ilkesi" gereğince 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu hükümlerinin uygulanması gerekmektedir.
    Dosyanın incelenmesinden; Askeri Yüksek İdare Mahkemesinde açılmış olan davada; davacıya sağlık hizmetleri tazminatının öğretim üyesi tabip sütunundan ödenmemesi işleminin iptaline, eksik ödenen sağlık hizmetleri tazminatının yasal faiziyle birlikte ödenmesine ilişkin Askeri Yüksek İdare Mahkemesi .... Dairesinin ...tarih ve E:..., K:...sayılı kararına karşı davalı idare tarafından kararın düzeltilmesi isteminde bulunulduğu, Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin kapatılması ve 1602 sayılı Askeri Yüksek İdare Mahkemesi Kanunu'nun yürürlükten kaldırılması nedeniyle dosyanın, yukarıda belirtilen düzenlemeler uyarınca Danıştaya gönderildiği anlaşılmaktadır.
    Bu durumda; Askeri Yüksek İdare Mahkemesi tarafından ilk derece mahkemesi sıfatıyla verilen kararlardan, yürürlükten kaldırılan 1602 sayılı Kanun'a göre karar düzeltme kanun yolu aşamasında olup, Danıştaya gönderilen dosyaların, "usul kurallarının derhal uygulanırlığı ilkesi" gereğince temyiz dosyası olarak kabul edilerek, 2577 sayılı Kanun'un temyiz yoluna ilişkin hükümlerine göre incelenmesi gerektiği oyuyla karara katılmıyorum.




    Sayın kullanıcılarımız, siteden kaldırılmasını istediğiniz karar için veya isim düzeltmeleri için bilgi@abakusyazilim.com.tr adresine mail göndererek bildirimde bulunabilirsiniz.

    Son Eklenen İçtihatlar   AYM Kararları   Danıştay Kararları   Uyuşmazlık M. Kararları   Ceza Genel Kurulu Kararları   1. Ceza Dairesi Kararları   2. Ceza Dairesi Kararları   3. Ceza Dairesi Kararları   4. Ceza Dairesi Kararları   5. Ceza Dairesi Kararları   6. Ceza Dairesi Kararları   7. Ceza Dairesi Kararları   8. Ceza Dairesi Kararları   9. Ceza Dairesi Kararları   10. Ceza Dairesi Kararları   11. Ceza Dairesi Kararları   12. Ceza Dairesi Kararları   13. Ceza Dairesi Kararları   14. Ceza Dairesi Kararları   15. Ceza Dairesi Kararları   16. Ceza Dairesi Kararları   17. Ceza Dairesi Kararları   18. Ceza Dairesi Kararları   19. Ceza Dairesi Kararları   20. Ceza Dairesi Kararları   21. Ceza Dairesi Kararları   22. Ceza Dairesi Kararları   23. Ceza Dairesi Kararları   Hukuk Genel Kurulu Kararları   1. Hukuk Dairesi Kararları   2. Hukuk Dairesi Kararları   3. Hukuk Dairesi Kararları   4. Hukuk Dairesi Kararları   5. Hukuk Dairesi Kararları   6. Hukuk Dairesi Kararları   7. Hukuk Dairesi Kararları   8. Hukuk Dairesi Kararları   9. Hukuk Dairesi Kararları   10. Hukuk Dairesi Kararları   11. Hukuk Dairesi Kararları   12. Hukuk Dairesi Kararları   13. Hukuk Dairesi Kararları   14. Hukuk Dairesi Kararları   15. Hukuk Dairesi Kararları   16. Hukuk Dairesi Kararları   17. Hukuk Dairesi Kararları   18. Hukuk Dairesi Kararları   19. Hukuk Dairesi Kararları   20. Hukuk Dairesi Kararları   21. Hukuk Dairesi Kararları   22. Hukuk Dairesi Kararları   23. Hukuk Dairesi Kararları   BAM Hukuk M. Kararları   Yerel Mah. Kararları  


    Avukat Web Sitesi